Valuta konto

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • BuffysboyForfatter
    Indlæg
  • #95670
    BuffysboyForfatter

    Hi alle.

    Jeg kommer til at modtage en check med relativt stor summer penge fra USA i US dollar. Jeg har ikke tænkt mig at veksle dem til DKr. Kan I anbefalde en bank med valuta konto og helst ingen gebyr?

    vh

    Jack

    #225330
    testForfatter

    så vidt jeg ved tilbydes konto i danske banker i udenlandsvaluta ikke til private.

    at få en check virker i disse tider lidt mærkeligt.

    #225332
    BuffysboyForfatter

    Det er fordi det amerikansk firma der skylder mig penge kan ikke overføre pengene elektronisk så jeg får en check istedet for. Den skal helst i en privat konto og helst i en valuta konto i USD.

    #225336
    morsdrengForfatter

    At der ikke længere findes checks i Danmark skyldes alene indenlandske forhold, bl.a. det offentliges udbetaling til private via NEM-konto, elektronisk betaling af virksomheders krav hos det offentlige samt kravet om elektroniks betaling af regninger > 10 tkr. såfremt betaleren ikke vil risikere en medhæftelse for modtagerens moms-betaling. At få en check fra USA er der derfor INTET mærkeligt i, checks lever stadig i bedste velgående i stort set alle andre lande end DK.

    Spørgeren må påregne, at han ikke får lov til at disponere over checkbeløbet straks, men må afvente at den indløses af den betrukne bank i USA, dette for at undgå at det danske PI udbetaler checkbeløbet og først lang tid senere finder ud af, at checken er dækningsløs, stjålen eller lider af andre mangler af betydning for indløsningen. Han kan også påregne at skulle afgive forklaring om beløbet i henhold til hvidvaskningsloven.

    De forskellige PI´s regler om valutakonti kan med lethed findes på nettet.

    #225346
    peter holm larsenForfatter

    Der er som morsdreng absolut intet mærkeligt i at modtage en udenlandsk check som test ellers skriver.

    Men hvorfor ikke bare få den sat ind på en danske kronekonto – hvis du ikke skylder et større beløb i USD skal du vel alligevel bruge beløbet i kroner.

    #225348
    testForfatter

    Vel Peter i de 30 år jeg har handlet med udlandet har jeg aldrig modtaget en udenlandsk check. Tror det eller lad være man kan også lave en konto til konto overførsel.

    At Danmark skulle være speciel i forhold til der penge løse samfund kan helt bestemt afkræftes

    Held og lykke med projektet

    #225372
    morsdrengForfatter

    Hvorfor tror du at bankerne har ophævet deres indbyrdes checkindløsningsaftale pr. 31.12.2016 med den konsekvens, at der ikke længere findes indenlandske checks i Danmark?

    Mon ikke dette skyldes at behovet for checks ikke længere er tilstede på grund af de tidligere oplyste årsager? Så på dette punkt er Danmark uden tvivl anderledes eller speciel i forhold til så mange andre lande, hvor betaling af check stadig bruges i stort omfang. I visse lande er betaling med checks i supermarkeder mindst lige så udbredt som kortbetaling og kasserne i forretningerne kan ligefrem påtrykke checken det beløb som betalingen skal lyde på.

    At man efter 30 års ansættelse i en eksportvirksomhed aldrig har set en udenlandsk check har sandsynligheden imod sig. Tidligere var dette en meget anvendt betalingsmåde, også ved betalinger over landegrænser, men er nu blevet afløst at mere moderne betalingsmetoder som f.eks. SWIFT, IBAN/BIC og SEPA,. godt hjulpet på vej af pengeinstitutternes betalingsformidlingsafdelingers indsats for optimering af kundernes betalingsstrømme. PS. Hils førerhunden.

    #225374
    testForfatter

    morsdreng nu tager du da godt nok prisen for person finder og vrøvl. Tænker at spørgren er glad for en henvisning til at spørger i banken.

    Til dig vrøvl så må du mene hvad du vil, men selv den gang vi brugte telex kunne folk i udlandet lave en konto til konto overførsel. 🙂 . Jeg har set rigtigt mange remburser, CAD og bankgarantier, men raterne er ikke kommet som check. Nå ja og så en enkelt veksel som der skulle næsten nærmest trusler til at få penge ud af fra en tyrkisk kunde.

    Tænker ikke du kan komme meget uden for landets grænser hvis du tror at DK er førende på papir løse betalings metoder og at folk stadig bruger check i udlandet.

    til spørgeren:
    Din bank kan oplyse dig dit IBAN nr. hvis du ikke selv kan finde det i netbank. At et en bank i udlandet ikke skulle kunne overføre til en bank i danmark virker som en total usandsynlig undskyldning. Ideen om at få dollar konto mener jeg er umulig. Jeg kender ingen banker der tilbyder det til privat. At få en check udsted og indløst er besværligt og dyrt for alle parter.

    #225376
    MichaelForfatter

    Der er da ingen firmaer i 2017 der ikke kan overføre penge elektronisk?! Lyder temmelig meget som om, at trådstarter er faldet for et Nigeria-brev.

    #225388
    peter holm larsenForfatter

    Tænker nu stadig so. Morsdreng skriver, at hvis men i 30 års ansættelse ikke er stødt på en check – så har omsætningen nok været meget lav.

    Jeg her i mit erhverv modtaget den seneste check for knap 1 år siden – har den hængende på min væg som et minde – om måske den sidste check – men I 30 år uden check lyder ikke sandsynligt.

    Har da også sendt flere checks til udlandet gennem tiderne.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.