Belåne friværdi eller bruge frie midler til boligforbedringer?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • CNYGForfatter
    Indlæg
  • #95811
    CNYGForfatter

    Hej

    Jeg har arvet nogle penge og vi ønsker at foretage nogle forbedringer i vores hus. Jeg er dog i tvivl om, hvad der er smartest – at benytte de frie midler jeg har arvet eller belåne friværdien boligen. Jeg skeler ikke til om boligforbedringerne kan betale sig, for det kan de ikke, men det er ting vi gerne vil have lavet. 🙂
    Jeg har ikke forstand på investeringer og vil ikke ud og rode med det selv, så eventuelle anbefalinger skal baseres på passive investeringer med en lav risiko profil.

    Mine forhold er som følger:

    Omkostning til boligforbedringer: 1.300.000,-

    Frie midler: 1.500.000,-
    Friværdi: 700.000,-
    Eksisterende lån: 2.500.000,- til 2,5% fast med 7 års afdragsfrihed tilbage.

    Jeg har luft i budgettet til at øge mine månedlige udgifter med max 3000,- men vil helst undgå det.

    Med venlig hilsen

    CNYG

    #226936
    MichaelForfatter

    Det er stort set aldrig nogen god idé at låne penge hvis man har midlerne i forvejen så anbefalingen herfra er enkel: Brug din arv på boligforbedringerne

    #226946
    peter holm larsenForfatter

    Jeg er enig !

    #226954
    CNYGForfatter

    Tak for input. Det giver jo mening ikke at gældsætte sig unødvendigt.

    Jeg tænkte blot om der kunne være en fordel i, at udnytte det lave renteniveau til at låne til forbedringerne og så investere de frie midler andet steds?

    #226956
    peter holm larsenForfatter

    Det er jo reelt et spørgsmål der er i afhængigt af om du skal renovere din ejendom eller ej.

    Men hvis du kan få større afkast af din investering end dine låneomkostninger så er det jo en god ide. Så hvis kun kan investere fx. i aktier der de næste 3 år giver et afkast på 20% så er det jo at låne helt op. Udfordringen er blot at du kender dine investeringsudgifter ret præcist, men ikke kender dine indtægter nær så godt – som oftest.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.