Går bankerne for langt ?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Morten SForfatter
    Indlæg
  • #367801
    Morten SForfatter

    Kære Mybanker

    Min kone er kinesisk og har midlertidig opholdstilladelse i Danmark, og bor i Danmark. Hun studerer her i Danmark og modtager S.U. Hun har idag en konto i Danske Bank, som også fungerer som hendes NEM konto. Hun er så blevet ringet op af Danske Bank, hvor hun så skulle afsætte cirka 30 minutter til at svare på en række spørgsmål, så som hvad er denne transaktion o.s.v, hvilket hun svarede på. Personen fra Danske Bank spurgte så ind til hvilket indestående hun havde stående på sin Kinesiske konto, samt hvilken bank hun anvender i Kina. Danske Bank bad så om at få tilsendt en kopi af hendes kinesiske ID, samt et screenshot af hendes kinesiske konto, hvilket efter hendes menig er 2 ting som ikke vedkommer Danske Bank eftersom det er noget som står i Kina og ikke i Danmark. Danske Bank har så informeret om at de vil lukke hende NEM konto i Danske Bank såfremt at disse oplysninger ikke bliver fremsendt. Jeg vil derfor gerne vide om Danske Bank har lovgivningen på sin side, eller at de er gået ud over deres  lovmæssige beføjelser. Mig bekendt kan en bank ikke nægte nogen herboende en NEM konto.

    #367828
    peter holm larsenForfatter

    Enhver bank kan naturligvis altid selv afgøre om hvem de vil have som kunder, ligesom Brugsen, Elgiganten, Home, Tandlægen, Den privat praktiserende læge, Privatskolen mv. Helt det samme gælder hvis du selv vil sælge noget – vælger du naturligvis også dine samarbejdspartnere. Banker er netop jo ikke offentlige virksomheder.

    #367829
    peter holm larsenForfatter

    Men selvfølgelig skal der være en særlig begrundelse – men der er ret vide rammer og gebyrmuligheder.

    #367832
    Morten SForfatter

    Det er faktisk ikke korrekt at bankerne selv kan vælge hvem de gerne vil have som kunder, når der vel at mærke er tale om en NEM konto. Alle borgere i dette land har ret og krav på oprettelse af en NEM konto. Der stilles dog ingen krav om at bankerne skal stille Visa eller andre kort til rådighed for brugeren. For et stykke tid siden var der også en debat hvor nogle banker nægtede at oprette en konto til særligt socialt udsatte, for det er der som sagt ingen indtægt i for bankerne. Dette finder jeg skandaløst, for bankerne er trods alt omdrejningspunktet omkring vores fælles samfund. Bankerne idag er underlagt stramme krav fra Finanstilsynet, hvilket også sætter bankerne indtjening under pres, men man skal lige huske på, at det trods alt var bankernes uansvarlige handlinger som har medført den kraftige reaktion fra Finanstilsynet.

    Når en bank beder om at få fuld indsigt i en kundes udenlandske forhold, så har banken ganske enkelt ikke hjemmel rent lovmæssig til at bede om disse oplysninger. De penge som er indestående i et andet land, er tjent i dette land, og er blevet beskattet i dette land. Så kan på ingen måde se hvad det vedkommer en Dansk Bank. Denne handling fra en Dansk bank side er udelukkende for at sikre deres egen dokumentation overfor Finanstilsynet, men banken har ikke noget lovmæssig krav om at kunden skal udleverer disse oplysninger. Ved overførsler på 15.000 euros p.a skal banken foretage en kundeindenfiktions process, og kan stille kunden en række spørgsmål omkring denne eller disse overførsler. Ønsker kunden ikke ar svare kan banken vælge at overgive sagen til SØK, som så kan vælge at foretage  yderligere efterforskning såfremt de måtte ønske dette.

    Så hele debatten her går på hvorfor bankerne beder om oplysninger som de ikke har ret til, samt at bankerne ikke holder sig indenfor den lovgivning som giver alle borgere ret til en NEM konto.

    Ser frem til at høre fra jer derude

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.