Selvangivelse for en rookie :)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • FLS81Forfatter
    Indlæg
  • #95343
    FLS81Forfatter

    Hej!

    Ok, håber på lidt hjælp her 🙂
    Fra 1. juni stiger jeg 5.000,- i månedsløn. Skal jeg rette noget på min selvangivelse – eller bliver den automatisk rettet til med indberetningen fra min arbejdsgiver?
    Derudover kan jeg sandsynligvis få udbetalt en god portion overarbejde i år, dette kan potentielt medføre at jeg rammer topskat grænsen. Hvordan skal jeg forholde mig til det, så jeg undgår at Skattefar kommer efter mig i marts 2017?

    Tak 🙂

    – Flemming

    #221314
    testForfatter

    Log på skat selvbetjening og lav en forskudsopgørelse

    #221316
    thsvForfatter

    1) de 5.000 kr mere om måneden har ingen betydning for skatten medmindre du kommer over topskattegrænsen.
    2) Topskat: Hvis du kommer over topskattegrænsen bør du indberette din forventede indkomst for 2016 til skat, så får du et nyt skattekort for resten af året.
    Hvis du er i tvivl, så lad være med at gøre noget men hav en opsparing til topskatten så du kan indbetale den til marts.
    Går du f.eks. 20.000 kr over topskattegrænsen er der maksimalt tale om en efterskat på 3.000 kr, måske mindre hvis du bor i en kommune med høj skatte%.
    Bemærk at du skal over 507.935 i bruttoindkomst før end du skal betale topskat. Topskattegrænsen er jo 467.300 kr. i 2016 efter AM-bidrag.
    Trækker arbejdsgiver f.eks. 5% af din løn til pension er grænsen endnu højere, nemlig 534.668 kr brutto eller en månedsløn på 44.145 kr, hvis du får ferie med løn og 1% ferietillæg.
    Jeg ville nok ikke ændre min forskudsopgørelse, hvis du ikke er sikker på indkomsten, men i stedet spare lidt op til evt. efterskat.

    #221330
    FLS81Forfatter

    Tak for fyldelsgørende svar, thsv! 🙂

    #221332
    MichaelForfatter

    Det er ikke helt korrekt, at en højere indkomst ingen betydning har for skatten. Faktisk kan en højere indkomst i nogle tilfælde betyde en lavere skat fordi beskæftigelsesfradraget forhøjes.

    Stiger man fx. fra 22.000 kr. til 27.000 kr. stiger fradraget med 4980 kr. årligt som der så ikke skal betales A-skat af (mindre naturligvis hvis lønforhøjelsen senere på året). Hvis man allerede inden lønforhøjelsen har udnyttet beskæftigelsesfradraget maksimalt har den ganske rigtigt ingen betydning for skatten.

    Husk i øvrigt at evt. restskat forrentes allerede fra d. 1/1-2017. Det er en dag-til-dag rente der i 2016 er på 2,2% hvilket ikke er fradragsberettiget så der kan såmænd være god idé i at ændre forskudsregistreringen eller alternativt selv regne restskatten ud ultimo december og så indbetale frivilligt på skat.dk

    #221346
    testForfatter

    vel spørgsmålet var jo ikke hvordan man spare op til en retsskat men hvordan man undgår den.

    Det fornuftige er at lave en ny forskudopgørelse. Det har aldrig været lettere ind det er i dag.

    Bemærk vensligt at den trækprocent vi har INTET har at gøre med den slut skat der er på nogle af de skatte trin trappe har så det er det rente gætværk hvordan en indtægts ændring påvirker en restskat når ingen af os kender personens trækprocent og fradag.

    Kikker vi på skatte system har vi en skatte værdi af et person fradrag og en trækprocent som eneste parameter til beregning af forskudsskat. Altså en simpelt ret linje med et skæringspunkt.

    Kikker vi på slut skatten har vi en trappe med rigtige mange trin hvor de forskellige procenter og fradrag grænser giver et komplekst billede.

    Vi kan sagtens start en lang diskion om hvordan en give indtægt ændring ændre slut skatten mellem to punkter på skalaen MEN det er totalt irrelevant. Der er INGEN af os der kender spørgerens trækprocent og bundfradag i dag!

    Så det eneste rigtige råd her er lav en ny forskudopgørelsen.!

    #221350
    ABDForfatter

    Skøn over hvad din indkomst for skatteåret vil være og ret så din forskudsopgørelse til. Længere er den ikke.

    #221356
    testForfatter

    Helt ening. Tast-selv skat og så igang

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.