Konto til familie sammenført udlænding

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93766
    AnonymForfatter

    Min kone har lige fået opholds og arbejdstilladelse som familie sammenført og skal bruge en lønkonto.

    Banken vil se en ansættelseskontrakt først. Har de krav eller ret til det? Og hvorfor?

    Jeg vil jo netop skaffe hende en konto først, som hun kan give til sin arbejdsgiver og få skrevet ind i kontrakten.

    Kan ikke alle få en lønkonto?

    VH

    #199526
    MichaelForfatter

    Fra bekendtgørelsen om god skik for pengeinstitutter:

    “§ 20. Et pengeinstitut kan ikke uden en individuel og saglig begrundelse nægte at oprette en almindelig indlånskonto."

    Efter min overbevisning er det ikke en saglig begrundelse at din kone skal fremvise en ansættelseskontrakt for det er ikke et krav for alle andre mennesker i dette land. Henvis til bekendtgørelsen i din næste kontakt med banken og send en klage til Pengeinstitutankenævnet såfremt banken fastholder deres krav.

    PS: Din kone har dog kun krav på en NEM-konto og ikke Dankort, kassekredit mv.

    #199528
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Tak for svaret. Banken er Basisbank, og de er vel også kendt for at være mærkelige.

    Da de jo ikke har nogle filialer med kasse betjening, er den eneste måde man kan hæve på med et hævekort.

    Giver det dem ret til at afvise hende, at hun samtidig skal have e master cart debit, for at det giver mening?

    Det er nu også mest af nød at jeg stadig har basisbank, virkelig dårlig behandling hele vejen igennem. Og jeg leder efter en anden bank. Det er mest fordi det skulle gå lidt hurtigt, da hun har fået et job, og at det er praktisk at vi har samme bank.

    #199530
    MichaelForfatter

    Nej, at banken ikke har en filial giver ikke ret til afvisning. Tværtimod viser en tidligere afgørelse i Pengeinstitutankenævnet, at en filialløs bank er forpligtet til at udstede et Dankort (alternativt et debit kort) hvis der ikke er mulighed for at hæve penge på anden vis. Jeg er ikke helt sikker, men det var vistnok Basisbank der havde en sådan sag og bankens påstand var, at kunden blot kunne overføre penge til en anden bank via netbanken og så hæve herigennem.

    Men det skød ankenævnet ned som sagt. Du kan søge i tidligere afgørelser på deres hjemmeside.

    Basisbank er iøvrigt én af bankerne på dødslisten…

    #199544
    testForfatter

    Hvorfor så ivrig efter at få konto i en bank der ikke efterlever reglerne?

    #199558
    AnonymForfatter

    Jeg er egentlig heller ikke specielt ivrig, det er mest af nød at jeg er der.
    Jeg syntes bare det ville være smart at min kone og jeg har konto i samme bank.
    Det giver da nogle små fordele, så som øjeblikkelig overførsel imellem konti.

    I forbindelse med at vi skulle stille garanti overfor udlændingestyrelsen, var jeg ude at forhøre mig hos andre banker. Vi skulle deponere 50.000 på en konto som kommunen har pant i.
    De to banker jeg fik fat i var dyrere end Basisbank. Nordea kunne tilbyde 0% i indlåns rente, og Sydbank 0.25%. Sydbank hørte jeg alligevel aldrig fra selvom hun lovede at kontakte mig dagen efter mit 30 min lange og udspørgende interviev. I Basisbank var det trodsalt 0,75%. Ja det er alligevel så lidt der er tjent at det næsten kan være ligemeget. Vi havde 3 uger til at skaffe garantien, og tiden løb ud, så jeg endte tilbage i Basisbank.

    Her kopierer jeg den seneste korespondence med dem. De siger her at min kone skal have indtægt for at få et kort. Ifølge Michael skulle den påstand være modsagt af et ankenævn, kunne dog ikke finde noget om det på Basisbanks hjemmeside.

    Hej Basisbank

    Nej der ligger ingen ansættelseskontrakt endnu.

    Jeg mener da at det er en logisk forudsætning at hun oplyser et kontonummer til sin arbejdsgiver, sådan at kontonummeret kan skrives i kontrakten.

    Ellers skulle jeg besvære hendes arbejdsgiver med at lave en foreløbig kontrakt, som jeg kan fremvise jer,
    for derefter at få lavet den rigtige kontrakt.

    Har alle med dansk cpr nummer ikke ret og pligt til at have en nemkonto?
    Det er så vidt jeg ved ikke et krav at man skal have en indtægt.

    Ifølge denne bekendtgørelse

    “§ 20. Et pengeinstitut kan ikke uden en individuel og saglig begrundelse nægte at oprette en almindelig indlånskonto."

    Hvad er begrundelsen for at i skal se ansættelseskontrakt?

    Hej kunde

    Al den mailkorrespondance frem og tilbage forsinker processen i at få oprettet en Nem-konto til din kone.

    Som jeg også har sagt til dig tidligere er det ikke noget problem at oprette en konto til din hende, derfor undre det mig også meget at du begynder at kaste paragraffer ind i korrespondancen. Jeg kender udemærket loven, tak.
    Det er en forudsætning for din kone at hun har en indtægt hvis hun skal have et kort – og hvis hun allerede har fået et job – så er det i min verden normalt at man udarbejder en kontrakt som man underskriver når alle parter er enige om forholdene. Derfor er det også kun normal procedure for mig at bede om en ansættelseskonterakt. Jeg kan jo kun forholde mig til det du skriver.

    For at undgå yderligere misforståelser fortsætter denne korrespondance pr. telefon. Hvornår kan jeg ringe dig op og på hvilket nummer? Jeg har tidligere nævnt for dig at vi burde tage denne snak over telefonen – og eftersom tonen ikke bliver bedre pr. mail går jeg ikke videre med denne ansøging før vi har talt sammen.

    Jeg vil være 100% sikker på at vi to er enige når jeg begynder at oprette resten.

    Venlig hilsen
    Basisbank

    #199578
    testForfatter

    Humm er jeg den eneste der synes basisbankens medarbejder er uforskammet?

    #199584
    Mr RForfatter

    Kunne godt være formuleret bedre, men bankrådgiveren har ret i at kontoen kan han oprette , men hvis der skal udstedes et kort har han lov til at kræve øko. oplysninger.

    #199586
    AnonymForfatter

    Ja måske uforskammet,
    Jeg kan godt bære over, eller se bort fra hendes personlige attitude.
    Der ligger sansynligvis instrukser fra banken til gund for hendes holdning?

    Men har hun ret i dette ?:

    Citat 1:
    “Det er en forudsætning for din kone at hun har en indtægt hvis hun skal have et kort"

    Det kan godt være at det er bankens politik, men jeg mener ikke at der er juridisk belæg for det.
    Jeg har forsøgt at undersøge reglerne, og er kommet frem til dette:

    Man har ret til en konto og har ret til at kunne hæve fra den! Hvis de ikke vil udstede et kort, skal de oprette en filial med en kasse hvor jeg kan hæve!

    Citat 2:
    “og hvis hun allerede har fået et job – så er det i min verden normalt at man udarbejder en kontrakt som man underskriver når alle parter er enige om forholdene. Derfor er det også kun normal procedure for mig at bede om en ansættelseskonterakt."

    Det virker jo som om der foreligger instrukser om at folk skal visiteres, og vurderes, for ansættelsesforhold, og indtægt, før at de kan accepteres som kunde og få mulighed for at hæve med deres kort ?

    #199588
    Mr RForfatter

    De kan udstede et kort uden mulighed for at overtrække

    #199590
    AnonymForfatter

    Ja de kan udstede et kort uden mulighed for at overtrække.

    Men spørgsmålet er om de har pligt til det?

    #199596
    Mr RForfatter

    Ja det mener jeg bestemt de har.

    Spørgsmålet er bare om du gider tage kampen op med dem.

    Der er jo andre banker.

    #199598
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet er:

    1 Om de har ret til at hun skal have en indtægt, for at få et kort, og dermed hæve?
    2 Om de har ret til at forlange at se ansættelseskontrakt før de kan oprette konto?

    Jeg ringede idag til rådgiveren og vi blev enige om at min kone først får en konto uden kort, og derfor reelt ikke har adgang til sine penge, og at et kort ville blive bestilt når hun har fremvist en ansættelseskontrakt.

    Det bliver et MasterCard debit, med chip! WOW,,,
    Ligesom mit.

    Ja jeg havde et par urelementerede overtræk i 2010, på højest 3000, som blev indækket en uge efter, og efter samtale med banken. Har siden måtte leve med dette kort alene. Det er fint nok, bare lidt irriterende at man altid skal have kontanter på sig for at benytte: posthuse, kiosker, andre små butikker, Aldi, osv.

    Ja jeg erkender at jeg nok ikke er en attraktiv kunde,,, lige nu!
    Men jeg havde dog en lejlighed med friværdi på 1 mill, som jeg belånte hos dem, opstartede virksomhed med lånet. Erhvervs konto i Basisbank. Har afbetalt lånet på 1 mill. Var personligt inde i en økonomisk krise, og har vendt økonomien til at jeg spare op, og er stort set er gældfri.

    Men banker er vel bare maskiner, der beregner din succes, og lig med din værdi for banken, i økonomisk statistisk? Ja fair nok.

    #199600
    AnonymForfatter

    Ja der er andre banker, de forsøger måske bare lige nu at undgå min kone og jeg.
    … Jeg tog ellers min hvide skjorte på, og redte håret før mødet med Sydbank :=

    Men måske var det min historie om at jeg ikke havde succes med min restaurent, og ikke kunne komme af med den, pga div retsager imod in udlejer, og at jeg lige havde afbetalt al min gæld, og at jeg ikke ejer noget?

    #199640
    testForfatter

    Hvad med danske bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.