Pant og underpant i bil

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Henrik (2)Forfatter
    Indlæg
  • #95643
    Henrik (2)Forfatter

    Mine forældre står i den situation at de nok må lade deres hus gå på tvang idet de har ejet 2 huse i over 10 år uden at få solgt nogen af dem.

    I forbindelse med huskøbet gik banken ind og lavede pant i bilen, da den var gældfri og havde en vis værdi den gang.

    Når jeg slår bilen op i bilbogen, så står der at der er ejerpantebrev på hovedstol 200.000 hvor banken har påtegnet igen for 2 måneder siden.

    Der er ligeledes et underpant på 200.000

    Hvad er forskellen på de 2 panter ?

    Ved et salg af bilen, værdi 30-40.000 har de fået oplyst at pengene skal gå til banken kva de 2 pant der er i bilen. Men der er så et kæmpe rest beløb som de ikke kan indfri hvis bilen bliver solgt.

    Ligeledes står der i gældsbrevet at det dækker ethvert mellemværende.

    Må en bank udstede pant i en bil med henblik på at skrive ethvert mellemværende hvis det ikke har noget med gæld i bilen at gøre ?

    #225012
    morsdrengForfatter

    Der er intet der forhindrer, at en bank kan få pant i en bil – også for gæld som intet har med bilen at gøre. Man kan jo også give långivere pant i sit hus til sikkerhed for lån som intet har med huset at gøre eller for den sags skyld, pantsætte sit bornholmerur, for gæld som ikke på nogen måde vedrører uret.

    At pantet i bilen både fremstår som ejerpantebrev og som underpant, skyldes overgangen til digital tinglysning, dvs. ejerpantebrevet findes ikke længere fysisk, i stedet er bankens pant i bilen noteret som et underpant. Så der er tale om et og det samme pant. Du kan printe oplysningen fra bil-/personbogen ud og spørge din egen bank, som med sikkerhed vil fortælle dig det samme.

    At dine forældre skylder flere penge væk end pantet i bilen er værd er ikke usædvanlig og de vil fortsat skylde de resterende penge. Mon ikke de også fortsat vil have gæld vedrørende de 2 huse når disse er blevet solgt?, enten i almindelig handel eller på tvangsauktion, og det er i princippet akkurat det samme.

    Der er dine forældre der har udstedt pant i bilen, mens banken er panthaver – mu underpanthaver i bilen. At pantet tjener til sikkerhed for ethvert mellemværende betyder alene, at pantet/underpantet tjener til sikkerhed for alt hvad dine forældre skylder banken – også selv om det intet har med bilen at gøre. Og det er helt normalt.

    Det er tydeligt, at dine forældre har brug for sagkyndig rådgivning. Det bedste råd jeg kan give er, at de snarest skal søge advokatbistand i et forsøg på at få begrænset deres tab.

    #225014
    Henrik (2)Forfatter

    De skal til møde med en advokat mhp. på gældsrådgivning. De er begge nu folkepensionister uden nævneværdig pensionsmidler. Der er nok et samlet tab på 2 millioner.
    så de skal formentlig ud i en gældssanering og det ender nok med at de ikke kommer til at betale når de har en husleje på 8000 plus forbrug og herunder til leveomkostninger.

    #225030
    morsdrengForfatter

    Den 27.11. skrev jeg på en anden tråd,hvor du stillede spørgsmål til dine forældres problem med 2 udsælgelige ejendomme.

    “I stedet for at kaste dig ud i en juridisk teori, som du ikke helt forstår, bør du som allerede oplyst, tilråde dine forældre at søge professionel juridisk rådgivning – især for få undersøgt hvilke muligheder de har får at undgå den store økonomiske “nedsmeltning"."

    Derfor undrer det mig, at du fortsat stiller spørgsmål til sagen, når der øjensynligt nu er aftalt møde med en advokat.

    #225034
    testForfatter

    Bortset fra at smedens kat døde af det så er nysgerrighed vel ikke så svær at forstå ?

    #225038
    Henrik (2)Forfatter

    Der er aftalt møde den 20 januar da firmaet ikke havde tid før.
    Så vidt jeg husker forespurgte jeg ikke omkring bilen i tidligere opslag da jeg ikke var opmærksom på at banken OGSÅ havde taget pant i bilen. Derved er det vel naturligt og helt normalt at man spørger ind til dette på sådan et debatforum, således at de ikke står helt på bar bund når de skal mødes med firmaet og så bruge en halv time for at få forklaret konsekvensen ved panten og herunder underpant, som de ikke forstod hvad betød – hvilket jeg heller ikke gjorde.

    #225042
    testForfatter

    Henrik, jeg synes det er helt fint du spørg. Held og lykke med det hele.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.