Overføre penge til udlandet

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • ValterForfatter
    Indlæg
  • #95502
    ValterForfatter

    Hej

    Jeg skal overføre (låne) ca. 96000 kr til en veninde i Serbien. Kan det lade sig gøre over netbank og hvad skal jeg gøre ifm. Skat? Skal det indberettes til Skat eller nej? Har læst lidt på Skat’s hjemmeside men der er regler som er ikke helt til at forstå. Et sted skriver Skat at man skal indberette hvis man sender mere end 10.000 euro, en andet sted står der at bank skal indberette hvis man overføre beløbet større end 100.000 kr.

    #223060
    morsdrengForfatter

    Det mest nærliggende vil være, at du spørger din bank i forbindelse med overførslen af beløbet til udlandet.

    Men hvorfor i det hele taget låne penge ud til en person der bor i Serbien? Under alle omstændigheder bør der laves et gældsbrev INDEN du udbetaler lånet, så du i det mindste kan bevise, at du har penge til gode hos din veninde og hvilke rente og afdragsbetingelser der er aftalt. Betaler hun ikke pengene tilbage, vil det underalle omstændigheder blive svært til umuligt af inddrive pengene i Serbien.

    Det er et meget udbredt nummer, at personer man har truffet over internettet lokker andre til at overføre beløb til sig under forskellige fantasifulde påskud. Har du aldrig mødt din veninde i virkeligheden, men kun via internettet, må jeg desværre bedrøve dig med, at det hele sandsynligvis er et nummer, som kun har et eneste formål – at få penge ud af dig.

    Start med at kontakte en advokat for at få lavet det gældsbrev som du under alle omstændigheder skal have lavet INDEN du udbetaler noget som helst og hør hvad hans syn på sagen er.

    #223062
    ValterForfatter

    Hej, tak for dit svar. Det er ikke en jeg har mødt over nettet, men en jeg er opvokset med, og en jeg kender hele mit liv, så ingen fare i det. Hun skal betale tilbage når hun kan (lige meget om det er om 1, 5 eller 10 år), og der er ingen renter eller lig. Eneste jeg vil gerne vide er if. Skat, hvad skal jeg gøre og hvordan. På min bank’s hjemmeside står der ingen oplysninger ang. maks beløbet man kan overføre, så jeg ringer til bank i morgen. Måske ved bank’s rådgiver også om regler ifm. Skat…

    #223064
    morsdrengForfatter

    http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=53010 I denne vejledning fra SKAT angives, at den der skal anmelde en betaling til udlandet er det Pengeinstitutter/den professionelle som foretager overførslen – og ikke dig – og at anmeldelse kun skal ske, hvis pengene overføres til en person som er skattepligtig i Danmark. Tag og talt med din bank om spørgsmålet.

    Selv om du har kendt låntager hele dit liv, vil det stadig være en god ide at få lavet et gældsbrev på et sprog som også låntager kan forstå.

    Men det er en god ide også at få undersøgt de serbiske regler, herunder om låntager kan risikere at dit udlån vil blive anset som en indkomst eller en gave som skal beskattes i Serbien. Et gældsbrev vil kunne være med til at bevise, at der er tale om et lån, og ikke en skattepligtig indkomst eller gave.

    #223066
    ValterForfatter

    Igen tak for dit svar. Jeg har læst vejledningen igennem, dog er der stadig en ting jeg ikke kan forstå. På http://www.skat.dk/data.aspx?oId=2041075 står der at man skal give SKAT besked hvis man overføre mere end 75.000 til udlandet. Da jeg skal overføre ca. 96.000, skal jeg så udfyld blanket 12.020 eller ej?

    #223068
    morsdrengForfatter

    Iflg. vejledningen til blanket 12.020 DK, er det kun LIKVIDE MIDLER som skal oplyses, jfr. følgende:

    De skal angive disse likvide betalingsmidler
    a) kontanter (pengesedler og mønter, der er i cirkulation som betalingsmidler).
    b) ihændehaverpapirer, herunder betalingsmidler i ihændehaverform som fx rejsechecks, omsætningspapirer (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der enten er i ihændehaverform, endosseret uden restriktion, udstedt til en fiktiv modtager eller på anden måde i en sådan form, at retten til at gøre fordringen gældende overgår ved overdragelse, og ufuldstændige betalingsmidler (herunder checks, gældsbreve og pengeanvisninger), der er underskrevet, men med modtagers navn udeladt.

    Men tag og spørg banken, for problemet må opstå hver gang der overføres større beløb til udlandet.

    #223086
    ValterForfatter

    Hej igen, har snakket med banken, og man kan overføre op til 200.000 kr. Damen siger også. at man behøver ikke informere SKAT…. Så ingen problemer. Mange tak for hjælpen!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.