#105262
Anonym

Du har ret i, at Skandiabanken har en meget kreativ forklaring af deres påstand om “nul gebyrer”.

I denne forklaring indgår bl.a. at årsgebyret på 150 kr. for VisaDankort ikke er et gebyr.

Min vurdering er, at Skandiabankens sprogbrug strider imod det, som mange kunder berettiget betragter som gebyrer.

Skandiabankens alternative sprogbrug fortsætter på hjemmesiden, hvor der på forsiden lige nu står både “Nul gebyrer” og “Du undgår gebyrer”.
Der står IKKE “Du KAN undgå gebyrer” eller “Du undgår NOGLE gebyrer”. Der er forskel, og de af Skandiabankens markedsføringsfolk, der har bestået en dansk-prøve, burde vide det.

Det er muligt, at lovgivningen, forbrugerombudsmanden og domstolene giver et spillerum for sprogligt skønmaleri, men den slags tæller ned, når jeg skal vælge bank. Det primære for mig er dog priserne (renter og gebyrer), og derfor kunne jeg sagtens have valgt Skandiabanken, hvis de havde været billigst.

Det er i øvrigt også usandt, når Skandiabanken lige nu påstår at have “Markedets billigste andelsboliglån – uden gebyrer”.
http://www.skandiabanken.dk/589.asp

Tankestregen er interessant, for igen åbner den mulighed for fortolkning. Betyder det, at Skandiabanken skulle have markedets billigste andelsboliglån, men KUN blandt de banker, der tilbyder andelsboliglån uden gebyrer? Eller betyder det, at Skandiabanken skulle have markedets billigste andelsboliglån blandt ALLE banker, og at det I ØVRIGT er uden gebyrer?

Man kan sagtens finde eller forhandle sig frem til et billigere andelsboliglån, også uden gebyrer. Uanset hvilken fortolkningsmulighed man anlægger, er Skandiabankens påstand derfor forkert.

Det næste bliver vel, at Skandiabanken kommer med en kreativ forklaring af, hvad Skandiabanken forstår ved “markedet” – at “markedet” iflg. Skandiabanken f.eks. slet ikke omfatter jyske småbanker, der gladeligt betjener kunder over internettet?

Det er i øvrigt strafbart at anvende misvisende markedsføring.

Efter som der i øvrigt anføres tydelige priser på Skandiabankens hjemmeside, så må kunderne dog siges at være rimeligt veloplyste før de indgår aftaler.