Betale SU-lån ud kontra at betale mere af på mit andelslån?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Jan TreadwellForfatter
    Indlæg
  • #95624
    Jan TreadwellForfatter

    Hej folkens

    Jeg står i den heldige situation at jeg har købt en sund og billig andel på Nørrebro. I den forbindelse har jeg optaget et 20-årigt andelslån på omkring 570.000 kr. Udover det lån har jeg også et SU-lån på 135.000 kr. med sidste indfrielsesdato engang i 2027.
    Jeg har grundet min økonomiske situation mulighed for at afvikle SU-lånet hen over 1,5 års tid, mens jeg samtidig afdrager på andelslånet. Giver det nogen fornuft, at kanalisere ekstra afbetalinger af på SU-lånet selv når det har en lavere rente end mit andelslån?

    Jeg kan se det positive i at gøre det, da det ville betyde om 1,5 år, at jeg kan betale endnu mere aggressivt af på mit SU-lån. Desuden ville det psykologisk være fedt, at kunne afslutte SU-lånet og den epoke i mit liv.

    Indspark, råd eller kritikpunkter modtages gerne 🙂

    #224814
    thsvForfatter

    Flere oplysninger er nødvendige.
    Umiddelbart er det nok mest økonomisk at afdrage på andelslånet først, da renten på dette er højst.

    Hvis andelslånet f.eks. er til rente på 5%, løbetid 20 år og SU-lånet til 1%, planlagt løbetid 10 år, ydelse på andelslån forøges
    kontra afdrag på SU-lånet på 1½ år og derefter skrue op for andelslånet.

    Samlet har du en ydelse på 11.335 kr om måneden ved 2) eller netto ca. 10.500 kr.
    Denne ydelse vil afdrage lånene på 6 år i alt, hvis ydelse forøges på begge lån, mens du vil skylde 9.200 kr om 6 år ved kun at afdrage på SU-lånet først.

    Der er 3 muligheder:
    1) Dit valg det er det dyreste, gælden på SU-lånet afdrages på 1½ år og herefter øges afdrag på andelslånet.
    2) Begge lån afdrages sideløbende over 6 år, så sparer du de nævnte 9.200 kr
    3) der skrues maksimalt op for ydelsen på andelslånet, så dette er afdraget på 5½ år og først herefter afdrages resten af SU-lånet på 6 måneder, så spares yderligere 4.300 kr

    1) mdl ydelse andel 3.770 og SU-lån 7.566 kr
    2) mdl.ydelse andel 9.400 og SU-lån 1.936 kr
    3) mdl.ydelse andel 10.152 og SU-lån 1.184 kr

    Jeg ville klart hæve ydelsen på andelslånet og få dette ud af verdenen, men psykologi kan spille ind og kan koste dig 20.000 kr ekstra i renter på de 6 år eller 13.500 kr efter skat.

    #224832
    HammerenForfatter

    Generelt skal man selvfølgelig afdrage det dyreste lån først.
    Generelt skal man ikke vente til imorgen med at afdrage hvad man kan afdrage idag. Dvs pres dig selv nu, og du blir glad for det senere.
    Men det kan nok kun blive tale om et bagatelagtigt beløbsom du sparer ved at vente med su-lånet.
    I runde tal vel omkring 2-3000 kr.
    Jeg tror dog jeg vil lade psykologienbestemme og gøre som du tænker …..

    #224836
    thsvForfatter

    Hammeren skriver:
    “Men det kan nok kun blive tale om et bagatelagtigt beløbsom du sparer ved at vente med su-lånet.
    I runde tal vel omkring 2-3000 kr."
    Hvis du mener at 20.000 kr i sparede renter er en bagatel, så må du da gerne overføre dette beløb til mig!

    At kunne vælge afdrag på 100-135.000 kr i 5-6 år til rente 1 eller 5% sparer altså 4-5.000 kr om året i renter, dog lidt mindre i starten men mere og mere jo flere år der går.
    Tydeligt at du ikke har regnet på konsekvenserne, selv hvis det kun er i 1½ år der afdrages voldsomt på andelslånet spares der jo de 4% i rente i resten af lånenes løbetid.

    #224840
    HammerenForfatter

    Hej thsv
    Det er ærgerligt når du fordrejer alt.
    Jeg siger at 2-3000 er bagatelagtigt…

    Jeg antager at spørger kan spare 135 tkr op på 1,5 år
    Jeg antager at spørger også kan det senere kangøre det samme
    Dvs. En difference på de to rentesatser på 2,5 % løbetid på 1,5 år og så taget højde for skat.
    Samtidig kan der opspares endnu mere, når sulånet er væk og humøret i top
    Med andre ord har jeg lavet en masse forudsætninger nøjagtig som.dig og andre
    Hvis ikke du kan acceptere det, så undlad at blande dig.
    Jeg gider fx ikke bruge tid på at præcisere dine fejlvurderinger.
    Du må ha det svært

    #224842
    thsvForfatter

    Og hvad med de følgende år, hvor der er afdraget på det lån med lavere rente, du giver godt nok elendig vejledning.
    Og du forudsætter en rentesats på 3,5% på andelslånet, selv ved dette og 120.000 kr ekstra afdraget på andelslånet er 4.200 kr sparet i renter i over 9 år, eller ca. 38.000 kr sparet i det ekstreme tilfælde, at man kun i 1½ år vælger at dirigere afdraget mod andelslånet.

    Det kan helt klart bedst betale sig at afdrage lånet med højst rente først!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.