Opsparing, friværdi, omvendt forældrekøb

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • U9kumForfatter
    Indlæg
  • #95678
    U9kumForfatter

    Fattig folkepensionist med lidt opsparing, og med en friværdi på ca. 2½ mio. 2 børn og 3 børnebørn.

    Jeg har ikke selv særligt store behov, men vil gerne betænke mine børn og børnebørn, og helst imens jeg selv kan bestemme.

    Kan der spares noget væsentligt netto ved at mine børn køber mit hus til 15% under vurderingen og lejer det ud til mig (omvendt forældrekøb) i forhold til, at det hele en gang skal vurderes og fordeles som arv, hvoraf der formentlig skal hældes en del afgift i statskassen, som jeg syntes at jeg har hældt penge nok i hele livet.

    Er også åben for andre kreative forslag.

    #225480
    testForfatter

    Jo kun arve afgiften på de 15% af husets pris. Tænker det er for bøvlet

    #225482
    U9kumForfatter

    Jamen 15% under vurderingen er jo ikke det samme som 15% under en aktuel vurderet salgspris.
    Hvad beregnes arveafgiften af ?

    #225486
    morsdrengForfatter

    I glemmer fuldstændig,, at et salg af huset betyder, at spørgeren i stedet for huset modtager salgssummen, som naturligvis pålægges boafgift (hed tidligere arveafgift) når ejeren dør og hvis beløbet, eller en del heraf til den tid stadig er i behold, og dermed går i arv til børnene. Hvis salgsprovenuet stadig er i behold, er alt hvad man kan spare ved et salg til børnene nu, at salgsprisen til dem sandsynligvis er lavere end den pris der engang i fremtiden kan opnås når huset skal sælges af dødsboet.

    Skal der virkeligt spares boafgift, er det fordi salgsprovenuet ikke længere er i behold – eller kun delvis i behold – når huset ejer/arvelader dør. Enten fordi han har levet pengene op eller benyttes sig af muligheden for at give børnene og børnebørnene årlige skattefrie gaver. Det sidste er muligheden hvis målet ike kun er at leve godt selv, men at tilgodese sine arvinger.

    #225490
    testForfatter

    Jeps Det mener jeg ikke jeg overser. Der er derfor det kun er dem evt laver pris man spare bo afgift af.

    I øvrigt er den gennemsnitlige dansker en underskudsgivende foretning. For staten .

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.