Mit lån er blevet opsagt, og har brug for nogle råd

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • gajolForfatter
    Indlæg
  • #91540
    gajolForfatter

    Hej,

    Jeg har i de sidste måneder misligeholdt min konto hos Danske Bank, og er derfor blevet opsagt. Jeg havde en kassekredit, og et andelsboliglån på 500K.

    Jeg blev færdig som ingeniør i Juni, men vil kun starte med at modtage dagpenge fra min A-kasse nu, hvilket er lidt sent. Derfor har min konto været i overtræk det meste af sommeren, og indtil nu. Jeg håber at jeg vil få et job snart…
    Danske Bank har sendt nogle rykkere i sidste tre uger, men jeg har ikke kunne betale overtrækket, på omkr. 14000kr.

    Hvad kan jeg gøre for at redde min situation? Min leglighed vurderes til en 1M offentligt, men sælges til omkr. 600K.
    Kan jeg appellere til min opsigelse? Vil en anden bank kunne tage imod mit lån? Er jeg blevet sat på gaden?

    Tak på forhånd for hjælpen.

    #162332
    MichaelForfatter

    Uden job vil banken uden tvivl kræve boligen solgt og evt. tage sagen i fogedretten hvis du nægter. Hvis du ikke kan betale ydelserne nu er der ingen idé i at søge lån i andre banker, da du jo heller ikke vil kunne betale ydelserne her.

    Så du skal have et job NU hvis du vil redde situationen. Ellers ryger lejligheden med garanti.

    #162334
    OBSForfatter

    Enig med Michael. Det er bare om at skaffe et job nærmest uanset hvilket job det er. Så må du søge efter mere relevante stillinger imens du er i job.

    Et andet godt råd må selvfølgelig være at skære i alle ikke-livsnødvendige udgifter. Rygestop hvis du ryger, væk med den store kabel-TV pakke hvis du har sådan en, ned med udgifter til telefon/Internet, andre abonnementer osv.

    Men om du kan redde økonomien og lejligheden afhænger selvfølgelig af om banken vil være med til at lave en redningsplan. Hvor meget gæld har du alt i alt (boliglån, kassekredit, studiegæld m.m.)?

    #162340
    testForfatter

    opsigelse er jo nok et resultat af din uansvarlige adfærd. beklager men sådan ser det nok ud. desvære har du ingen mulighed for at klage så vidt jeg ved

    #162342
    AnonymForfatter

    Som jeg ser OP’s indlæg, så har han bare ignoreret rykkere og breve fra banken, indtil det skæbnesvangre brev om opsigelse af hans lån ankommer..

    Først der han rykker på problemet, så kan jeg sgu godt forstå hvis banken ikke gider ham.

    #162344
    thsvForfatter

    Hvorfor har du ikke reageret på de rykkere, og fortalt banken din situation?

    Du må omgående få et møde med banken, så du kan komme videre, inden du ryger til fogeden eller hvordan banken nu vil opkræve dit andelsboliglån….

    Hvis du stille og roligt ydmygt beder om henstand kan din økonomi måske reddes.

    Start med at tage et et job, så der kommer penge i kassen.
    Hvorfor har du ikke søgt arbejde i f.eks. et supermarked, når du ikke kunne få understøttelse?

    men som skrevet: Få aftalt et møde med din bankrådgiver, så du kan få løst situationen.

    #162360
    AnonymForfatter

    Hvis lejligheden vurderes til 1 mio. kan du måske tage yderligere lån i den og betale dit lån ud i Danske bank?

    Hvis du eksempelvis får vurderet din lejlighed nede i amagerbanken bliver den jo nok vurderet til 2-3 mio. kr. og så kan du jo holde en fest de næste mange år. (undskyld hallihallo, men er en drillepind af natur)

    Spøg til side. Vær humble og aftal et møde med banken.

    En dag kommer fogeden og så er det definitivt for sent.

    Ret op på problemet mens du stadig kan. Det er nok ikke så sort som du tror.

    Held og lykke herfra.

    #162368
    ForbrugerenForfatter

    Nej det kan du ikke, det står helt sikkert i pantebrevet, at hvis du ikke overholder dine aftaler med banken, så kan de opsige lånet til øjeblikkelig indfrielse. Du SKAL gøre to ting omgående. Det ene er OMGÅENDE at tage et job om det så er som rengøringsdame m/k, kassedame i Netto eller lignende, det andet er at kontakte din bank og aftale et møde med dem og se om de er til at tale med, hvis ikke, må du prøve om du når du HAR jobbet få et møde med en anden bank og se om de vil hjælpe. Hvis du IKKE har et job vil de ikke hjælpe dig. Det er lidt uklarhed i øjeblikket om banker kan sætte en andelshaver ud af en andelslejlighed, det kommer blandt andet an på, hvad der står i andelsforeningens vedtægter. Men du kan helt sikkert forvente, at fogeden kommer på besøg, hvis det ikke lykkes og han/hun tager alt, hvad der har værdi, som ikke hører til i et skrabet hjem. Hvis banken ikke kan sætte dig ud, så bliver din gæld konverteret til en forbrugsgæld med en rente på mindst 12 %. Du vil ikke kunne låne til hus eller lejlighed, sålænge du har den gæld. Du vil være registeret i RKI i 5 år eller til gælden er betalt, hvad der nu kommer først.

    Faktum er, at noget af det dummeste man overhovedet kan gøre, er at sidde rykkere fra sin bank overhørig, det eneste som er værre, er gæld til SKAT.

    #163954
    AnonymForfatter

    Hej Gajol.

    Øhh – føler du dig hjulpet herinde?
    Det er vist ikke næstekærlighed der er den fremherskende norm herinde 🙂

    Nå – jeg synes det er hammerflot, du har gjort din uddannelse færdig! Og som jeg læser det, så er det jo i forbindelsen med at du blev færdig at din økonomi kuldsejlede?

    Har du en der kan tage med dig i banken?
    For så ville jeg få en aftale med dem – og så lægge kortene på bordet. Du må jo have passet dine forpligtelser i banken gennem flere år – så et enkelt “meltdown" synes jeg må være ok. Har du ikke følt dig presset ved din afgangseksamen? Så ville jeg jo nok også ha’ brugt lidt flere penge, end jeg egentlig havde 🙂
    Med din uddanelse kan du jo sagtens blive en god fremtidig kunde.
    Du er jo som sådan ikke insolvent – du mangler noget der kan dække et overtræk.
    Er du på dimitentsats?

    Håber du finder ud af det med banken – og ikke skal igennem boligsalg ell lign.

    Mvh Henriette

    #163958
    testForfatter

    næste kærlighed eller ej så har jeg det bedste med at kalde en spade for en spade.

    I øvrigt er en eller tilfældig skribent i et internet forum IKKE min næste.

    Nå en bank opsigere et lån er der ikke tale om en enkelt lille smutter så er der tale om at man har ignoreret banken i et stykke tid. Det er slet og ret et sidste forsøg på at få han eller hun i tale eller at begrænse sine tab ved at få gjort udlæg i hvad der nu kan gøre udlæg i.

    Spørgsmålet var vist om banken må det og ja det må banken godt.

    #163976
    AnonymForfatter

    Der har været problemer med misligholdte lån i andelsboliger – idet banken jo ikke kan overtage brugsretten til boligen. Jeg tror ikke, at banken er glad for at sende fogeden ud – man vil nok prøve, at få dig til at sælge frivilligt, så lånet kan indfries.

    #163978
    gajolForfatter

    Jeg skylder jer vist en opdatering — men først og fremmest, tak for hjælpen.

    Sagen blev faktisk hurtigt overstået. Jeg er så heldig, at mine forældre kunne lukke hullet som opstod over sommeren. Den samme dag, ringede jeg til banken og min bankrådgiver var selvfølgelig meget glad for det. Vi aftalte et møde nogle dage efter, hvor vi åbnede en budgetkonto, så min økonomi bliver nemmere at overskue. Jeg er stadig på dagpenge, men jeg kan godt leve på lavt blus, indtil jeg finder mig et job. Jeg har næsten ingen udgifter, bortset fra det sædvanlige el, gas, telefon osv.
    Det ser ud til, at sende fogeden ikke er i bankens bedste interesse heldigvis.

    #163980
    testForfatter

    nej banken sender kun folk til fodgeden som en sidste udvej. de var slet og ret for at få dig til at vågne op. held og lykke med jobsøgningen. tro skal der til.

    #164106
    thsvForfatter

    Godt du vågnede op, istedet for blot at lade stå til!

    Håber du har fået en fornuftig ordning med banken.

    #164246
    AnonymForfatter

    Godt.

    Læren er jo at man skal være proaktiv, og ikke bare smide dumme breve fra Bank, Skat og andre kreditorer ud men straks tage fat på problemet.

    Og så skylder du dine forældre en stor tjeneste. Mon ikke de kunne tænke sig at få malet huset eller andet medens de lige er på en lille rejse sydpå. :-))

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.