Salg af ejerlejlighed med underskud.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Indlæg
  • #221340
    NicxForfatter

    Hej Michael.

    Som du kan læse udfra tråden, så har jeg startet en klagesag hos ejendomsmæglerklagenævnet 🙂

    #221342
    MichaelForfatter

    I øvrigt kan du læse den klage morsdreng linker til i sin fulde længde her:

    http://ejendomsmaeglernaevnet.dk/images/kendelser/Kendelser/2016/14-04-2016/2015-0129.pdf

    Jeg bemærker i den forbindelse særligt, at klageren modtager et underskrevet købstilbud fra en køber d. 30/12 og en salgsprovenu-beregning med forbehold ligesom i dit tilfælde d. 2/1 – altså efter køber har underskrevet købstlbuddet. Sælger accepterer herefter tilbuddet – igen MED forbeholdet – og alt er jf. klagenævnets afgørelse gået rigtigt for sig.

    Så spørgsmålet i din sag er naturligvis om du havde modtaget denne salgsprovenu-beregningen inden du accepterede købstilbuddet? Hvis dette er tilfældet så er sagen fuldstændig identisk med den sag der linkes til her og så har jeg svært ved at se hvor du vil hen med en sag.

    #221344
    testForfatter

    jeg bemærker mig at der i afgørelse er nævnt at indklagedes forsikringsselskab afvist kravet. Så var det måske stadig en ide at afsøge om du kan få en afgørelse hurtigere den vej? Jeg ville kontakte min retshjælpsforsikring og få en advokat på og diskutere at om skulle rejse kravet mod mæglerens forsikringsselskab.

    #221352
    NicxForfatter

    Jeg har desværre ikke nogen retshjælpforsikring… Ellers havde jeg skam brugt den 😉

    Spørgsmålet Ang. Den sag som er tilsvarende min, om ejendomsmægler modsat min, har indhentet de aktuelle oplysninger på pantebrev og ikke kun taget forbehold for det beløb som var tinglyst. Det er det som gør hele forsekllen i min sag. At Ejendomsmægler ikke undersøger hvad den reelle gæld er i pantebrevet, men blot tager forbehold for det som står tinglyst.

    Igen må jeg påpege… At MIN ejendomsmægler vælger præcist dagen efter jeg havde skrevet under på salgskontrakten, at kontakte Jyskebank for at få oplyst den reelle/ det aktuelle beløb på mit pantebrev. Jyskebank svarer tilbage dagen efter… Det vil sige, to dage efter jeg har skrevet under på handlen og hæfter derved. Bliver jeg ringet op af Nybolig og for først afvide der, at min handel går i underskud. Under hele forløbet, har jeg været i god tro om, at jeg ville komme ud af denne handel med et plus på 117.000kr

    Dette er taget fra siden lejligheden.dk

    “Ejendomsmægleren er endvidere pligtig til at oplyse både sælger og køber om alle udgifter disse kan forvente i forbindelse med ejendomshandlen. Sælger skal således oplyses om at lån med sikkerhed i ejendommen skal trækkes fra det overskud sælger modtager i handlen. Køber skal ligeledes oplyses om eventuel ”skjult” gæld i eksempelvis en ejerforening, som denne overtager i som en del af handlen.

    Ejendomsmægleren har et meget vidtgående ansvar for de oplysninger, som denne afgiver i forbindelse med handlen. Mægleren kan således ikke fortie uheldige forhold eller ”glemme” vigtige detaljer, uden at ifalde et økonomisk ansvar overfor begge handlens parter.

    Det må tilrådes at sælger og køber beder ejendomsmægleren om at anføre alle væsentlige forhold på købsaftalen. Har køber endvidere specielle ønsker eller gør specielle forhold sig gældende for handlen så bør der tages forbehold for opfyldelsen af disse forhold i købsaftalen. Mundtlige aftaler er lette at misforstå og svære at huske. Sørg altid for at få alle vigtige oplysninger skriftligt!"

    Som JEG læser det, så skal en ejendomsmægler UNDERSØGE ALLE økonomiske forhold og ikke nøjes med at tage forbehold som iøvrigt ikke på noget tidspunkt bliver gjort opmærksom på fra ejendomsmæglers side, da han udelader dette punkt ved alle møder jeg var haft med ham.

    Dette er aldrig blevet fremført for mig:
    “Ejendomsmægleren er endvidere pligtig til at oplyse både sælger og køber om ALLE udgifter disse kan forvente i forbindelse med ejendomshandlen. Sælger skal således oplyses om at lån med sikkerhed i ejendommen skal trækkes fra det overskud sælger modtager i handlen"

    Udover alt dette, så har jeg 10 Andre klagepunkter i sagen som også er fremført for ejendomsmæglerklagenævnet som alle tydeligt tegner et billede af en ejendomsmægler der har sjusket sig igennem hele denne bolighandel.

    Mere tydeligt kan det vel ikke pensles ud 🙂

    #221354
    testForfatter

    Har du ingen forsikring af dit indbo? Retshjælpsforsikring er normalt en del af en indboesforsikring.

    Men der var taget forbehold for den restgæld der lå bag pantebrevet ? Så det pant jyskebank har havde var nævnt i salgsopstillingen som et forbehold eller ikke? Det var bare ikke trukket fra i beregningen. Men som sagt må der afhænge af en konkret vurdering af materialet og det giver ankenævnet dig jo så en gang.

    Mener ikke tro god eller ond har nogen betydning i den her sag. Reglerne for ejdomsmæglerenes ansvar er meget klare. Om du, som du jo let havde kunnet, på en lap papir havde regnet provenuet ud er underordnet eller om du f.eks. Selv var ejendomsmægler ville heller ikke ændre noget.

    Du kan altid klage til den klage ansvarlige i banken også. Det er da i det mindste gratis.

    #221370
    NicxForfatter

    Hej Test, tilbage efter Pinse 🙂

    Jo pantebrevet fra Jyskebank ER nævnt i både provenuet og i salgskontrakten SOM et forbehold… Så min ejendomsmægler har fra start gået ud fra at pantebrev MULIGVIS var betalt ud og derfor regnede med, at handlen gav overskud. Problemet er nok bare hvilket har båret præg af hele sags forløbet, at ejendomsmægler var doven, lad og sjusket med sine aftaler, gøren og laden. Alting skulle først gøres i sidste sekund eller efter jeg havde påpeget eller brokket mig over det. Hvis jeg havde vidst og forstand på det, så havde jeg også brokket mig over at han ikke havde indhentet viden om pantebrevet, men blot gik ud fra, eller REGNEDE med at det nok var betalt ud.

    Efter havd jeg nu har fået af vide og fået bekræftet fra mange kilder inden for bolig branchen, så er det ejendomsmæglers pligt at indhente ALLE informationer forud for salget af en lejlighed og sørge for, at handlen hænger sammen. Som jeg tidligere har skrevet, så må en ejendomsmægler GERNE tage forbehold, men han skal vide hvilket aktuelt beløb han tager forbehold på. Dette har min ejendomsmægler IKKE gjort, da han ikke havde indhentet oplysningerne før EFTER at jeg havde skrevet under på salgskontrakten. Hvor han først der finder ud af, at mit pantebrev IKKE var betalt ud og dermed gav handlen et underskud og dermed har han solgt min lejlighed med store brud på de forventninger han havde stillet mig i sigte om et overskud og har dermed IKKE fået handlen til at hænge sammen.

    Mvh.
    Nicx

    #221372
    testForfatter

    hvad er din begrundelse for ikke at ha en indbo forsikring?

    humm du vist godt at at der var gæld bag de pantebreve og du de var nævnt som forbehold. Nå ja du må jo se hvad nævnet siger.

    #221376
    NicxForfatter

    Hej test.

    Min bolig situation er kun midlertidig og bor til leje… derfor er jeg dækket ind overfor tyveri af min udlejer, men desværre ikke overfor retshjælp.

    Jeg er også spændt på, at se hvilken konklusion Ejendomsmælger nævnet finder frem til. Der er dog en behandlingstid på 7 en halv måned.

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.