vi er ved at skal optage totalkredit og boliglån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87590
    AnonymForfatter

    banken har præsenteret os for dette tilbud

    kontant pris 1,820,000kr
    1 års udgift 146.624kr
    1 års ydelse 114.124kr
    1 års ejendomsværdi skat og ejerudgifter 32500kr

    nøgletal lån 1 lån 2
    1 års ydelse før skat 102901kr 48540kr
    1 års ydelse efter skat 76039kr 38085kr
    hovedstol i kr 1,479,000kr 498258kr
    kursværdi i kr 1,454,123kr 498258kr
    rente før skat ÅOP 6% 8,3%
    rente efter skat 4% 5,6%
    nutids værdi i kr efterskat
    ved en kalkutions rente på 2,5%Pa 1,734388kr 634513kr

    oplysninger om nye lån
    låntype obligaions lån m fast rente boliglån

    hovedstol 1,479.000kr 498,258kr

    købers kontant behov ved køb
    kontantpris på bolig 1,820,000
    samlet tinglysning for real inkl. evt refusion 23600kr
    lånesags gebyre 3500kr
    kurtage 2181kr
    gebyr for tinglysnings ekspidition 3000kr
    i alt omkostninger ved optag, af realkreditlån 32281kr

    samlet tinglysningsafgift for pi lån 8900kr
    ekspeditions gebyre PI lån 3000kr

    omkostninger i alt 11900kr

    specification af handelsomkostninger

    kursfradrag 1479kr
    kurtage 2181kr
    i alt 3660kr

    er total i vildrede med alle de tal, er bange for de tager røven på os med alle de gebyre osv osv. og hvor skal jeg trykke dem ned henne osv
    håber i kan hjælpe

    #110866
    AnonymForfatter

    glemte også lige at banken tager en garanti provision på 15000kr

    #110906
    fk2001Forfatter

    Jeg svarede lige på dette spørgsmål i sidste uge. Har du set dette?

    Generelt kan jeg sige. Obligationerne til realkreditlånet handles med en kurtage på 0,1 – 0,15%. Tjek selv på realkreditlångivernes websider

    Tinglysningsafgiften går til staten og koster et fast gebyr + en procentdel af beløbet. Jeg kan ikke huske satserne men de er nemme at finde på nettet. Realkreditlån SKAL tinglyses. Det kan du ikke forhandle om.

    Det kan du til gengæld om resten. Jeg betalte 1000 kr i gebyr for mit realkreditlån til banken (totalkredit). Banken startede med 12000-15000 kr i gebyrer for alverdens ting og sager, men jeg fik dem langsomt men sikkert ned på 0,00 bortset fra de 1000 til totalkredit. (det er et gebyr banken får for at formidle totalkreditlånet) Fair nok synes jeg.

    Jeg havde en køberadvokat involveret som tinglyste lånet så det var ét af gebyrene der forsvandt i banken. (Jeg betalte et fast honorar til advokaten)

    Hvis du er gør-det-selv typen, så kan du søge på nettet og finde svar på hvordan du selv kan tinglyse lånet. Så skal du ikke betale banken for det, men det koster nok lidt på dommerkontoret, men ikke noget i nærheden af de 3000 banken har præsenteret dig for.

    Jeg (og andre) svarer gerne på flere spørgsmål, men læs lige nogle af de foregående indlæg så vi ikke skal over det samme alt for tit 🙂

    #110926
    AnonymForfatter

    hej takker for dit hurtige svar, jo kiggede godt nok på dit tidligere svar, men mange af de ting som stod forstod jeg ikk så meget af,

    men kan forstå hvis man skal pinne det ud så kan jeg forhandle

    lånesags gebyr
    kurtage
    gebyr for tinglysnings ekspedition
    ekspeditions gebyr Pi lån

    har jeg glemt noget ?

    #110942
    fk2001Forfatter

    Korrekt.

    Mht. kurtage synes jeg du skal tjekke realkredit-selskaberne. Det kan godt være at der erlidt forskel. Omvendt så betyder 0,1 eller 0,15% ikke så meget. Det der trækker er alle de gebyrer banken tager for at oprette lånene. Det går ubeskåret (skat undtaget) ned i bankens egne lommer. Så mere til dem – mindre til dig. De tjener rigelig på lånene i forvejen (0,5% i bidrag) det er sq 10% af renten på en 5% realkreditobligation, uden at tage nogen som helst risiko.

    Boliglånet er til gengæld bankens risiko skulle du gå falit og husprisen på samme tidspunkt er faldet. Det koster lidt højre rente, men gebyrene bør du kunne slippe væk med. Tinglysningen ville også være rart at slippe for med mindre du synes du betaler for lidt i skat. Det er kun en afgift til staten for to stempler på et stykke papir. Det giver banken ret til at pantsætte din bolig skulle du undlade at overholde afdragene på lånet, så det er en tillidssag mellem dig og din bank.

    Det er en god ide at shoppe rundt i bankerne og realkreditselskaberne for at høre lidt om priserne. Og lad det endelig ikke være en hemmelighed at du er ude for at finde det bedste tilbud. Banken skal føle med det samme at du har været andre steder og at du er velforberedt.

    Da jeg shoppede rundt ringede jeg til en bank først for at høre hvad realkreditlån og boliglån ville koste ved et huskøb på xxx antal kroner. Dette ville de regne på og jeg kunne så lige kigge ind når jeg havde tid den følgende dag. Jeg kom ind i banken og sælgeren (også kaldt bankrådiveren) fremlagde et stykke papir hvorpå alle gebyrer og omkostninger var på fuldt blus. Jeg hev så lige et tilsvarrene stykke papir op ad mappen hvorpå jeg havde skrevet nogle af de tal jeg tidligere havde forhandlet mig til i en anden bank, mens jeg samtidig forklarede min hensigt med mit besøg. Jeg nåede ikke engang at få mig sat i stolen før sælgeren havde justeret de første par tal på hans standard udskrift.

    Se, dette er hvad du er oppe imod. Du fortæller banken hvor meget dit nye hus koster og vupti et computerprogram spytter det hele ud fix og færdig med gebyrer og omkostninger på fuld blus. Går det så går det, og det gør det alt for ofte tror jeg, men hvis du blot giver banken noget modspil som det jeg har nævnt så går det hurtigt med at få gebyrerne ned.

    Om man så er tilfreds med en reducering i gebyrerne er en individuel sag. Personligt vrider jeg dem for hver en krone det er muligt, og gerne lidt mere 🙂 men man skal også beherske sig og ikke være urimelig. Denne tærskel finder man først når man har forberedt sig grundig og måske gået lidt for langt i et par tilfælde.

    Ingen tvivl om at det tager tid at forhandle sig til det bedste resultat men man spare mange penge og har en fandens god fornemmelse bagefter.

    #112012
    AnonymForfatter

    undskyld den lange ventetid før jeg fik sagt tak for svarene 😉 hun skal satme mejes ned he he,,,,jeg har efterfølgende været inde i banken, men forhandlede ikke ret meget med hende da, jeg regnede med vi først kunne tage lånene hjem når huset var færdigt, dvs vi byggede ud fra en byggekonto nu,,

    men men men nu er kursen på fast forrentet på vej ned og min rådgiver frygter at renten vil stige på obligations lånene til 6 % ogdet har vi bare ikke råd til, hvis det sker,,, skal vi virkelig tage lån hjem nu til den kurs ‘af 96,3 og 5 % fastforrentet, har også overvejet boligx med fast renteloft fra totalkredit men er sku i tvivl, og ja det er totalkredit/sydbank vi har

    #112024
    NultopskatForfatter

    Lige et par detaljer til hjælp :

    Har du nogensinde hørt om fastkurs aftale ? Du fastfryser obligationskursen på nuværende niveau. Det er selvfølgelig skidt hvis renten falder, men man kan nu engang ikke få det hele..

    Tinglysning kan du sagtens foretage selv:
    Når du har skødet tager du pantebrevet med op på det lokale dommerkontor/tinglysningskontor og betaler tinglysningsafgift, der udgør 1.400 kr + 1 pct. af det lånte beløb. Staten kan du ikke forhandle med !
    Hvis ike du gider gå, putter du skøde og pantebrev i en kuvert vedlægger check på beløbet, sætter frimærke på kuverten og putter brevet i postkassen.
    Det er ikke så svært som det lyder…
    Held & lykke

    #112036
    AnonymForfatter

    takker for din besvarelse 😉
    ja vi har godt nok hørt om vi kan fast fryse kursen, men hvis renten stiger på realkredit lånet til 6% så har vi et stort problem økonomisk,

    tror godt nok min bankrådgiver skal ha et los bagi, kan se efter dine oplysninger at vi skal give 1400kr i tinglysning plus vi skal bruge 1,6mil i lån, dvs tinglysnings afgift er 16000kr plus de 1400kr altså 17400kr, i alt på real kreditlånet, en go besparelse på 3700kr ??

    #112038
    AnonymForfatter

    samlet tinglysning for real inkl. evt refusion 23600kr
    lånesags gebyre 3500kr
    gebyr for tinglysnings ekspidition 3000kr

    ret mig hvis jeg er forkert på den

    men det første beløb er jo 17400 hvis jeg tinglyser selv,
    resten vil borfalde hvis jeg tinglyser selv ikk

    #112040
    NultopskatForfatter

    Jeg var vist lidt for hurtig, tinglysningsafgiften er en promille ikke en procent, så dine tal er 10 gange for høje.

    Hvis du fastlåser kursen på nuværende niveau vil du ikke blive påvirket af fremtidige rentestigniner, omvendt får du heller ikke gavn af evt. rentefald.

    #112042
    AnonymForfatter

    okey 😉 se det var jo gode nyheder, at det kun er en promille.. men så bliver jeg nødt til at spørge hvor fanden får banken så de tal her fra

    samlet tinglysning for real inkl. evt refusion 23600kr
    lånesags gebyre 3500kr
    gebyr for tinglysnings ekspidition 3000kr

    jeg er klar på de sidste to tal er gebyre som de tror de skal have,og jeg spare hvis jeg selv gør det.. men samlet tinglysning for real inkl, evt refusion 23600kr hvad kommer de af når tinglysnings afgiften er på 1400 til staten plus en promille, af det samlede låne gebyr,,,

    er ikke stærk til tal, så derfor roder jeg nok lidt rundt i det

    #112050
    fk2001Forfatter

    Jeg hader at skuffe mennesker, men tinglysnings-skatten er 1400 + 1,5% af lånebeløbet. DVS. for dit vedkommende for det nævnte realkreditlån,
    1400 + (0.015 x 1.479.000) = 23.585 kr. Der er intet du kan gøre ved det. Realkreditlån skal tinglyses i hvis de er danske.

    Og så er det lidt træls at renten stiger når man ved man skal have et lån hjem. Hvor lang tid regner du med at der går før du skal bruge lånet? Ikke fordi jeg vil spå om renten – det er jeg blevet hamret for før – men en kurssikring vil givetvis være at fortrække hvis der går noget tid endnu.

    #112052
    AnonymForfatter

    hej Fk2001

    takker meget for dit svar det var det jeg manglede at få at vide.godt formuleret så jeg kan forstå det ;-).

    ja det er træls hvis renten stiger, og min fornemmelse siger at den vil stige i starten af juni, efter hva jeg kan læse mig til flere steder på nettet børsen blandt andet,,

    ja både og vi skal jo bruge penge nu, og har brugt en del allerede

    den 1 juni skal vi betale grunden 270270kr plus tilslutning på 107000kr
    vi har betalt indskud på 75000kr til byggemester, han skal ha rater for i alt 1 million i år resten næste år
    og dette er pt finanseret med en byggekonto rente 7,5%

    hvis vi trækker lån hjem nu vil det koste os ca 40000kr i renter de næste 6 måneder indtil huset er færdigt,, og de penge vil blive lagt oven i boliglånet
    men fordelen er jo at vi kun skal betale renter på 5% hvis vi trækker real lånet hjem nu, frem for 7,5% på byggekontoen, så vi spare 2,5 procent i renter hvis vi trækker lånet hjem nu, så det er ikke helt 40000kr det vil koste os i renter, vores total sum vi skal låne nu er 2 millioner med kurstab osv og vi satser på en vurdering på 2,3 mil når huset er færdigt grundet meget arbejde vi selv ligger i hus/have

    men vi vil kune trække

    #112054
    AnonymForfatter

    har regnet lidt løst på det når året er omme har vi brugt 1,3 million og hvis vi hjemtager lån nu vil det koste os 23750kr ca og det er forudsat at vi har skyldt 1,3 mil i 6 måneder

    #112056
    fk2001Forfatter

    Blot en tanke…. Er det overhovedet muligt at hjemtage et realkreditlån før huset er færdigt? Hvis ja, så vil jeg da gøre det med det samme. Så har du lånet, og kan betale raterne til bygmester eftersom huset bliver færdigt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.