#131180
Anonym

Det er vist ikke helt klart, hvad der hører hjemme på Mybanker og hvad der ikke gør. Debatten har efterhånden udviklet sig til en slags åben økonomisk rådgivning. Så jeg synes, Birgitta fortjener et par ord med på vejen:

Læs regningerne og rykkerne fra mobilselskabet grundigt, især med hensyn til datoer. Abonnement betales forud, mens afregning for samtaler og sms afregnes bagud. Så hvis de beløb, der står på dine regninger, vedrører perioden FØR du opsagde abonnementet, så skal du betale dem.

Hvis de vedrører perioden EFTER du har opsagt abonnementet, skal du undersøge, om det drejer sig om abonnement eller om samtaler/sms.

Hvis der opkræves penge for abonnement, men ingen samtaler, dateret i perioden efter opsigelsen, så har du ikke pligt til at betale regningen. Du skal skrive et brev til mobiltelefonselskabet, hvor du forklarer, hvorfor du ikke skal betale regningen, og vedlæg en kopi af din opsigelse og postkvitteringen for det anbefalede brev. Hvis selskabet efterfølgende sender en rykker via advokat, skal du fastholde, at du ikke kan anerkende, at du skylder noget. Medmindre firmaet efterfølgende anlægger sag og får dom for, at du skylder pengene, kan du ikke registreres i RKI.

Men hvis der er beløb for afregning for samtaler efter det tidspunkt, hvor du har opsagt abonnementet, så du har jo fortsat brugt mobilen efter opsigelsen, og så skal du selvfølgelig betale for både abonnement og samtaler.