#130864
Anonym

Hvis du ven ikke har optaget samtalen med bankrådgiveren på bånd og ikke har kommunikeret på skrift, så kan I ikke gøre noget.

Det vil være bankens påstand mod jeres.

Når der ikke er dokumentation for hvad der er aftalt forud, er man nødt til at se på hvilke papirer der er kommet frem efterfølgende. Efter pengene er investeret, har banken sendt nogle en bekræftelse ud til din ven, hvori det bekræftes at denne X kr er sat i Y papirer.

At din ven så ikke har læst det igennem STRAKS han fik papirerne er culpøst (uagtsomt). Han burde have gennemgået papirerne, og konstateret, at pengene var fejlanbragt. Hvis han ikke har gjort det, falder ansvaret for fejlen tilbage på ham.

Hvis der altså ikke foreligger dokumentation for hvad der er aftalt forud, så vil jeg give din ven sandsynligheden 0,00% for at han kan vinde en klagesag. Det vil være spild af tid at forsøge.

Et godt råd til andre:
– Optag altid telefonsamtalerne på bånd.
– Optag møder med bankrådgiveren på diktafon.
– Kommuniker så vidt muligt skriftligt med bankrådgiveren. En email kan fx tjene til dokumentation for at der var aftale noget andet forud.