forældelse af familielån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #95533
    nielsensForfatter

    For snart mange år siden lånte jeg et større beløb ud til min datter som et såkaldt rentefrit familielån. Vi oprettede et tilhørende lånedokument, og hun har siden fået en årlig pengegave på ca. 60.000 kr. (årligt reguleret), som hun så har brugt til afdrag på lånet – igen med tilhørende gavebrev. Alt efter de regler, som ofte er beskrevet her på siden. Nu har det vist stået på i 12-15 år, og hun skylder mig nu et par hundrede tusind. Nu kommer spørgsmålet: kan lånet/restgælden regnes for forældet? Eller mere præcist: hvis jeg nu dør i morgen, vil skattevæsenet så sige, at der af boet også skal betales 15 pct. i arveafgift af de 200.000 hun skylder mig. Jeg kan selvfølgelig gætte på, at skattevæsenet har glemt alt om, at min datter for 12-15 år siden pludselig blev ret velhavende (det er hun af andre grunde ikke mere), men jeg er ikke interesseret i, at skattevæsenet snydes. Jeg mangler heller ikke restgælden på de 200.000. Så alt i alt: kan vi på grund af eventuelle forældelsesregler for lån sige til hinanden, at nu er alt det fortid, eller skal vi fortsat føre det årlige regnskab med gave og afdrag.

    #223448
    morsdrengForfatter

    Hvis du dør inden din datter har betalt hele lånet tilbage, vil det beløb som hun til den tid stadig skylder dig være et aktiv i dit dødsbo som skal fratrækkes i det beløb som din datter vil arve efter dig. Er arven efter dig mindre end det beløb som hun til den tid skylder på lånet, skal hun naturligvis indbetale differencen til dit dødsbo, så det kan komme dine øvrige arvinger til gode,

    De 200.000 kr. som du nævner i dit eksempel er et aktiv i dit dødsbo ligesom friværdien i dit hus, bil eller indeståendet på dine konti og depoter og derfor skal der som udgangspunkt også betales arveafgift af beløbet (hedder nu boafgift) Da du har jo netop lånt din datter pengene og ikke givet hende dem som gave.

    Hvad angår forældelse af de udlånte penge er forældelsesfristen for krav iht. gældsbreve 10 år, regnet fra det tidspunkt hvor gælden kunne kræves betalt. Betaler man ikke den månedlige ydelse eller afdrag på et lån, vil denne blive forældet 10 år senere. Misligholdes et lån, vil det blive opsagt og i så fald vil hovedparten af lånet forældes 10 år efter opsigelsen De ubetalte ydelse/afdrag som der måtte være på tidspunktet for opsigelsen, vil hver for sig blive forældet 10 år efter deres respektive forfaldsdatoer.

    Indeholder den aktuelle låneaftale bestemmelser om afdrag som er blevet overholdt, er gælden næppe forældet. Hvis det af lånedokumentet derimod fremgår, at hele lånet forfalder til indfrielse eller skal afdrages med et bestemt beløb på en nærmere angivet dato, vil hele gælden eller afdraget være forældet 10 år senere. Løbende betaling af afdrag eller ydelser på gælden, kan være en erkendelse af gælden og den størrelse.

    Uden at kende gældsbrevet/lånedokumentet bestemmelser om afvikling af gælden og indholdet af påtegningerne om din datters løbende betaling af afdrag, kan vi ikke komme spørgsmålet om evt. forældelse nærmere.

    Tag lånedokumentet/gældsbrevet med til en advokat og lad ham afgøre om dit krav er forældet og forklare dig hvordan en evt. restgæld på dit udlån til din datter vil blive behandlet når du dør.

    #223450
    nielsensForfatter

    Tak for et godt og fyldestgørende svar. Det afklarer ganske meget for mig.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.