Inkasso regler?

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Indlæg
  • #230780
    testForfatter

    Tak for forklaringen. ja jeg har vitterligt ingen erfaring med emnet. man kan jo heller ikke leve af kunder der kun betaler efter en tur i fogedretten. typisk har jeg handlet på/med CAD, LC eller og forudbetaling mod bank garanti. Et par gange har de sidste 10% af anlægsprisen taget lidt pres at få hjem ved f.eks. at tilbyde at hæve hele handlen og ta maskinen retur. Så nej jeg har aldrig haft nogen af mine kunder i fogedretten eller været i en retssag med nogen af min kunder. Og faktisk aldrig mistet penge ud over min pung i brasilien 🙂

    . finder det bare virkeligt mærkeligt at fogedretten ikke også kan tage stilling den dokumentation som fordringshaveren måtte have i form af af f.eks. ordrebekræftelser osv.. og troede vitterligt at den gjorde det.

    Så det du siger at at man starter i byrettens almindelig afdeling for bag efter at gå ind af den næste dør?

    Hvad er så et påkrav og kan man virkelig stoppe behandlingen af et påkrav bare ved at sige, nej det kender jeg ikke noget til? Det er hvad jeg ikke forstår-

    #230782
    morsdrengForfatter

    Test – jeg har nu 4 gange oplyst dig om, at et fakturakrav IKKE kan indbringes for fogedretten og hvorfor, henvist dig retsplejelovens § 478 og ligefrem lagt hele ordlyden af denne § op på denne tråd. Hvad er der galt? Kniber det med at læse?

    Peter Holm Larsen har i sit indlæg forklaret det samme, nemlig at der skal foreligge et fundament f.eks. en dom, INDEN et krav kan sendes i fogedretten.

    Men du kan eller vil fortsat ikke forstå det og påstår endda, at formålet med dine indlæg er en interesse for at vide mere og forstå hvad det drejer sig om. Det bekræftes absolut ikke af dine indlæg på denne tråd, hvor du som sædvanligt bestrider rigtigheden af andres indlæg.

    Formålet med et betalingspåkrav er, at det skal være lettere, billigere og hurtigere for en kreditor at få et fundament for et tilgodehavende under en vis beløbsgrænse. Protesterer skyldneren ikke mod kravet forsynes betalingspåkravet med en påtegning herom og kan herefter danne baggrund for tvangsfuldbyrdelse. Protesterer skyldner sendes sagen i Byretten.

    Påkrav er noget helt andet. Prøv at google ordet.

    #230784
    testForfatter

    tak for forklaringen og kan nu nok også bedre forstå at de forlangt betaling forud da jeg sidst havde en bil der sku ha noget Pava. De fortalte mig at de på senere havde haft utroligt mange der løb for regningen og at de stod magtesløse i forhold til inddrivelsen.

    #230796
    CrixxForfatter

    Hej igen.

    Jeg har idag modtaget den såkaldte dokumentation fra inkasso selskabet, den består af en faktura og kopi af 2 rykkere som de har haft sendt på en mail.

    Jeg har iøvrigt fra start af sagt til inkasso selskabet at jeg ikke har lejet noget sommerhus og ikke kendte noget til sagen, de foreslog derefter at jeg kunne få tilsendt dokumentation på sagen.

    Hvordan skal jeg forholde mig til at sandsynligøre at jeg ikke har lejet huset eller befundet mig i det, hvilke beviser og argumenter kan bruges ?

    Dankort/rejsekort udskrifter der viser at jeg absolut ikke har befundet mig i det pågældende område i perioden ?(hvilket ligger 130 km fra min bopæl)

    Der kan sikkert også findes en række andre beviser for min påstand men er lidt i tvivl om hvilke der er hensigtsmæssige at bruge i denne situation.

    #230798
    morsdrengForfatter

    Som allerede oplyst, er det den som har penge til gode som skal bevise, at du skylder ham penge og IKKE dig der skal bevise det modsatte.

    Det afgørende er, at du IKKE har lejet sommerhuset, hvilket du naturligvis skal fortælle udlejningsfirmaets inkassobureau og bede om at få en kopi af lejekontrakten i dit navn og underskrevet af dig som et bevis på at du er lejer. Når det påståede krav udspringer af leje af et sommer- hus, havde det været nærliggende straks at sende dig en kopi af lejekontrakten og ikke kun en faktura med tilhørende rykkere. Som oplyst, skal dine henvendelser i sagen ske pr. brev eller mail, da en telefonsamtale og dets indhold ikke kan bevises.

    Inkassobureauet vil sandsynligvis ikke og må heller ikke fortsætte inkassationen hos dig, så længe der er berettiget tvivl om, at du skylder pengene. Og det vil der efter min vurdering være, hvis udlejningsfirmaet ikke kan fremlægger en lejekontrakt underskrevet af dig, hvis fakturaen og rykkerne ikke er sendt til din nuværende adresse, eller hvis man ikke kan fremlægge andet som sandsynliggør, at du er lejer af sommerhuset eller på andet grundlag er forpligtet til at betale for rengøringen. Selv det forhold, at du HAR modtaget den originale faktura og de 2 rykkere uden at reagerer herpå, fører i sig selv ikke til at du anses som værende skyldner.

    Enten dropper man sagen, fordi det ikke kan dokumenteres at du skylder pengene, eller også fortsætter sagen ved byretten. Et betalings- påkrav vil sandsynligvis slet ikke komme på tale, fordi man er klar over at du bestrider gælden.

    Men du skal reagere på de henvendelser som du måtte få fra den lokale by- eller fogedret, da manglende indsigelser eller svar fra din side kan føre til at du bliver dømt som skyldner.

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.