#172994
HJL

Hej igen

Det er selvfølgelig bedst at være fordel + kunde i Nordea…, det siger sig selv.

Din kommende bankrådgiver har utrolig travlt hvad enten du vælger DB, JB, eller N… så nej han/hun har ikke tid til at bekymre sig sønderligt om hvilken pris lige precis du har på dine lån når dine henvendelser skal behandles. Men det siger jo næsten sig selv at hvis du i et 2 timer lang møde kun har talt om konkurenternes produkter og konkurenternes priser i forsøget på at få en marginalt bedre rente så gider din kære bankrådgiver ganske enkelt ikke spilde tid på dig næste gang du har brug for rådgivning.

Det er selvfølgelig en grov generalisering men banken er der ikke kun for din skyld men også for aktionærenes og sin egen skyld. Tjener rådgiveren ingen penge på dig vil han/hun ikke have “råd" til at bruge unødig meget tid på at nurse dig. Selvfølgelig får du tilbudt den rådgivning du som minimum har brug for i første omgang men skulle der senere dukke tilbud op som rådgiveren normalt ville bruge lidt energi på at presentere for dig, ja så vil de nok springe dig over i bunken fordi du alligevel ikke vil betale det som det koster og derved vil du gå glip af tilbud og rådgivning.

Du vil dog let komme udenom dette ved at vise lidt interesse for de tilbud du alt andet lige vil blive stillet overfor, så kan du måske glide af på den ved at vise at du rent faktisk har nogle geniale (billeasingaftaler, forsikringer, pensionsordninger, børneopsparinger etc. andets steds), men lad da endelig din rådgiver se lidt på dine ordninger så han/hun får sin lyst styret og med god samvitighed kan sætte “hak" ved at du er dækket godt ind og billigere/bedre et andet sted. Så vil han/hun jo have in mente, at du trods alt gerne vil høre om bankens tilbud og senerehen vil de igen invester lidt af deres dybare tid på at opdatere din økonomi og sikre dig og ikke mindst dem om at du fortsat er en god kunde der bare har handlet ind et billigere/bedre sted. Måske vil de enda gå i charmeoffensiven og kaste biografbilletter, investeringsforedrag med middag eller måske teaterbilletter efter dig.

I Jyske bank vil de måske invetere dig til en omgang bordfodboldt med kaffe late efter arbejdstid… Jeg ved ikke hvordan den slags kampe bliver sat op, men du har jo fanget en rådgiver derfra som må lade høre lidt for deres “nye" image med klovnehænder på dørene og gratis kaffebars slapperas til tilfældige forbipasserende, 🙂

Hvis vi skal have lidt flere konkrete forskelle på banen så ved jeg helt konkret følgende; at hos Nordea får du direkte nummer til din rådgiver, du får én personlig rådgiver.

Hos Danske bank får du ingen direkte nummer til gængeld lover de svartider indenfor 20 sekunder 24/7 365 og rådgivning i udvidet åbningstider også i weekenden. Hvis din rådgiver er optaget bliver du nemlig tilbudt rådgivning direkte fra deres kundecenter. Alle får tilbudt et helt team af rådgivere og hvis man så finder ud af, at der er en man svinger godt med kan man altid spørge efter vedkommende igen, de andre i teamet vil så let kunne være afløser hvis vedkommende har ferie da de i kraf af deres teamarbejde kender til dine sager. Eller hvis vedkommende pludselig stopper efter 45 års tro tjeneste så tager de ikke samtlige af dine sager med sig på pension 🙂

Der er fordele og ulemper ved begge, men så meget som du selv undersøger, herinde vil jeg umidelbart gætte på at du er typen der ikke nødvendigvis skal tale med den samme hver gang, men bare gerne vil have tingene til at ske og på de bedste vilkår. Hvis det er rigtig set så vil jeg igen anbefale Danske Bank. Det vil jeg selvfølgelig fordi jeg selv er kunde der og de 2 andre debatører må komme med deres salgstaler.

Til sidst vil jeg blot sige at du sagtens kan spille med åbne kort og spørge helt uden omsvøb, hvad ville i låne mig i dag og evt. hvad vil i låne mig om 2 år? De kan måske ikke svare på hvordan tingene vil se ud om 2 år men det er da et forsøg værd.

Slutteligt vil jeg blot tilføje at det med hvor længe du har været kunde er relevant når det drejer sig om boligkøb. Så vidt jeg husker, så havde det en betydning at vi ikke havde været kunder i 1 år inden vi købte bolig. Men helt precis hvad det betyder husker jeg ikke. Vidst nok at så skulle rådgiveren have vores ansøgning godkendt højere oppe i systemet, men du må ikke hinge mig op på det. Hvis din rådgiver bilder dig ind at det har STOR betydning så tror jeg det er lidt salgsgas 🙂

Ps. hvis den enkelte bankrådgiver ikke er god at snakke med så prøv i første omgang at find en anden i afdelingen eller måske endnu bedre i en nabo afdeling. Lad være med at lade en dårlig rådgiver spolere dit generelle indtryk af banken, det er der desværre nogle der gør herinde. En uheldigt engangsoplevelse kan ødelægge debatten.

Mvh HJL