At komme videre efter konkurs.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • JSusgaardForfatter
    Indlæg
  • #95884
    JSusgaardForfatter

    Hej derude.
    Lang historie, men jeg skal forsøge at gøre det kort og klart.

    Min kæreste (32år) er for nyligt gået konkurs med en butik. Det var et APS, så hun hæfter ikke for butikkens gæld. Dog har hun på et tidspunkt kautioneret for butikkens kassekredit, samt lånt penge da hun overtog butikken for 6 år siden, så gældfri er hun langt fra.
    Alt i alt, er hun endt ud med en gæld på 365.000kr.

    Vi har to børn, to biler og et hus. Pga butikkens økonomi, har vi adskilt alt det økonimiske så jeg ejer alt i privaten, og hun ejer (på papiret) intet.

    Vi går med tanker om at sælge huset, og købe et andet. Og jeg kunne godt tænke mig at få min kæreste blandet ind i vores private økonomiske forhold.
    Samtidigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at få hendes gæld på de 365.000 kr væk.
    Så mit spørgsmål lyder: Kan det tænkes at hendes bank vil gå med til at få fx 150.000 på en gang og afskrive restgælden, i stedet for fx 500kr i måneden, som er det eneste hun kan undvære i sin økonomi?

    #227550
    morsdrengForfatter

    Du hæfter IKKE for din samleverskes gæld, men du/I har sørget for, at familiens aktiver i form af hus, 2 biler m.m. alene står i dit navn og dermed er bragt i et såkaldt ”kreditorly” selv om din samleverskes indtægt i et eller andet omfang må formodes at have været med til at betale gildet. Du skriver også selv, VI har hus og 2 biler og at hun på papiret intet ejer, hvilket klart bekræfter at I har etableret et kreditorly.

    Et pengeinstitut vil kun indgå en akkord på et fuldt oplyst grundlag hvilket betyder, at husstandens samlede økonomiske forhold skal lægges åbent frem – også selv om du ikke hæfter for gælden, idet man naturligvis vil sikre sig, at hendes betalingsevne ikke er kunstig nedbragt, fordi hun skal medvirke til at betale hus og de 2 biler som du formelt ejer. Hvis du ikke vil medvirke til at lægge oplysningerne om din indkomst og dit budget frem, vil PI måske stille sig tilfreds med oplysningerne om din samleverskes indkomst og et fælles budget, så man kan kontrollere, at hun ikke betaler mere end sin del.

    At tro at banken vil lade hende slippe ”billigere” fordi hun skal medvirke til at finansiere dit hus og dine 2 biler eller et højt rådighedsbeløb er ikke realistisk.

    Dit spørgsmål er det i øvrigt kun banken som kan svare på, så tag og spørg den.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.