Ny bank, men hvilken?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Martin Dragsdal NielsenForfatter
    Indlæg
  • #95870
    Martin Dragsdal NielsenForfatter

    Hej alle. Kan i anbefale en ny bank, eller andet jeg bør tænke på i min situation. Jeg kan desværre ikke bruge “Få 3 tilbud" her på siden da RKI er i “billedet" (siger den).

    Jeg har i en del år været syg på kontanthjælp, men har nu endelig fået førtidspension, hvilket giver mig ca 4500 kr mere end tidligere (netto, udbetalt).

    Da jeg ikke har planer om de store ændringer i forbrug af den grund (måske en god bøf lidt oftere), men ikke såsom ændre bolig, købe bil, eller andet der øger de faste udgifter tænker jeg at det er på tide at få ryddet op i min økonomi.

    Derfor søger jeg en anden bank som vil være med til at “samle alt i et" til den mindste rente muligt. Både for overblik, komme ud af RKI, og naturligvis komme af med de lån i en fart jeg har som er dyrere end bankens.

    Lånene fordeler sig på 50.000 i nuværende bank (kasse-kredit 17,75%) Ca 25.000 andre lån (som er dyrere ca 25%), og dem i RKI (gætter på 10.000 kr). Har ikke de nøjagtige beløb på mig udover det i banken, men overstiger i al fald ikke 100.000 i alt.

    I betragtning af de 4500 kr (hvoraf jeg tænker at 3500 skal gå til gæld), tænker jeg at der må være en “bedre løsning" end den nuværende.

    Jeg har naturligvis spurgt min nuværende bank hvad de synes om mine planer, men jeg synes deres forslag er “lidt tamt" omend bedre: De vil ikke indfri de dyrere lån (til trods for det jo så ville være dem der fik renterne og ikke nogle andre).

    Deres eneste forslag er at ændre min kredit til et alm lån til 14% i stedet (med højere afdrag), hvilket jeg næsten tænker at de havde forslået uanset de ekstra 4500 kr.

    Jeg synes stadig 14% lyder dyrt, er 10-12% ikke muligt i en anden bank? og især forhøjelsen for at få de dyre lån væk.

    – Der er ikke sikkerhed at stille i form af fast ejendom, eller en kautionist.

    – jeg har ikke brug for ting som lokale fillialer (eller landsdækkende). Ej heller 24/7 telefonservice og den slags.

    Men naturligvis en netbank.

    Hvilken bank vil i anbefale jeg spørger. Hvis ingen vil “røre mig" Pga RKI, så hvis jeg betaler RKI væk som det allerførste? (men stadig de dyre forbrugslån).

    Takker.

    #227366
    morsdrengForfatter

    Glemt det, når din nuværende bank som kender dig, ikke vil medvirke, er sandsynligheden for at en anden bank vil overtage din nuværende bankgæld og indfri din øvrige gæld på sammenlagt ca. 100 tkr., herunder også gælden som du er blevet anmeldt til RKI for ikke stor.

    Ingen på dette forum kan udpege pengeinstitutter for dig, hvis kreditpolitik og kreditvurdering af kunderne er under norm.

    Hvorfor vil du i øvrigt skifte bank? Med de 3.500 kr. som du oplyser at kunne afse til betaling af gæld, kan du selv ved en årlig rente på 25%
    afvikle og forrente 50.000 kr. over kun 1½ år. Betaler du kun 2.000 kr. pr. måned, tager det ca. 3 år at afvikle de 50.000 kr.

    Renten er prisen for penge og rentens størrelse er bl.a. afpasset efter kreditors risiko ved at yde dig lånet. En indberetning til RKI fortæller, at du ikke har overholdt de forpligtelser som du allerede har indgået, og derfor vil ingen kreditor anse et udlån til dig som værende uden risiko, og slet ikke når vi taler om et samlet lån på ca. 100.000 kr.. At den nye långiver får rente af sit udlån til dig er IKKE noget argument for at denne skal indfri/overtage de lle dyre lån som du har optaget andre steder.

    Begynd at afvikle den dyre gæld som du har udenfor din nuværende bank. Når gælden vedr. RKI er indfriet, bliver din registrering slettet og så kan du forsøge om du kan skifte bank til den tid. Men henset til den korte tid det vil tage at afvikle din ”dyre” gæld, kan jeg ikke se noget voldsomt behov for at du skal skifte bank her og nu.

    #227368
    Martin Dragsdal NielsenForfatter

    Ok takker for input.

    Ja hvis RKI spærrer for alt (selvom den jo ville forsvinde i samme øjeblik jeg fandt en bank der ville) så vil jeg ikke engang bruge tid på at forsøge at finde en anden end min nuværende 😉

    Så skal jeg således ikke have nogle kreditter end dem jeg allerede har. Men hvad er så smartest:

    Her tænker jeg eftersom jeg ikke skal have ny kredit, er det så at betale det i RKI først, eller de dyre lån ala 25%. (aner ikke hvad RKI gæld har af renter).

    Og bør jeg sige ja til bankens forslag om lån på 14% NU, istedet for de 17,75% kassekredit. Her tænker jeg naturligvis på at fordi de så vil have højere afdrag, end kassekreditten, om jeg så i første omgang skal bruge de penge på de dyrere 25% lån, eller RKI istedet, (og så sige ja til de 14%) når først RKI og 25% er væk?

    Er ikke matematisk/bankgeni 😉

    #227372
    thsvForfatter

    Glem tilbuddet fra din egen bank og koncentrer afdragene på den dyre gæld.

    Lav f.eks. en liste over dine lån:
    Bank 50.000 kr 17,75%
    Leasy 10.000 32%
    DER 25.000 25%
    Vivus 10.000 30% (RKI-lånet)

    I dette tilfælde skal du afdrage Leasy og Vivus først. Og kun betale renter til banken.
    Banklånet koster jo kun små 9000 kr i renter om året, hvoraf skattefordelen endog betaler en 1/3-del.

    10-11% i rente på kassekredit er helt normalt for gode kunder med orden i økonomien.
    Coop banks lån til 9,95% er jo lige kåret som det billigste lån i en større test. (ÅOP på 10,3% selvom der ikke er stiftelsesomk.)

    #227374
    thsvForfatter

    Og du kan i bedste Luksusfælden-stil evt. kontakte dine kreditorer og høre om muligheden for en afdragsordning.

    Da du jo formentligt kun har 35.000 kr i gæld udover banken, må dit forslag til dem være at du kan afdrage 800-1.000 kr månedligt pr. 10.000 kr du skylder dem, så den samlede ydelse bliver de 3.500 kr
    På denne måde bør du kunne afdrage den øvrige gæld på 1-1½ år og så kan du aftale nærmere med banken om en fast afdragsperiode og en lavere rente (f.eks. på 12%).

    #227376
    Martin Dragsdal NielsenForfatter

    Ja, det lyder rigtigt 😉

    Så bevarer jeg også fleksibiliteten ved kassekreditten indtil de andre er væk.

    Men “lege luksusfælden" siger du. Jeg har set en del af de programmer, dog mener jeg ikke jeg har været “HELT så dum" som visse af dem, eksempelvis betale et lån med et andet lån med endnu højere renter 😉

    Men det jeg ikke helt forstår ved luksusfælden er den del man IKKE ser. Altså det her med “nu forhandler vi med dine kreditorer", og så ser man ikke hvordan de gør det, udover at de kommer tilbage og siger nu har vi 0% på dine kreditorer?

    Nu vil jeg jo ikke lyde alt for dum, men vil det sige at istedet for at sætte afdrag op på hver enkelt af de “dyre kreditorer". Så skal jeg måske hellere fx “klappe hesten" 2-3 mdr, og så… bare et eksempel… Hvis restgælden er fx 12000 kr, så prøve og ringe til dem og sige i kan få 9000 kr her og nu skal vi så slette resten?

    Er det i virkeligheden bedre, at få dem væk på den måde en af gangen?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.