vedr. privat gæld og rentefradrag

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • SRSForfatter
    Indlæg
  • #95666
    SRSForfatter

    Hej jeg skriver fordi jeg har et spørgsmål vedr. renteudgifter.
    jeg har lånt en sum penge af min mor gennem årene, bla til indskud og flytning mv.
    Da vi satte os ned for at få et overblik over hvad jeg skyldte mente hun at det kun var fair hvis der blev tillagt 9% i rente pr. år idet hun selv har lånt pengene og endda til 9% pr/md.
    jeg studser lidt over rente tillæget idet vi ikke fra start havde indgået aftale om dette, men vælger at gå med til det, da jeg godt kan se det uretfærdige i at hun skal have udgift af at låne mig penge.
    Men mit spørgsmål er så nu, har min mor egentlig ikke fået rentefradrag for sine renter en gang? og i så fald er det så hele beløbet eller kun noget af det hun har kunne trække fra?
    og kan jeg opgive hvilke renter jeg har betalt min mor på skat, og trække renterne til hende fra når det er helt tilbage til 2013 vi regner fra?
    Mvh

    #225254
    testForfatter

    Tak for et meget klassisk eksempel på det problemerne der opstår når man låner penge ud i familien uden klare aftaler. Jo der skal laves en aftale og hun har fået rentefradrag men skal også betale skat af de renter du betaler. Du kan så for skatte fredag for de renter du betaler hende.

    Få gælde afviklet og stå på egne ben fremover,

    #225534
    peter holm larsenForfatter

    Du kan fradrage alle renteudgifter du betaler i det år du betaler – også for tidligeere år.

    Din mor er også skattepligtig af renteindtægterne.

    Det er vel et klassisk eksempel på generelt når man låner penge uden en aftale.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.