Northern Rock, en god idé eller?

Viser 9 indlæg - 31 til 39 (af 39 i alt)
  • Indlæg
  • #116052
    ahkForfatter

    Kan I huske hvedebrødsdagene? Det er jo faktisk synd for Northern Rocks danske filial. Det er en succeshistorie, og så får den sådan et endeligt. Måske kunne man forestille sig, at den kunne frasælges separat til et dansk pengeinstitut? Tja, jeg ved det ikke, men vi har jo da været glade kunder så længe legen var god.
    Mvh
    Anders

    #116056
    fk2001Forfatter

    Jeg er da stadig en glad kunde. Bare fordi det blæser lidt op behøver man jo ikke at gå i panik. Pengene er forsikret og vi får stadig 5%

    #116058
    ahkForfatter

    Gad vist om vi gør det hvis banken ophører med at eksisterer og vi skal have pengene ud i kraft af garantien? Jeg tænker på den rentetilskrivning der sker (eller ikke sker) i mellem at banken går konkurs og vi har pengene i hånden.
    Mvh
    Anders

    #116060
    JydenForfatter

    Jeg er også stadig glad kunde i Northern Rock og er glad for at jeg ikke er hoppet med på vognen blandt dem der har trukket penge ud i panik.
    Som det fremgik af en anden tråd får man ikke rente efter den dag det evt. skulle gå helt galt, men selvom man ikke skulle få rente i en måned har det jo allligevel været en fornuftig disposition og sætte sinne penge i NR.
    Ifølge indskydergarantifondens oplysninger til http://www.epn.dk under “Hvad gør jeg hvis min bank krakkker ?" vil der gå omkring en måned fra bankens krak til man modtager en oversigt som man bruger til at flytte til en ny bank efter eget valg, og så bliver pengene overført i løbet af et par dage.

    Men som jeg skrev i en anden tråd efter at have set den engelske fiansministers udtalelse så må Northern Rock være en af de mest sikre banker idag.
    Siden har jeg i formiddag på epn.dk set at det engelske finanstilssyn i sin første udtalelse også siger at banken er sikker og solvent.

    #116066
    ahkForfatter

    Hej Jyden.
    Jeg var ikke i tvivl om, at dette var ironisk ment (jf. citat). Ha! Der kan man bare se. Tak i øvrigt for dit svar, der til fulde besvarer mit spørgsmål.
    Mvh
    Anders

    #116074
    AnonymForfatter

    Hej Jyden

    Er det ikke garantifonden (www.garantifonden.dk) som dækker i tilfælde af evt. bankerot?

    Fandt følgende under lovgrundlag på pågældende hjemmeside:

    Kapitel 6

    Udbetalinger fra Fonden til indskydere og investorer

    § 16. Udbetalinger fra Fonden eller Fondens overførsler af indskud og midler til konti i andre institutter skal finde sted snarest muligt og senest 3 måneder efter betalingsstandsningens eller konkursens indtræden. Det er en betingelse for udbetalingen, at der er tale om behørigt efterprøvede krav. Ved betalingsstandsning indtræder Fondens forpligtelse først 7 bankdage efter, at anmeldelse af betalingsstandsning har fundet sted.

    Stk. 2. Finanstilsynet kan efter anmodning fra Fonden forlænge den i stk. 1, 1. pkt., nævnte frist, dog højst med 9 måneder.

    Ud fra dette uddrag, kan der for mig at se, at der kan gå op til 1 år før pengene igen kommer til udbetaling, eller har jeg misforstået noget?

    MVH

    #116076
    JydenForfatter

    Jo, jeg tror da også på at for beløb op til 300.000 kr. at det hvis det skulle ske vil blive garantifonden. Hvad angår sikkerheden fra den engelske regering ved jeg ikke hvordan den i givet fald ville blive håndteret for de beløb der er over 300.000 kr.

    De frister jeg brugte er dem garantifornden har udtalt til Jyllands Posten. se. http://www.epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1091549.ece

    Man må vel sige at det er meget alternativt at en regering går ind og garanterer udover det normale garantifondbeløb, men situationen er nok også meget speciel..

    #116078
    ahkForfatter

    En måned eller et år – unægteligt noget af en forskel! I Jydens artikel bemærker jeg i øvrigt denne finurlighed – citatet først:

    “Hvor store er chancerne for at få det beløb, der overstiger 300.000 kr. igen?

    Chancerne for at få de penge tilbage er forholdsvis gode. En enkelt gang er det kun lykkedes at få omkring 15 pct. at sit tilgodehavende retur, mens man typisk opnår at få mellem 70 og 80 pct. tilbage."

    70-80% – skal det nu være godt? Altså et tab på 20-30% hvortil kommer den manglende rente på 5%… “Godt"?!

    Mvh
    Anders

    #141782
    AnonymForfatter

    Lidt morsomt at læse den naivitet mange havde da det galt Northern Rock!

Viser 9 indlæg - 31 til 39 (af 39 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.