Forskellen i indlånsrenten

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87613
    AnonymForfatter

    Sammenligningen i renten på “Opsparing" der er kommet her på MyBanker giver jo et rigtig godt indtryk af den kæmpe forskel der er i renten på indlån. Mindre bliver det jo ikke hvis man tager rente og rentesrente med ind i billetdet. Jeg lavede for sjovs skyld her i påsken et regneeksempel på 75.000 kr. (Det beløb MyBanker bruger) i 5 år.
    Ved en rente på 4,75 % bliver det til 94.586 kr.(Northern Rock)

    Ved en rente på 3,60 % bliver det til 89.507 kr.(Basisbank og Spar Salling)

    Ved en rente på 2,00 % bliver det til 82.806 kr.(f.eks. Danske Bank)

    Det vil altså sige at der fra f.eks . Danske Banks 2 % op til Northern Rocks 4,75 % er en merindtægt på 11780 kr. og fra Danske Bank til f.eks. Basisbank og Spar Sallings 3,6 % en merindtægt på 6.701 kr.
    Det er fantastisk hvilken forskel det giver, og tænk på alle dem der har meget større beløb stående og med længere tidshorisont.

    Og så snakker vi slet ikke om dem der måske ikke engang får 2 %, for MyBankers liste er jo rystende læsning.

    #111130
    fk2001Forfatter

    Det er kun rigtigt hvis du er skattepligtig i et land der ikke beskatter renteindtægter. Hvis du derimod er skattepligtig i DK og betaler, lad os sige 50%, så mister du halvdelen af renteindtægterne HVERT ÅR.

    Dermed bliver resultatet for Northern Rock 75000 x 1,02375^5 = 84.339

    En fortjeneste på kun 9.339 sammenholdt med din beregning på 19.586.

    På fem år svarer det faktisk til at man betaler 52,3 % ved en skatteprocent på 50%. Jo – renters rente virker begge veje.

    Og så lad endelig være med at lave en beregning med et større afkast over en længere periode – hvis du bor i Danmark.

    #111132
    AnonymForfatter

    Ja, skatten har jeg heller ikke fundet ud af at slippe af med, men det gælder jo desværre for renter fra alle pengeinstitutter – hvadenten det er en høj eller lav rentesats. Er det til den høje rentesats kan jeg jo så betragte mig som en god samfundsborger der har bidraget mere end ved en lav sats, når det nu er nødvendigt at betale skat. Uanset hvad så ser jeg det nu sådan at jeg hellere vil have 4,75 % i rente end 2% da jeg trods alt også selv får mere ud af det.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.