Private Banking

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88708
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen!

    Har overvejet Private Banking (PB) – er der nogen der har erfaring med dette?

    Har fokus på Nordea da jeg godt og vel kan indfri deres krav til 1 mill. kr. i investerbar formue (frie midler). Indtil nu har jeg blot brugt Mybankers side til at opnå en fornuftig rente på sparepengene, men synes måske 6% i afkast er i underkanten på 1,2 mill. kr. Dog går jeg rigtig meget efter sikkerhed:)
    Men er PB ikke bare lig med den normale Nordea rådgivning og så + det er lidt større beløb man håndterer???
    Grunden til at jeg nævner Nordea er at de andre banker (hvad jeg kan se) kræver flere mill. kr. i fri kapital – eller har jeg overset noget/nogle??!

    Men mon ikke PB afd. ikke også har tabt penge det seneste år – det tror jeg og da jeg faktisk ikke er særlig risikovillig – er det så stadig noget for mig?

    Dog tiltaler det mig med en slags totalrådgivning hvor de også kigger på skatteforhold m.m.m.

    Måske der er nogle herinde der har et endnu bedre og mere overskueligt råd til håndtering/placering af ovenst. midler??

    Har endvidere en friværdi i huset på min. 1 mill. kr. og et super godt fastforrentet kredit.lån på 3% med en restløbetid på 17 år.
    Betaler topskat og har en rimelig god årsindtægt i familien.
    Skylder ikke andet væk end på huset. Den månedlige indtægt svarer så rigeligt til udgifterne.

    Håber meget der vil komme nogle gode forslag og noget relevant brugbar info. – også hvis i mener jeg blot skal fortsætte med at lave aftaleindlån hos diverse banker med midlerne!

    På forhånd mange tak for hjælpen!

    Mvh
    PC

    #125310
    AnonymForfatter

    Hej Peter

    En bank burde (læs: SKAL) have dine skatteforhold med i rådgivningen – alt andet ville i øvrigt også være mærkeligt.

    Du skal så vidt muligt have så høj rente af dine penge som muligt da du jo af de første renter kun betaler 33% i skat. (du modregner i 3% lånet.)

    Men prøv du bare en privatebanking og se hvad de siger.

    #125316
    AnonymForfatter

    Tak til gode råd – ja, det glemte jeg at nævne – jeg betaler jo en hel del i skat – jeg mangler vel nogle “fradrag" eller lign. der vil kunne nedbringe skatten:)

    Restgælden i huset er blot godt 850.000 kr. til bet. over de næste 17 år hvilket jo nok ikke kan gøres meget bedre….sagt med andre ord skal dette nok ikke røres!? (Lånet er oprindeligt et 30 års 5% som jeg omlagde i sept. 2005 til et 20 års 3% fast)

    Jeg er sidst i 30 erne og egentlig er det jo et luksusproblem men der er bare ikke meget ved “kun" at få ca. 6% i rente + betale en hulens masse skat – mon ikke det kan gøres bedre…!?

    Jeg har ikke nok forstand på investering hvorfor jeg selv foreslår PB som en mulighed, men da risikovilligheden som nævnt er i bund er jeg meget i tvivl om jeg “tør"….!

    Mvh
    PC

    #125320
    AnonymForfatter

    Du kan også vælge at betale 1.000.000 ind på din rate – på den måde kan du opnå skattebesparelse og kun betale 15% i skat af dine investeringer. Skulle du få brug for penge er der intet i vejen for at trække dem ud til 60% (du trækker dem fra til 60%) så er der tale om en skatteudskydelse..

    Men i Danske Bank ved jeg at selv rådgivere i filialen har de rigtige værktøjer til at kunne vejlede dig

    #125322
    AnonymForfatter

    Du skal være obs. på at alle PB ordninger på den ene eller anden måde tager sig det betalt, og endda ofte uden de selv løber en risiko.

    Jeg bryder mig ikke om PB hvor banken ikke også har noget på spil, dvs. jeg vil meget hellere performance afregnes end % gebyr af portefølgens størrelse. I sidstnævnte har banken jo overhovedet ikke noget incitament til at prøve at sikre eller få så stort afkast som mulig. Dvs. jeg vil meget hellere betale til en PB ordning med ”no cure no pay” tilgang, men hvis du kender sådan en, så vil jeg rigtig gerne høre om det..

    Jeg tænkte også på det for en del år siden, men jeg stoler ikke på dem. Det er lige som investeringsbeviser, hvor man bliver taget i hoved og r.. i omkostninger. Så meget hellere selv investere. Vente til primo 2009, og så fordele 85% af din 1. mio i aktier. Husk at sprede det godt, og vælg forskellige brancher, nogle med kortere og andre med længere tidshorisont.

    Til billedet med pensionen hører også lige at du betaler 15% i skat af afkast ja, det er rigtigt og det koster dig 60% at trække pengene ud i utide. Også korrekt.
    Dvs. af du betaler også 60% i skat af det afkast der er tilbage efter de 15% afkastskat er betalt. Dvs. afkastet i alt beskattes med 75%. Den vej er helt ufarbar. Hvis det overhovedet skal give mening, så skal man lade pengene stå til alderdommen og håbe topskattegrænsen er hævet til den tid, så udbetalingen ikke beskattes så hårdt., But don’t count on it.

    Du kan ikke gøre noget rigtigt pt. med mindre du vil øge risiko, og dermed f.eks. investere i aktier, fra lad os sige 2009, når den nuværende “krise" er fortid. Det er lidt mine overvejelser.

    #125324
    AnonymForfatter

    Undskyld det er mig, der ikke kan regne. Det kan godt drille det med %regning.

    Ex. 100.000 i afkast
    Afkastskat: 15%: -15.000 kr.
    Nettoafkast: 85.000

    Utidig hævning fra pensionskonto: 85.000
    Skat: 60% af 85.000 = -51.000
    Netto udbetalt: 34.000 kr.

    Dvs. af de 100.000 i afkast har du 34.000 tilbage, eller sagt på en anden måde afkastet er blevet beskattet med (100K-34K)/100K = 66% i skat!!!

    #125330
    KrisserForfatter

    Det er fordi du ikke medregner skattefordelen af indskud og renters rente.

    Eksempel hvor du har 100 000 kroner du kan bruge:
    Indskud, ratepension: 250 000
    Indskud, privat opsparing: 100 000
    Rente: 5 %
    Skatteprocent: 60

    Ratepension, saldo ultimo (beløb fratrukket 60 %):
    1. år: 260 630 (104 250)
    2. år: 271 700 (108 680)
    3. år: 283 250 (113 300)
    4. år: 295 290 (118 120)
    5. år: 307 840 (123 140)

    Privat opsparing, saldo ultimo:
    1. år: 102 000
    2. år: 104 040
    3. år: 106 120
    4. år: 108 250
    5. år: 110 410

    I nævnte eksempel får du altså en merforrentning på 11,5 % på fem år. Hvis ikke det kunne betale sig at indskyde pengene på en ratepension hvis man betaler 60 % ved udbetaling, kunne det jo heller ikke betale sig at indskyde yderligere penge hvis man skal betale topskat ved udbetaling.

    #125334
    AnonymForfatter

    Tja, jeg siger blot at af dit samlede afkast betaler du løbende 15% i afkastskat. Af det resterede betaler du så igen 60% i skat ved udbetaling. De allerede betalte 15% bliver ikke modregnet. Så hvis du ser isoleret på beskatningen af afkastet bliver det de her 66%.

    År Saldo Rente Afkastskat Netto afkast
    0 250.000 12.500 -1.875 10.625
    1 260.625 13.031 -1.955 11.077
    2 271.702 13.585 -2.038 11.547
    3 283.249 14.162 -2.124 12.038
    4 295.287 14.764 -2.215 12.550
    5 307.837

    Ialt 68.043 -10.206 57.837

    Afkast til udbetaling 57.837
    Udbetalings skat 60% -34.702
    Netto udbetalt 23.135

    Så af et afkast på 68.043 får du altså kun 23.135 udbetalt eller 34%. Dvs. en samlet beskatning på 66% af afkastet. At det aå stadig vil kunne betale sig skyldes at du kan indsætte et højere beløb (før skat) og dermed giver det i kr./øre mere end ved privat opsparing, men skatten i % er stadig værre i ovenstående. Så vi har begge ret. Det giver mere i kr./øre med pensionsopsparingen, til trods for en højere beskatning, simpelthen fordi der er et større beløb i spil end for allerede beskattede midler.

    #125336
    AnonymForfatter

    Angus – det holder jo ikke.

    Du glemmer at du ikke betaler skat af de penge som du investerer.

    Så om du betaler 60% før eller siden er ligegyldigt

    #125342
    AnonymForfatter

    Tak for indlæg!

    Hvad med “Generalerne", “gummiskoene" og alle de andre flittige debattører herinde… er der ikke nogen af jer der også vil øse lidt ud af erfaringer/viden..:)

    I plejer der ellers nok at give jeres besyv med 😉 (kompliment for det)- men er det fordi i anser Private Banking som en håbløs gerning man ikke hører jeres kompetente råd???

    Har i lyst så kom ud af busken – jeg ved i kan….:)
    MVH
    PC

    #125364
    AnonymForfatter

    Private Banking er som du også selv skriver ikke meget forskellig fra bankens “normale" rådgivning.

    Private Banking er blevet en rigtig god forretning for bankerne, da danskerne bliver mere og mere velhavende. Flere udenlandske banker er også gået ind på dette nye marked i DK.

    Men det fortæller jo så også at bankerne tager sig godt betalt for denne “rådgivning".

    Mit forslag vil som andre være at placere nogle af pengene på en pensionsopsparing. Resten kan du så købe korte obligationer for – evt. aktier med en stor spredning indenfor forskellige brancher (eks. Novo, Carlsberg og FLS).

    #125370
    AnonymForfatter

    Hvad nu hvis man IKKE vil sætte dem på en pensionsopsparing – jeg bryder mig ikke om først at kunne få pengene når jeg bliver 60 år…

    Det var måske den eneste mulighed for at spare i skat der røg der???

    Jeg betaler i forvejen til en pensionsopsparing gennem en arbejdsgiver og jeg har besluttet at jeg ikke vil skyde mere ind der.

    Så må det blive de korte/mellemlange obligationer + aftaleindskud – så er det så desværre uden “skatterabat"….:(

    Mvh
    PC

    #125378
    AnonymForfatter

    Hej, jeg taler om beskatningen af AFKASTET !!!!

    Først 15% i afkastskat og derefter 60% af resten i udbetalingsskat. AFKASTET bliver dermed beskattet med 66%.

    Du taler om beskatningen af indskuddet. Så jo, det holder at man betaler 66% skat af AFKASTET på ordningen.

    #125384
    AnonymForfatter

    Det er fuldstændigt ligegyldigt hvad du taler om. Det er en god forretning da du har 2,5 x så mange penge at investere for….

    #125386
    AnonymForfatter

    Du kan også trække dem ud før.

    Det eneste du kan få højere fradrag på er:

    Længere vej på arbejde
    Indbetaling på rate
    udlej ejendom med tab
    betale mere i renter
    osv.
    Den eneste gode ide er at indbetale på rate… Du kunne evt. købe en ejensom og leje den ud, og håbe på at tjene på værdistigningen???? ;o)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.