Familielån – gave.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • LasserhForfatter
    Indlæg
  • #95620
    LasserhForfatter

    Hej her i forummet.
    Jeg håber at der er en her der måske kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

    Først lidt baggrund for situationen. Min kæreste og jeg har boet sammen de sidste 4 år. Og i Oktober flyttede vi i vores nye hus. I forbindelse med købet af hus lånte vi 100.000 kr af hendes bedsteforældre.
    I første omgang var det bare meningen vi skulle låne dem i en kort periode for at stille de 5% som vi nu engang skal.
    Hendes bedsteforældre har siden besluttet at de vil give dette som gave til hende, over tid.

    Sådan i praksis hvorledes gør man dette?
    Da hun er studerende blev det i første omgang mig der står på papirene for huset, og derfor blev pengene også direkte overført til min konto med beskeden om det er et lån.

    Men hvis vi nu vil synliggøre overfor skat at hun i år har fået 50.000 kr af lånet som gave, også igen næste år vil nedskrive lånet med tilsvarende beløb, hvordan gør man så bedst dette?

    På forhånd tak.

    #224792
    peter holm larsenForfatter

    Det letteste er at hendes bedsteforældre skriver det til hende på et papir og bedsteforældrene underskriver brevet – evt med et vitterlighedsvidne – så er alt 100% på plads.

    Din kæreste og du bør også aftale hvordan de 100.000 kr. reguleres mellem jer – om det nu er blevet et lån mellem dig og hende de 100.000 kr. da boligen jo er din. Lav også der en låneaftale – bare i worst case – det ikke er jer om 50 år 🙂 …. Altid nemmest at blive enig om hvordan man dele mens man er venner -hvis man ikke skal være venner mere – er et godt råd 🙂

    #224796
    HammerenForfatter

    Der må gives 62900 pr år
    Jeg mener at det kan klares mere simpelt.
    Peter vil gerne have at I bruger penge på advokat og sikrer jer i begge ender.
    Jeg mener det kan gøres simpelt
    Et a4 ark fra bedsteforældre hvor der står
    Glædelig jul berta
    Hermed en pengegave på 62900. Beløbet fratrækkes jeres skyldige beløb, således der skal tilbagebetales 37100 kr istedet for som tidligere 100000

    På den anden side af nytår
    Kan de lave et nyt brev
    Kære berta
    Hermed en kontant pengegave på 37100
    Vi elsker jer
    Jeres udestående gæld er hermed o kr pr dags dato

    I har fællesøkonomi, dvs at det ikke behøver gøres mere besværlig…

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.