Ophæve en livrente

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • MPbankerForfatter
    Indlæg
  • #95528
    MPbankerForfatter

    Hej,

    Da jeg for et par år siden blev “lokket" til at oprette en “livrente" valgte jeg at sætte et beløb ind (lad os sige kr. 500.000) mod at jeg så hvert år de næste 10 år kunne få et skattefradrag på 1/10 af beløbet (~ 50.000 i fradrag pr. år).

    Kan jeg ophæve denne livrente (for i stedet at investere i “mursten" / fast ejendom), og hvad vil det have af omkostninger for mig… jeg har jo fået fradraget et par år nu (2 x 50.000)…

    Jeg kan ikke helt gennemskue om jeg, hvis jeg ophæver den, skal ændre årsopgørelsen for de to år og så efterbetale det jeg har fået fradrag for.. og derudover betale 60% af beløbet på min livrente??

    Håber nogen kan kaste lys over det.

    På forhånd tak.

    #223410
    testForfatter

    Fradraget for indbetalinger der er foretaget skal ikke betales retur.

    #223412
    MPbankerForfatter

    Jamen … så vil det vel egentligt sige at jeg kan vente til de 10 år er gået, så jeg får det fulde fradrag.. og så hæve beløbet mod at betale 60% i skat??

    #223414
    thsvForfatter

    Du får fradrag for de indbetalinger du har betalt, hvis du ophæver ordningen.
    Fremtidige indbetalinger er ligegyldige, men du skal selvfølgelig årsopgørslen, så du ikke får et skattesmæk.

    Du betaler 60% i skat ved førtidig indfrielse, i stedet for alm. skat, hvis du holdt ordningen til ordinær udbetaling.

    Hvis du f.eks har indbetalt 2 gange 50.000 kr og modtaget 5.000 kr i nettorente efter Pal-skatten på ordningen vil du få udbetalt 42.000 kr ved at ophæve ordningen.
    Du behøves ikke at vente til de 10 år er gået, medmindre det udtrykkeligt står i betingelserne.

    #223420
    HalliHalloForfatter

    Når du ikke opfylder aftalen skal der jo ske omregning med tillægsrenter m.v.

    Men få dog skat til at give dig et godt tilbud.

    Du bliver jo endvidere nok bedt om at stille med en lægeerklæring om at du er helt rask nok til at få den udbetalt, hvis de r er tale om en traditionel ordning.

    #223428
    MPbankerForfatter

    Okay .. har talt med skat.. fradraget beholder jeg og det har ikke noget med mit helbred at gøre .. det er jo en pension / livrente jeg selv har indbetalt?? .. og er ikke fået på pension endnu..der skal bare betales 60% i skat.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.