Barsel og Pension

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • JustusForfatter
    Indlæg
  • #95569
    JustusForfatter

    Hej alle,

    Jeg har selvbetalt pension, hvor arbejdsgiver hver måned indbetaler 5000kr af min løn til JØP. Jeg skal på barsel d. 18.11.2016 og ca. 8-9 måneder frem, og overvejer i den forbindelse at indstille indbetalingerne, da jeg går en del ned i løn i denne periode. Jeg har dog 300.000kr stående i banken til en stort set ikke eksisterende rente, men hvor ca. 200.000kr af disse penge skal bruges til udbetaling til et evt. huskøb i 2017 (sammen med min kæreste). Huskøbet afhænger dog af om han kan få solgt sit nuværende hus. Det efterlader godt 100.000kr som nok bare står og ikke trækker renter!

    Mit spørgsmål er nu, om det ikke er mest økonomsisk rentabelt at fortsætte mine pensionsindbetalinger, som resulterer i, at jeg får mindre udbetalt, og så i stedet bruger af min opsparing??? Som jeg ser det, får jeg, ved at fortsætte pensionsindbetalingen både skattemæssige fordele af at indbetale pension (ved at jeg skal betale skat når pensionen udbetales) samt forhåbentlig fremtidigt afkast.

    Venligst,

    Stine

    #224074
    testForfatter

    generelt kan det nok for de fleste betale sig at spare op til pension. Om du afbryder betaling i 12 måneder gør nok i forhold til din opsparing ikke den store forskel, men der er er andre forhold er har betydning og som du er nød til afklare før du bestemmer dig.

    1. skal du afgive nye helbredsolsynger hvis du stiller indbetaling i bero i en periode?
    2. kan du reducere indbetalingen i en periode og øge den igen senere uden at afgive nye helbreds oplysninger?
    3 hvad sker der med dine forsikringer i forhold til den periode du ikke betaler? Du kunne jo risikere at blive delvis uarbejdsdygtig?

    jeg ville nok, ikke på grund af opsparingen men på grund at forsikringerne vælge at forsætte indbetalingerne hvis det er muligt.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.