#219110
VIVUS.DK

Hej alle

Lige en kommentar her fra en af de ‘hurtige penge’ udlånere.

@Jens Haraldsen:
“Jeg ved godt der findes folk som er røvdårlig økonomi og det er sikkert ofte deres egen skyld. I sidste ende i de sager bliver det ofte skatteyderen, som kommer til at betale omkostningerne ved en sag, hvor lad os sige A har lånt 6000 kr hos “speedycredit” (Selvom A han/hun burde vide bedre), men så er ender det alligevel med at det er skatteyderen som kommer til betale sagens omkostninger. Altså hvis A han/hun ingen penge har til at betale for sagen.”

Det kan diskuteres, og kræver økonomisk indsigt i de processer. Jeg er umiddelbart ikke enig i, at dette er et ‘kritisk’ område for det danske samfund.
Hvis sagen ryger til retslig inkasso, så er det kreditor eller debitor der skal betale sagens omkostninger. Det koster i nogle tilfælde også staten penge, men det er jo proces-optimering fra deres side, og de gebyrer som de pålægger kreditor/debitor burde sørge for at det går i 0. Det er ikke sikkert, at det gør det, men det er heller ikke givet, at alle inkasso-sager går til retslig inkasso da det kan være en dyr affære for både kreditor og debitor.


@Michael
:
Du har ret. Det giver ingen mening at regulere på ÅOP grundets dets matematiske opbygning som ‘giver fordel’ til længere og større lån.

Skal man absolut regulere på kundeomkostninger, så skal det være på kroner og øre og alle gebyrer som kan pålægges, og det bliver en større kabale. Spørgsmålet er, om forbrugerne i sidste ende selv regulerer markedet; de seneste år har vi på det danske lånemarked oplevet at lånevirksomheder øger gennemskueligheden af pris og vilkår. Seneste eksempel er COOP Bank der fx nu udbyder forbrugslån uden stiftelsesomkostninger. På de længere forbrugslån er konkurrencen på renten også stigende.
En anden ting som lånevirksomhederne er begyndt at fokusere på, er kundeoplevelsen. Altså, at kunderne har en positiv oplevelse omkring brugen af deres service. Dette er også med til at regulere markedet helt automatisk da de virksomheder, som kunderne har dårlige oplevelser med, bliver udstillet, og derved fravalgt. Disse virksomheder vil derfor blive ‘spillet ud’ af markedet.

Mange hilsner

Jens-Ole Kyhl Klitgaard
Direktør, 4finance ApS (som har VIVUS.DK)