Hjælp – Fanget i boligboblen!?!!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87585
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er havnet i en ubehagelig situation, og vil høre om der er andre, der er i en lignende situation, og hvordan I hånterer det.

    For et år siden købte jeg sammen med min kæreste en lejlighed på Nørrebro til 3 mio. Vi blev jo færdige med studierne, og skulle flytte fra vores kollegielejlighed, og det var jo forår, og priserne var på vej op.
    For at kunne købe lejligheden tog vi et afdragsfrit rentelofts-lån på 5%, og et boliglån i banken. I alt skylder vi vel stadig omkring de 3 mio. i lejligheden.

    Nu er forholdet desværre begyndt at knage; og vi har snakket om at flyte fra hinanden. Den anstrengte økonomi har sit at sige; det er fint nok at man begynder at få løn – men det hele går jo til lån!

    Faktisk har lejligheden været til salg siden november, og selvom den er sat ned til 2,8 mio er der ikke skyggen af interesse…

    Lignende lejligheder står til lidt over 2,6 mio. nu, så vi står til at inkassere en gæld på ca. 200.000 kr hver, hvis den kan blive solgt til det.
    Skal vi mon blive ved med at vente på en køber der vil give de 2,8 mio og håbe at vi kan undgå store tab, eller sætte prisen yderligere ned og “nøjes" med et tab på 200.000 kr? Det kan jo stadigvæk sagtens tage mange måneder, hvis det overhovedet kan lade sig gøre…
    Eller skal vi dumpe prisen og se at komme ud af lejligheden, så vi ikke risikerer at tabe fx. 800.000 kr, hvis vi bliver nødt til at sælge til fx. 2.250.000 eller mindre, efter et pris-krak på fx. 25%, som der er snak om nu?

    Jeg hælder efterhånden snart til at dumpe prisen til fx. 2,4 mio, (vi har fået et “klik-et-bud"-bud på 2,2 mio) og så se at komme ud af det.

    Det er jo fint nok at Ejendomsmæglernes formand, banker og realkredit siger at priserne stabiliserer sig, og at der ikke er risiko for et krak – de har vel en klar interesse i at det går sådan…
    Jeg er bekymret over bla.a den udtalelse, der kom fra en professor eller sådan noget fra Handelshøjskolen i går. Han mener klart, der er tale om boble-tendenser, og siger at et egentligt boligkrak er sandsyneligt. Og udtalelser fra sådan en ekspert er vel noget af det mest uafhængige, man kan komme i nærheden af.

    Hvis der er mange i samme situation som os, der kan blive nødt til at sælge med tab, så får han jo ret!
    Er der andre der er i samme situation, og hvad gør I?
    Skal vi panik-sælge, eller blive boende og håbe at vi finder ud af det sammen; eller skal vi se og få solgt, med det tab det nu giver, så vi ikke går fra hinanden med en kæmpe gæld, hvis det går galt?

    Bekymrede hilsener,

    Kasper

    #110780
    MichaelForfatter

    Først og fremmest: Tag det HELT roligt og lad for guds skyld være med at panikke. Det er panikken selv der skaber en bristende boligboble og ikke økonomiske realiteter. Lige nu afventer næsten alle potentielle købere dommedag, som efter min mening ikke vil komme, da vi (stadig) har lav rente og næsten ingen arbejdsløshed. Noget som er stik modsat situationen i 80’erne, hvor der var stor arbejdsløshed, kartoffelkure og høje renter.

    Jeres “klik-en-pris" bud 25% under salgsprisen er nærmere tegn på, at der er nogle lykkeriddere, som forsøger at købe en attraktiv ejendom langt under markedsværdi. Jeg kender ganske vist ikke jeres lejlighed, men et bud så lavt kan næsten ikke tyde på andet. Jeg er sikker på, at situationen nok skal normalisere sig og køberne skal nok vende tilbage når de ser, at der ikke kommer kæmpe fald i priserne, men kun mindre justeringer. Det er muligt, at I slipper ud af historien med en gæld, men lad være med at panikke og komme ud med en alt for stor gæld.

    Vedr. “eksperterne": Siden år 2000 har de råbt om stigende renter – noget som først er blevet en realitet inden for det seneste år (og kun mindre stigninger). De tog nok så grueligt fejl og gør det muligvis også denne gang. Til sommer kommer de nye SDO-lån på markedet – noget som muligvis kan sætte skub i konkurrencen på lånemarkedet og som derved kan sætte mere gang i salget. Der er heller ingen tegn på, at vi får kæmpe rentestigninger og massiv arbejdsløshed i de nærmeste år, så heller ikke dér tror jeg vi skal være bekymrede.

    Jeg kan naturligvis tage fejl, men ovenstående er mit syn på sagen.

    #110782
    AnonymForfatter

    Tak, det lyder jo betryggende! Det var lige det svar, jeg havde håbet på 🙂

    Min mavefornemmelse er dog stadig ikke helt god. Mange af de anker du har mod de “uafhængige" eksperter, kan man vel også bruge mod de eksperter, der har interesse i at priserne ikke falder (ejendomsmæglerne, banker, realkredit).

    Det hele drejer sig jo om man vil tro på at der ikke sker noget, og priserne bliver hvor de er. Og det bliver de, hvis sælgerne sidder på hænderne, sådan som bankerne og de andre hele tiden opfordrer til. Det er vel en slags solidaritet – hvis ingen af de mange, der har noget til salg, sætter prisen ned, bliver køberne nødt til at købe til den pris.

    Det, jeg er bange for, er at der er flere i vores situation, som kan blive tvunget til at sælge til den pris vi nu kan få, eller at der er nogen, der er “usolidariske". Dvs. siger “det er nu, jeg skal sælge, hvis jeg ikke skal miste rigtig mange penge – så det gør jeg!" Så falder priserne, og dem der har opført sig “pænt", og ikke dumpet priserne, kommer for sent af med deres lejligheder/huse, og taber rigtig meget, og får måske en stor gæld ud af det.

    Det er det, jeg prøver at regne ud: Kan man stole på, at folk holder op med at sætter priserne ned (som det ser ud til, at de gør i stor stil nu), og at de ikke tvinges til at sælge til lave priser pga. to huslejer, skilsmisser, sygdom, arbejdsløshed mv.? Så er det jo med at få solgt så hurtigt som muligt, for ikke at blive ramt rigtig hårdt.
    Hvor meget kan vi regne med at folk opfører sig pænt?
    Jeg ville meget gerne vide, hvad de andre i lignende situationer tænker… Det er jo det, der er det afgørende!
    Og hvad med rentestigningerne i USA? Læste lige en overskrift med “truende global likviditetskrise pga krise på boligmarkedet i USA" pga. mange, der ikke kan betale deres terminer. Så må der vil blive “pengeknaphed" i Verden, og prisen på penge (renten) vil vel stige?

    Jeg er sg* lidt nervøs, alligevel…
    Men tak for opmuntringen!

    Er der andre her i en lignende situation, med en dyr lejlighed som I måske får tab på, eller er vi de eneste (Så er der jo ikke noget problem; det ville være fint!). Det spekulerer jeg sg* noget over…

    VH, Kasper

    #110786
    RedaktionenForfatter

    Kære Kasper

    Jeg forstår din situation og din bekymring.

    Du kigger på alt der rør sig i pressen og ser dette fra din lettere pessimistiske synsvinkel, hvilket er fair nok.

    Men…… Faktum er som Michael skriver, er at der ingen ting der tyder på den panik situation som du frygter, af alle de grunde som Michael beskrive, samt det faktum at der er en stor mangel på lejligheder og boliger i København.

    Naturligvis prøver køberne, som står klar, at gennemskue hvornår bunden er nået og de skal slå til.

    Men du må huske på at det tilbud som du får fra boligportalen klik et bud, er fra en spekulant, som kun giver et bud som han/hun er sikker på vil være en god forretning.

    I bør tale sammen om at der er smart at være tålmodige, for hver 100.000 kr. seddel som I får mere for lejligheden betyder penge sparet i mange år, eftersom I ellers kommer til at sidde med en meget stor gæld, hvis ikke I får solgt til 3.000.000. Det bliver en gæld som skal afdrages for jeres beskattede midler mange år i fremtiden.

    Jeg ønsker jer begge held og lykke.

    #110814
    AnonymForfatter

    Ja, den er jo lidt tricky. Når ‘eksperter’ taler om, at man altid vil tjene på fast ejendom (hvis man venter længe nok), så glemmer de udefrakommende faktorer som fx. skilsmisse eller arbejdsløshed.

    Jeg vil ikke fortælle dig, at markedet stabiliserer sig indenfor overskuelig tid, for det vil være rent gætteværk. Man kan håbe, at det bare er falsk alarm, eller man kan frygte en selvforstærkende panik. Der er ingen, der ved det…..de, der påstår andet, lyver.

    I stedet vil jeg anbefale dig at tænke i andre baner end bare at sælge. Måske kunne du fremleje et værelse, så du ikke behøvede at sælge til underskudspris? Måske kunne I fremleje hele lejligheden og få dækket de månedlige udgifter, mens I afventede udviklingen?

    Jeg er klar over, at det ikke er det fedeste i verden at skulle have kontakt med sin ex-kæreste, så længe projektet står på, men det kan du kun selv vurdere. Jeg vil bare opfordre dig til at tænke i kreative løsninger….måske skal du have 2 jobs i en periode…men at sælge i panik er aldrig en god ide.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.