Muligheder for alternativ egenindbetaling til pension

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • DHRMForfatter
    Indlæg
  • #95917
    DHRMForfatter

    Jeg er 30 år og har siden jeg var 25 år været fuldtidsansat med en arbejdsgiver pension på 6% af min løn til Nordea Pension (Vækstpension, mellem risiko). Jeg har fravalgt egenindbetaling til pension, da vi købte hus i 2012 og i stedet ville bruge den del til at afdrage banklån. Det er nu ude af verden og jeg er begyndt at overveje, om det er tid til at begynde selv at lave egenindbetaling til pension.

    I stedet for at indbetale f.eks. 3% ekstra til Nordea som egenindbetaling over min løn, så overvejer jeg om jeg kan drage fordel af f.eks. at oprette en Aldersopsparing hos f.eks. Nordnet og løbende sætte pengene i nogle Index fonde (f.eks. Sparinvest INDEX DJSI World KL). Jeg kan dog ikke gennemskue hvordan det hænger samme rent skattemæssigt. Min indbetaling til Nordea er før skat og umiddelbart kan jeg læse mig til, at der ikke er fradrag ved Alderspension. Dermed er det jo knap så attraktivt. Er det en anden type pensionsopsparing jeg skal have? Er EFT’erne bedre egnet til pension?

    Jeg håber der er nogen der kan hjæle mig med at fortælle hvilke muligheder jeg har for egeninebtaling. Min løn er en smule variabel, men jeg ligger lige under grænsen for topskat.

    #227802
    JoosForfatter

    Der er kun 2 typer pension der kan indbetales på med fradragsret – ratepension & livrentepension. Begge pensioner vil blive beskattet med personling indkomstskat på udbetalingstidspunktet.

    Der er ikke fradrag af indbetaling til Aldersopsparingen, men du vil så til gengæld få pengene skattefrit udbetalt. Om du indbetaler til aldersopsparing privat eller via din arbejdsgiver er underordnet rent skattemæssigt. Så du skal kun gøre det privat for du har en interesse i selv at stå for investeringen.

    Pt. kan du indbetale 29.600 kr. årligt på en aldersopsparing. Det lader dog til at der efter årsskiftet vil komme en lovændring som nedsætter beløbet til 5.000 kr.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.