#167072
HJL

Der findes noget der rådgiveransvar der påhviler profesionelle rådgivere (dvs. bla. alle bankrådgivere). Det kan i jo google hvis I er meget interesseret.

Banken er forligtet til at søge kontakt når en kunde har stort indestående.

I den konkrete sag kan det godt være at den ældre er blevet overset i mængden men bevisbyrden er svær. Det vil kræve at du kan dokumentere at hun aldrig er blevet gjort opmærksom på den lave rente.

Eftersom at bankerne agere ud fra reglerne om rådgiveransvar sørger de for at lave gode noter i disse tilfælde hvor kunder agere unormalt. Der laves en kort kommentar “foreslået højrentekonto, kunden ikke intereseret”

Forslag: spørg i banken efter en oversigt over alle kundekommentarer på din ældre ven. Banken er forpligtet til udlevere disse og med lidt held kan det skabe klarhed.

Skulle disse noter mangle kan du gå videre med sagen til Pengeinstitutankenævnet læs mere herom på mybankers side om emnet:
http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/vis_artikel.html?id=41

Mvh HJL