Bank har givet adgang til min konto uden samtykke

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • TobiasForfatter
    Indlæg
  • #96247
    TobiasForfatter

    Hej
    Først og fremmest ved ikke om den er lagt op under det rigtige
    Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig her.

    Jeg er kommet i den situation at nogle andre har fået adgang til en af mine kontoer på netbank, samt de har fået tilsendt et dankort til kontoen.

    Historien lyder
    For knap 10 dage siden står jeg i Bilka og skal til at betale, hvor mit kort ikke virker, min kæreste siger at den tager hun med hendes kort i stedet. Jeg tænker ikke yderligere over det på det tidspunkt.
    I dag d. 23/10 ringer min mor til mig og spørger om jeg er kunde i Sydbank, hvilket jeg er. Hun spørger om jeg har en konto med et bestemt beløb på, hvortil jeg svarer, at det har jeg.
    Yderligere har mine forældre fået kort til Kontoen, Hvor mit kort så er blevet spærret.

    Til det skal tilføjes, mine forældre er ikke kunder i Sydbank (de har dog været for flere år siden) Men overvejede at skifte tilbage igen. Den konto det drejer sig om er en opsparing jeg fik da jeg blev 18 ( jeg er 24 nu) de har ikke kunne se eller administrere den siden jeg fik fuld råderet over den da jeg blev 18 ( altså den overgik til mig)

    Jeg har haft kontakt med Sydbank i dag med det samme og spurgt hvordan det kunne lade sig gøre. De kunne ikke andet end at beklage og kortene blev spærret og adgangen fra forældre tilbagetrukket. Er der noget her jeg kan gøre?

    Tænker I forhold til persondatalov, videregivning af personlige oplysninger, overtagelse af min konto for at videregive den til en anden. Osv?

    Mvh Tobias
    Tak på forhånd til Evt svar

    #230904
    testForfatter

    Hvad der nærmere du vil ha gjort? Jeg læser at du har fået dine kort og en beklagelse.

    Har du post adresse hos dine forældre?

    #230906
    morsdrengForfatter

    En noget underlig historie, hvor der mangler konkrete og brugbare oplysninger.

    Hvad modtog dine forældre fra banken udover selve kortet? Hvad var indholdet af et eventuelt følgebrev? Da din mor kendte indeståendet på din konto, må dette have fremgået af det fremsendte – hvordan?

    Har du slet ikke anvendt dit dankort siden besøget i Bilka for ca. 10 dage siden og indtil din mor ringer til dig?

    Du oplyser, at andre har haft adgang til din netbank, hvilket i Sydbank kræver NEM-ID. Banken bør kunne oplyse dig nærmere om tidspunkterne for hvornår spærringen og bestillingen er sket og hvilken NEM-ID som er anvendt. Jeg går ud fra at du har undersøgt, at der ikke er sket uberettigede hævninger på dine (andre) konti?

    Har du ikke spærret kortet og bestilt et til dine forældre, må andre være i besiddelse af eller have kendskab til din NEM-ID, bestående af nøglekort, bruger-id og adgangskode. Det kan være tale om identitetstyveri, men forløbet er meget atypisk, da man normalt ikke “stjæler" andres identitet for at bestille et kort til kontohaverens forældre. En vildfremmed vil ikke kende hverken navn og adresse på dine forældre, eller have nogen interesse i, at de får et kort til din konto. Identitetstyveri er derfor næppe (hele) forklaringen.

    Du kan læse mere om identitetstyveri på nettet og særligt på Borger.dk. som tilråder, at man ved mistanke om eller konstateret misbrug af ens identitet både bestiller nyt nøglekort og adgangskode og evt. også registrerer en kreditadvarsel. Jeg har noteret mig, at du har spærret dine konti i banken.

    På det foreliggende grundlag er det umuligt at sige, om og hvem der i givet fald har overtrådt gældende regler for tavshedspligt, persondata m.fl.

    #230908
    testForfatter

    eller er disse “nogle andre" slet og ret dine forældre. ? Er kortet “bare" blevet spærret og banken har send et nyt til den post adresse de har på dig?

    Ja der er flere spørgsmål ind svar.

    Det sker fra tid til anden at nets spærre et kort af egen drift. De overvåger forbruget og skrider ind hvis de ser noget mistænkeligt. Hvis man så ikke har været ops på at f.eks. ens adresse står rigtigt i system (sker vist især for ungen mennesker) vil nyt nemide, kort og kode jo blive sendt til den postadresse banken har.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.