#113300
Anonym

I “gamle dage” hed reglerne bare “force majeure”. Det hedder så nu bare “erstatningsansvar” i alle bankers forretningsbetingelser. Og der er intet nyt i ansvarsfraskrivelsen.

Når banker fraskriver sig et ansvar, er det for hændelser, der er udenfor deres kontrol. D.v.s. på samme måde, som når et byggefirma ikke kan gøre for, at der kommer en orkan og vælter et hus. Og det er vel rimeligt, at det er sådan. En bank kan i øvrigt aldrig lave et regelsæt, der er for bebyrdende overfor en kunde. Man kan altid tage “aftaleloven” frem og få “omstødt” et aftalevilkår, der er urimeligt overfor kunden.

Og sker der f.eks. træk på ens konto i bankens homebanking-system, som man ikke har forestået selv, (og man naturligvis ikke har udleveret kodeordet til en uberettiget), så bliver man holdt skadesløs af banken. Så der er ikke noget at frygte.

Og så findes der meget lovgivning, hvor man som forbruger aldrig kan blive stillet ringere end loven siger det, uanset at man har skrevet under på, at et eller andet vilkår ikke skal gælde. Det er f.eks. købeloven og kreditaftaleloven et godt eksempel på.

MVH/Nuser