valg af billån

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 67 i alt)
  • Indlæg
  • #123010
    AnonymForfatter

    Men gør man biler op rent økonomisk så når man vel frem at man sgu købe en cykel 😉

    #123012
    AnonymForfatter

    Lidt synd for den person der spurgte til hvilket lån man skulle vælge……….de skal læse alt vores ævl og kævl.

    Tak for i aften

    #123014
    AnonymForfatter

    Vi lever i et risikosamfund og det må man forholde sig til. Jeg vælger mine indsatsområder med omhu.

    Hvis der var tale om en gammel 80’er bil, var der måske grund til at overveje sikkerheden. Men hvor meget er sikkerheden lige ændret siden 1998?

    Jeg forholder mig til at jeg kan øge min forventede levetid langt mere ved ikke at ryge, få motion og sund mad, således jeg undgår type 2 diabetes melitus, hjertekarsygdomme osv., end jeg kan ved at opgradere sikkerheden i bilen.

    Alt handler om prioritering, og jeg vil hellere have et sommerhus og sejlbåd, end en ny bil. Men bevars, hvis man har formuen til at realisere det hele, så er det jo dejligt at kunne gøre det.

    #123016
    AnonymForfatter

    Jeg mener stadig det er naivt at tro at udviklingen i sikkerhed 1988-1998 er væsentlig større end fra 1998-2008.

    #123018
    amagerkanerForfatter

    jeg har købt brugt volvo’er og aldrig været utilfreds…eller lad i stikken…

    i 15 år har det kostede omkring 1 kr pr. kilometer i værditab + drift og veligholdse…benzin koster omkring 1 kr pr. kilo…det største reparationer har været coupling eller bremse – som er efter tiden u-omgåelig…

    jeg ved at jeg betaler lidt ekstra for komfort, sikkerhed, vægtafgift osv. med volvo’en men jeg spar mere når jeg køber brugte.

    du når dig selv hvis du tror et nyt bil er mere miløvenlige end brugt – du skal også indregne det miljømæssige omkostninger fra produktion – som er nul i et brugt bil!

    #123020
    MichaelForfatter

    Tråden her er vist kørt lidt ud af en tangent…

    #123024
    amagerkanerForfatter

    måske er det kørt ud i grøften!

    #123050
    g1981Forfatter

    Hejsa
    Her kommer så mit første indlæg (måske det kan få det vendt lidt mere tilbage mod emnet 🙂 )
    Jeg går også og tænker på at få et lån til bil.
    Nå men her er lidt mere omkring min situation.
    Jeg er på kontanthjælp
    Jeg er hjemmeboende og 26 år.
    Jeg har ingen formue, og slet ikke over de 10.000 kr. som jeg har læst man må have.
    Jeg ved ikke hvad banker har af krav for at de vil give en et lån.
    Her er hvordan mit budget ser ud (har tilføjet hvad jeg har fundet ud af det koster med Forsikring, Vægtafgift, Reparationer på 5000kr pr. år, Og diesel pris ved 5000 km pr. år. Samt et afdrag på 2000kr. pr. mdr. på lånet)

    Mit budget pr. mdr.
    Indtægt 6.760
    Udgifter
    Husleje – 500
    Internet – 194
    Taletid – 50
    I alt – 744

    Rest 6.016

    Bilforsikring – 551
    Vægtafgift – 409
    Diesel ved 5000 km år. – 428
    Ved 5000 til rep. – 416
    I alt – 1.804

    Rest 4.212

    Afbetaling på lån – 2.000

    Rest 2.212

    Da jeg bor hos min mor, burde man måske tro at de ikke kræver samme rådighedsbeløb.
    Som hos folk der skal købe mad osv. (der slipper jeg med 500 kr. for mad og logi pr. mdr.)

    (Jeg ved på nuværende tidspunkt ikke om et evt. banklån og et bilkøb ville få betydning af udbetalingen af min kontanthjælp)
    For jeg har jo ikke nogen formue, jeg bruger jo bare min kontanthjælp til at betale for at have bilen.
    Så om jeg bruger min kommende kontanthjælp på at betale af på en bil, et nyt tv, spare op til ferie eller andet kan vel i grunden komme ud på et.
    Jeg er i gang med at undersøge det, og det er selvfølgelig noget jeg ved inden jeg tager et lån.

    Jeg har nu fundet en brugt bil jeg godt kunne tænke mig.
    Bilen koster ca. 39.000 kr.
    Men jeg skal så også betale for diverse udgifter ved købet så som:
    vægtafgift, forsikring, omregistrering evt. et par reparationer.

    Men for at få råd til den bil, skal jeg så have et lån i banken.
    Hvis jeg nu får et lån i banken på 55.000 kr.
    Jeg regner med at det bliver som et Check-in lån (for de 18-29 årige i nordea) til 11,01 % i ÅOP

    Lyder noget af det her helt hen i vejret, eller er der nogle ting i syntes jeg skulle overveje eller andet hører jeg meget gerne herom.

    Venlig Hilsen
    g1981

    #123052
    LMAForfatter

    Dit største problem er, at du er på kontanthjælp.

    De fleste långivere er tilbageholdende med udlån til folk uden fast arbejdsindkomst – især hvis udsigterne til uddannelse eller job er begrænsede.

    Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter et arbejde i stedet for en bil.

    #123054
    g1981Forfatter

    ja det ville selvfølgelig være ønske situationen, men det med arbejde sker nok ikke lige det næste gode stykke tid, som jeg har det for tiden.

    #123060
    AnonymForfatter

    Virksomhederne skriger da ellers på arbejdskraft for tiden. Hvorfor er en ung fyr som dig ikke i enten i arbejde, sygedagpenge eller førtidspension?

    #123064
    NultopskatForfatter

    Ja, General skrige gør virksomhederne, men ikke meget andet. Antallet af jobannoncer er så lavt som aldrig før.

    Prøv iøvrigt at bemærke hvordan brugen af rekruteringsfirmaer er steget.

    Så længe kravene er 25 år, 30 års erfaring og børnene er fløjet fra reden, ja så vil man mangle.

    #123066
    g1981Forfatter

    Grunden til jeg ikke er på førtidspension, er at jeg ligger lige omkring grænsen af hvor psykiatrisk afd. mener jeg ville kunne få den.
    Omkring sygedagpenge mener jeg man skal have været medlem af en
    A-kasse, og da jeg sidste gang lavede noget (for ca. 2 år siden) var at jeg gik på en produktions skole. Kunne jeg ikke rigtigt melde mig ind i en A-kasse.
    (Da jeg mener man skal være i arbejde når man melder sig ind og vist nok have været medlem i min. et år. og have arbejdet min. X antal timer på det år før man er berretiget til dagpenge eller sygedagpenge hvis man af en eller anden grund så ikke kan passe sit arbejde)
    (kan tage fejl her kender ikke helt så meget til A-kasse)
    Så derfor er jeg på kontanthjælp.

    Men det er så også et sidespring i forhold til emnet 😉

    #123068
    MichaelForfatter

    Hvorfor overhovedet spilde penge på en bil når du bor hos din mor og ikke har et arbejde? Din økonomi balancerer kun lige akkurat hvis du fortsætter med at bo hjemme. Det er uholdbart og det vil banken formentlig også komme frem til.

    #123070
    g1981Forfatter

    Grunden til jeg gerne vil have en bil er:
    at jeg har noget der minder om en socialfobi / angst
    det gør så at jeg er meget hjemme og isolere mig for ikke at komme ud i de situationer. hvor jeg så får det dårligt = svedeture, ondt i maven, diarre, osv.
    Og de symtomer kommer frem når jeg skal et eller andet, om det “bare" er nogle venner der kommer på besøg eller jeg selv skal til noget.
    Hvis jeg så for.eks. skal stå og vente på offentlige transport muligheder, skal nå en bus eller ligende så bliver jeg stresset, og jeg får så ondt i maven, diarre osv.
    så det bliver altid i sidste øjeblik (hvis jeg altså når at komme ud fra toilettet) inden de offentlige transport muligher er kørt.
    Derfor ville det være en stor hjælp at jeg selv ville kunne bestemme hvornår jeg tager hjemmefra.
    og så ville jeg måske også kunne få mig taget sammen til at komme noget mere ud, end jeg på nuværende tidspunkt gør.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 67 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.