#194160
Anonym

Tove, at forpligte private virksomheder, altså pengeinstitutter, til at tilbyde gratisprodukter til kunderne er en kommunistisk urimelighed, som vi til rigelighed at set demonstreret i økonomisk tilbagestående socialistiske stater.

Nu har jeg haft lejlighed til at nærlæse hvad det er Danske Bank egentlig gør med pakkerne, og jeg er ikke helt så skeptisk nu, som jeg var i starten. Faktisk vil jeg gå så vidt som til at sige, at denne prispolitik er langt mere ærlig og rimelig end den hidtidige, hvor man, trods et stort engagement på enten indlåssiden eller udlånssiden kunne blive diskvalificeret fra at få en god rente alene af den grund, at man ikke ville have bankens pensions- og forsikringsydelser.

Hvorfor er prispolitikken mere rimelig?

For det første så er det jo altså ikke rimeligt at boligejere via højere marginer og gebyrer skal betale for at gruppen af lejere (hvorimellem en del af ganske godt kørende) kan have gratis konti. Boligejerne betaler i forvejen mere i skat (boligskatter) end lejerne, der for en stor dels vedkommende får tilskud til huslejen (boligstøtte og boligsikring)

For mig at se er der ikke noget galt i, at:

1. Boligejere med et engagement over 750.000 kr. betaler for deres konti og transaktionsbenyttelse via renter og gebyrer på boliglån / realkreditlån, som det er tilfældet i dag.

mens

2. Lejere og folk uden stor opsparing eller gæld betaler for deres konti og transaktionsbenyttelse via et fast kvartårligt gebyr/abonnement.

75 kr. pr kvartal for en nemkonto med et Visa Dankort (som er det billigste abonnement) er ikke nogen herregård, og det er ikke væsentligt dyrere end tiden før finanskrisen, hvor man betalte 200 kr. pr år for sit Visa/Dankort.

Hvis jeg havde vidst det vi ved i dag, nemlig, at vi kunne have opnået Eksklusiv+ status, så er det ikke sikkert, at vi havde flyttet væk fra Danske Bank.

Men anyway, den omfordeling der skal ske mellem rige og fattige familier bør ske via skatte- og afgiftssystemet samt de offentlige velfærdsydelser. Omfordeling skal IKKE ske via pengeinstitutsystemet. Det bør ikke være sådan at rige kunder skal betale højere priser for at finansiere fattige kunder.

Og med al respekt. Hvis man i gennemsnit har 20.000 kr. stående på din bankkonto, så taber pengeinstituttet penge på kunden.

Når det så er sagt, så skal pengeinstitutterne jo tænke på, at det der er en god kunde i dag ikke nødvendigvis er en god kunde i morgen, lige som den kunde der er en dårlig kunde i dag måske kan være en god kunde i fremtiden. Derfor er Danske Banks strategi ikke uden risici. De kunder der flytter i dag (og måske med tiden bliver gode) kan vise sig svære at trække tilbage til banken om 5 og 10 år. Det er den chance Danske Bank tager, og det skal de som privat virksomhed have lov til.