#207066
Anonym

Har selv haft firmabil i en årrække som en del af min “job-pakke” og er som udgangspunkt enig i, at man skal se på de forholdsvise dyre biler før det kan betale sig rent leasingmæssigt. I det hele taget skal man ikke fokusere så meget på prisen på bilen, men udelukkende på det forventede værditab i leasingperioden. (Samt beskatningsprisen som I runde tal er ca 100.000 kr under gadeprisen på en bil i 400.000 -> 600.000 dkk området. (Gadepris niveau)

En anden ting man også skal holde sig for øje i sådan en sag er, hvor mange km man påtænker at køre om året – dette tal skal helst være så nøjagtigt som muligt. Selv har jeg sat mig for 60.000 km/året men ifm næste udskiftning af bil nedsættes denne til 55.000 km/året. Der spares derved lidt på TCO’en (Total Cost of Ownership) ved denne lille manøvre.
Afhængig af leasingselskab kan det iøvrigt blive ganske dyrt at køre mere end det man sagde da kontrakten blev indgået (Betaling af op til 3-4 dkk/km for overkørte km.) mens nogle selskaber endda refunderer ca 0,50-1,00 dkk/km hvis man kører mindre end det aftalte.

Din arbejdsgiver vil sandsynligvis udelukkende kigge på TCO’en ifm en evt firmabil ordning – dvs hvad koster denne bil “mig” hver måned. En væsentlig del af TCO’en er naturligvis den månedlige leasing-ydelse men derudover er der udgifter til brændstof, forsikring, vask, sprinklervæske osv samt at moms beregningen på leasing ydelsen er ganske svær at regne ud med mindre man arbejder i et leasing selskab. (En del af momsen refunderes igen – på min næste er det ca 59% af momsen hver måned men det svinger meget)

Den endelige TCO vil så typisk være det beløb, som din arbejdsgiver vil trække fra i din bruttoløn hver måned. Herefter skal du påregne at betale skat af bilen og betaler du topskat i forvejen, så regn med en netto løn-nedgang på ca 56-57% af den månedlige beskatningsværdi. Din arbejdsgiver vil dog typisk være ligeglad med denne del af regnestykket, men for denne nettoløn nedgang får du så “fri bil” og kan køre hvor du vil uden at spørge om lov først.

Så kører man 15-20.000 km/året vil jeg personligt mene, at det er en dyr løsning med firmabil, men kører man op imod de 60.000 km/året giver det mere mening. Specielt hvis man ikke selv har råd til at købe en bil i 400.000 -> 600.000 dkk’s klassen som privat person.