Hvad ville være klogest?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87599
    AnonymForfatter

    Jeg er blevet klogere… jo jo, det lyder da fantastisk at kunne skrive.

    Men sagen er at jeg for år tilbage, har fået mig en gæld på 80.000 det er ren klat værk, og der er masser af undskyldinger forbundet med skidtet. Nok om det, så afdrager jeg nu. Det drejer sig om 3 forskellige gælde. 2 banklån i 2 forskellige banker og en gammel telefon regning med renters renter…

    Jeg er på Su, og derfor ikke specielt velhavenden. Men i alt betaler jeg til de 3 steder 1000 kr HVER måned, uden untagelse.

    Dog er det jo lidt en skrue uden ende, og jeg føler aldrig jeg kommer ud af det her skidt. Nu er jeg slet ikke kunde i de 2 banker mere, men er kunde i Nordea og har været de i nogle år.

    Den ene bankgæld har været en tur forbi RKI, men jeg har knoklet for at komme ud, ved at betale til tiden, og er nu slettet fra det register. ( Er jeg så også SLETTET, eller vil banken altid kunne se, jeg engang var dårlig betaler?)

    Så nu går jeg og tænker om det ikke ville være det smartest at samle hele gælden hos Nordea, hvor jeg er kunde (og iøvrigt ikke skylder en krone) og så lave et samlet afdrag… Jeg er stadig villig til at betale de 1000 kr hver måneden, men har bare på fornemmelsen at det er noget mere fordelagtigt for mig at få det samlet, så jeg kun betaler renter et sted.

    Hvad siger jeg nede i banken? Kunne godt tænke mig at komme velforberedt,. Og faktisk vide hvad de snakker om og til. Jeg er en klovn til tal, så kunne godt tænke mig lidt redskaber til at have en fornuftig samtale med min rådgiver. Som jeg egentlig ikke kender. Da jeg i mange år bare selv har ordnet min gæld, og ikke bedt Nordea om hjælp….?

    Er det usansynligt de vil samle min gæld?
    Eller virker det logisk nok at spørge om lov til det?

    Vh Stinne.

    #110988
    fk2001Forfatter

    Hvor meget betaler du i rente til dine tre kreditorer?

    Om det kan svare sig at samle gælden afhænger jo af om du kan slippe med en lavere rente hos Nordea eller et andet sted.

    #111150
    dietrich 88Forfatter

    Hej Stinne, kan Du ikke få et rentefrit lån ved et familiemedlem ?
    Forældre, søsken ? Så kan Du afdrage Din gæld til familiemedlemmet og evt. forhandle Dig til et nedslag i gælden ved indfrielse ved dine kreditorer ?

    #111154
    AnonymForfatter

    Jeg kan berette at jeg faktisk har haft gennem vistnok 5-6 år et rentefrit lån på 35.000 i en BANK! Min situation var lidt som Stinne’s. Jeg betalte 150 kr af om måneden, hvilket ikke ville have dækket de daværende renter. Faktisk (men det må I ikke fortælle banken) så beholdt jeg det længe efter at jeg var begyndt at tjene gode penge.

    Rent formelt, så var renten ikke nul, men rentetilskrivningen blot ‘stillet i bero’ – de forbeholdt sig ret til at tilskrive manglende renter senere (med tilbagevirkende kraft). Vi sluttede så til sidst ‘forretningsforbindelsen’ ved at jeg betalte restbeløbet UDEN tilskrivning af manglende renter. Jeg havde håbet på en akkord med kun at betale en del af restbeløbet til endelig afgørelse, men det lykkedes ikke.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.