FirmaBil

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94084
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Står for først gang overfor at skulle have en bil.

    Jeg arbejder i en mindre virksomhed der ikke har nogen firmabil ordning.

    Men jeg overvejer om jeg skulle tale om med min chef om jeg kunne få en firma bil mod en bruttoløns nedgang.

    Men ville det overhovedet være en fordel for mig ?

    Hvad siger I kloge mennesker ?

    Mvh

    Henry

    #203944
    testForfatter

    Afhænger af løn nedgange, kørselsbehovet privat og for firmaet. Umiddelbart hvis du køre billige små biler nej.

    Der er godt nok ikke mange oplysninger i dit indlæg. Du kunne lige så godt spørge om jeg tror det bliver en hvid jul i år

    #203950
    AnonymForfatter

    Haha..god pointe

    Min tanker går på at hvis jeg gerne vil have denne bil:

    http://www.easyfleet.dk/erhvervsleasing/Audi-A3/1,6-TDI-105-hk-Attraction

    Hvis min arbejdes giver skulle betale; leasing afgift, Forsikring, brændstof, Grøn afgift, service osv. Og jeg så blev trukket et tilsvarende beløb i min bruttonløn.

    Min drøm var at jeg kunne sige til min arbejdesgiver at det ikke koster dem noget som sådan, og at det ville være billigere for mig end at gå ud og købe bilen selv.

    Håber det var nyttig information.

    takker

    /H

    #203952
    MichaelForfatter

    Husk at du bliver beskattet af bilen også

    #203954
    AnonymForfatter

    @michael, ja det er jo det.

    jeg har en kammerat der hårdnakket påstår at det vil blive billigere med firma bil, selv med beskatning og en anden der mener det modsatte 🙂

    #203958
    HalliHalloForfatter

    Du bør vel ringe til skat for at få det nøje undersøgt hvordan reglerne er.

    Jeg har nemlig indtrykket af det er ret komplicerede regler, men intet er svært hvis man sætter sig grundigt ind i sagerne.

    #203964
    AnonymForfatter

    Er det smart at knytte sin bi sammen med sin arbejdsplads ? Hvis arbejdet forsvinder gør bilen også. Der er indviklede skatteregler og regnskab man skal føre, dertil er der vist ikke nogen synderlig økonomisk gevinst.

    #203966
    MichaelForfatter

    Som tommelfingerregel er det kun de helt dyre biler der kan svare sig som firmabil. Typisk biler over ½ mio kr. Årsagen er, at værditabet er voldsomt ved privatkøb af en helt ny bil i den prisklasse og det opvejer beskatningen og nedgangen i lønnen.

    Hvis man derimod køber en lidt mindre bil eller en let brugt og derudover beholder den længere end de 3-4 år man typisk har en leaset firmabil så falder fordelen ud til privatkøbet.

    Men der skal regnes på det konkrete tilfælde uanset. Husk at medregne den skattefri km-godtgørelse hvis privatbilen bruges i arbejdet. Det kan være en anseelig sum hvis der køres meget arbejdsmæssigt.

    #207066
    AnonymForfatter

    Har selv haft firmabil i en årrække som en del af min “job-pakke" og er som udgangspunkt enig i, at man skal se på de forholdsvise dyre biler før det kan betale sig rent leasingmæssigt. I det hele taget skal man ikke fokusere så meget på prisen på bilen, men udelukkende på det forventede værditab i leasingperioden. (Samt beskatningsprisen som I runde tal er ca 100.000 kr under gadeprisen på en bil i 400.000 -> 600.000 dkk området. (Gadepris niveau)

    En anden ting man også skal holde sig for øje i sådan en sag er, hvor mange km man påtænker at køre om året – dette tal skal helst være så nøjagtigt som muligt. Selv har jeg sat mig for 60.000 km/året men ifm næste udskiftning af bil nedsættes denne til 55.000 km/året. Der spares derved lidt på TCO’en (Total Cost of Ownership) ved denne lille manøvre.
    Afhængig af leasingselskab kan det iøvrigt blive ganske dyrt at køre mere end det man sagde da kontrakten blev indgået (Betaling af op til 3-4 dkk/km for overkørte km.) mens nogle selskaber endda refunderer ca 0,50-1,00 dkk/km hvis man kører mindre end det aftalte.

    Din arbejdsgiver vil sandsynligvis udelukkende kigge på TCO’en ifm en evt firmabil ordning – dvs hvad koster denne bil “mig" hver måned. En væsentlig del af TCO’en er naturligvis den månedlige leasing-ydelse men derudover er der udgifter til brændstof, forsikring, vask, sprinklervæske osv samt at moms beregningen på leasing ydelsen er ganske svær at regne ud med mindre man arbejder i et leasing selskab. (En del af momsen refunderes igen – på min næste er det ca 59% af momsen hver måned men det svinger meget)

    Den endelige TCO vil så typisk være det beløb, som din arbejdsgiver vil trække fra i din bruttoløn hver måned. Herefter skal du påregne at betale skat af bilen og betaler du topskat i forvejen, så regn med en netto løn-nedgang på ca 56-57% af den månedlige beskatningsværdi. Din arbejdsgiver vil dog typisk være ligeglad med denne del af regnestykket, men for denne nettoløn nedgang får du så “fri bil" og kan køre hvor du vil uden at spørge om lov først.

    Så kører man 15-20.000 km/året vil jeg personligt mene, at det er en dyr løsning med firmabil, men kører man op imod de 60.000 km/året giver det mere mening. Specielt hvis man ikke selv har råd til at købe en bil i 400.000 -> 600.000 dkk’s klassen som privat person.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.