Omlægning af banklån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87662
    AnonymForfatter

    Jeg har et banklån/boliglån som jeg ikke er tilfreds med – det må kunne gøres billigere. Hovedstolen lyder på 237.000 kr og en variable rente på 7,25. restløbetid 17,5 år – oprindelig 20 år. Månedlig brutto udbetaling er 1800 kr. Lånet er hos Danske bank

    Der er mulighed for at omlægge til realkreditlån, da boligens værdi er steget siden købet for 2,5 år siden. Det nye lån skal ikke have en løbetid længere end 20 år og meget gerne kun på 15 år. Jeg er til tryghed – gerne fastrente

    Hvad mener I – kan det gøres bedre?

    PÅ forhånd tak

    #111696
    fk2001Forfatter

    Det er der ingen problemer i sålænge de samlede realkreditlån ikke overstiger 80% af boligens nuværende værdi.

    #111698
    AnonymForfatter

    Det er jeg helt med på – det jeg håber på, er nogle forslag til hvilke lån jeg kan tage i stedet for.
    Jeg har fået 2 eksempler fra Real DK men oprettelsesomkostningerne er på 10500 kr. Er det altid så dyrt at oprette reallån? Hvad er et godt alternativ for mig?

    #111700
    fk2001Forfatter

    Udgifter til realkreditlån er næsten faste.

    Fast gebyr på 1000-3000 iflg. div websites. Det er nemt at forhandle sig til 1000 kr.

    Tinglysning. Her er ikke noget at gøre. Realkredit skal tinglyses. Det koster: 1400 + 1,5% af lånebeløbet. DVS for dit vedkommende
    1400 + 0,015*237.000 = 4955 kr

    Så det burde ikke koste mere end 6000 kr, men….

    Hvis du i forvejen har tinglyst det lån du vil ophæve kan du overføre den variable del af tinglysningen til det nye lån.

    Så er du i bedste fald nede på
    1000 kr i gebyr + 1400 for tinglysning. I alt = 2400 kr.

    #111704
    fk2001Forfatter

    Jeg fornemmer på dit første indlæg at du har brug for ca. 250.000 men ikke nødvendigvis så længe.

    Alternativt er der boligprioritetslån. Det fungere som en kassekredit hvor du kun betaler rente af den til enhver tid pålydende saldo. Det knyttes normalt sammen med løn og aldre udgifter. Herved går alt det som du ikke bruger til at afbetale lånet. Hvis man er økonomisk ansvarlig er der meget fornuft i dette princip. Og hvid man kommer “foran" med betalingerne kan man låne af kontoen senere op til det beløb som lånet er nedskrevet med.

    Lånet er altid variabelt, og hvis du kun skal have det for området 40% – 80% betaler du en højre rente. Skandiabanken er nok billigst men jeg ved ikke om de financierer lån der ikke har førsteprioritet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.