Må banken bede om oplysninger om anden gæld?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Lille_myForfatter
    Indlæg
  • #95774
    Lille_myForfatter

    Hej. Dette er mit første indlæg, men jeg har virkelig brug for jeres hjælp, så håber nogen kan give den:)
    Jeg har et lån i banken og gæld andre steder. I lånekontrakten i banken står der, at jeg skal aflevere årsopgørelse, budget og lønsedler en gang om året, det gør jeg selvfølgelig, men nu vil hun også have en oversigten over mine øvrige gældsposter, med rentesats, restgæld osv. Jeg har haft dette lån i mange år og altid betalt af på det, ligesom jeg også altid har betalt af til mine andre kreditorer, jeg er aldrig blevet bedt om dette før og undrer mig rigtig meget over det og har ærlig talt ikke lyst til at lave en liste til hende, da jeg er i tvivl om, hvad hun vil bruge den til og om det ville kunne ‘ramme’ mig. Hun har nemlig altid været ret ubehagelig at snakke med. Da jeg spørger hende hvorfor jeg skal aflevere sådan en liste, eftersom jeg ikke har misviligeholdt noget som helst, hverken hos dem eller nogle andre, så jeg forstår det simpelthen ikke, svarer hun først at hun vil have en redegørelser over min gæld, da jeg har stiftet ny gæld. Da jeg spørger hvilket ‘lov’/paragraf der giver hende ret til det, svarer hun konkursloven!? Da alle kreditor skal have lige og ingen må forfordeles! Jamen jeg er da ikke gået konkurs, og så bliver jeg virkelig forvirret og spørger igen undrende, da jeg ikke forstår hvorfor, svarer hun denne gang, at hun skal give sine overordnede den liste, for at redegør overfor dem at jeg har optaget yderligere gæld. Men ærlig talt, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor de må gøre krav på sådan en liste og har, grundet mine dårlige erfaringer med banken ikke lyst til at give hende nogen som helst, hvis ikke jeg skal. Hun ender forresten med at skrive, at det nu er min kassekredit på 17.500.- som hun er bekymret for om jeg kan betale, og måske skal have en (endnu en’!) forsikring på. Men alt bliver betalt og har stadig et okay rådighedsbeløb, ikke kæmpe, men okay til at jeg kan klare mig, så det forstår jeg egentlig ikke at hun mistænker. Jeg har siden så ikke skrevet til hende fordi jeg ville undersøge det nærmere, men ved ikke hvor jeg kan få hjælp til at blive klogere, så håber at I kan hjælpe mig

    #226594
    MichaelForfatter

    Det er meget enkelt: banken er ikke på nogen måde forpligtet til at yde dig et lån så hvis du ikke vil fremlægge oplysningerne må du jo undvære. Det er i øvrigt nok det bedste for dig når jeg læser mellem linierne. Lær at leve for din indkomst og spar op i stedet for at stifte mere gæld

    #226596
    Lille_myForfatter

    Men jeg skal jo ikke have et lån!? Jeg har ikke bedt om noget fra dem, heller ikke et lån

    #226598
    morsdrengForfatter

    Som du selv oplyser, fremgår din forpligtelse til at indlevere økonomiske oplysninger til banken af selve gældsbrevet, men den kan også fremgå af bankens Almindelige bestemmelser for lån og kreditter eller af en eventuel bevillingsskrivelse. Det vil typisk dreje sig om indlevering af selvangivelse, årsopgørelse, evt. regnskab eller andre økonomiske oplysninger, men det kan afvige fra PI til PI. Indleverer du ikke den ønskede dokumentation, kan banken uden varsel opsige din kredit eller dit lån

    Om banken også kan kræve at du udfærdiger og indleverer en oversigt over din samlede gæld med angivelse af rentesatser m.m. afhænger således at de regler og bestemmelser der er gældende mellem dig og banken men forpligtelsen kan evt. være omfattet af ”andre økonomiske oplysninger”. At banken begrunder sit krav om oplysninger med konkursloven er ikke rigtigt og meget uprofessionelt.

    Da du både har et lån og en kassekredit i banken skal du passe på at det ikke ender med at din gæld til banken opsiges. Det er trods alt bedre at indlevere oplysninger om din gæld og dermed få “forlænget" dit lån og kredit i banken, end at stå med en opsagt gæld, fordi du ikke ville indlevere den af banken krævede dokumentation. At banken ønsker oplysninger om din samlede gæld når man skal kreditvurdere dig er ikke urimeligt. Når din gæld til banken først er opsagt, hjælper det ikke meget at indbringe sagen for Pengeinstitutankenævnet eller domstolene, hvis afgørelser først vil foreligge mange måneder eller år efter at opsigelsen fandt sted.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.