Billån / finansiering trods skattegæld

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95231
    AnonymForfatter

    Hej,

    Med fare for at lyde svært ubegavet har jeg et par spørgsmål vedr. bilfinasiering som jeg håber i kan hjælpe mig med at få afklaret.

    Jeg vil gerne købe en “ny" brugt bil og finansiere den igennem forhandleren (der bruger Santander bank)
    Jeg har 80.000 til udbetaling, står ikke i rki eller andet, MEN, jeg har en høj skatte gæld. (nej de 80.000 kan ikke løse det)

    Når der laves en kreditvurdering hvad tjekker de så? på min årsopgørelse står der på sidste side min gæld til realkredit institutter osv. og nedenunder gæld til inddrivelsen.

    Vil de, når de laver en vurdering, se jeg har gæld til inddrivelsen og så afvise mig på det grundlag? Grunden til jeg spørger er at da jeg var til møde med skat vedr. gælden syntes jeg at jeg fik fortalt noget med at man skulle kunne have mulighed for at have banklån og lign. og derfor kunne “alle" ikke se gælden til inddrivelsen?

    Håber ikke det lyder alt for dumt og at der er en venlig sjæl med forstand på ovenstående der vil svare 🙂

    god dag,

    Vh Niklas

    #220024
    MichaelForfatter

    En kreditvurdering er en vurdering af din økonomi samlet set herunder naturligvis skattegælden. Skattegælden alene diskvalificerer ikke nødvendigvis, men hvis du ikke har en afdragsordning med Skat på plads skal du under ingen omstændigheder kaste dig ud i yderligere gældsstiftelse. Alternativt kan/vil Skat tage udlæg i bilen eller kræve den tvangssolgt via fogedretten indenfor kort tid

    Alt andet lige vil du være meget bedre tjent med at lægge de 80K hos Skat, men det ved du naturligvis godt allerede

    #220026
    thsvForfatter

    Ved mange billån ydes disse næsten automatisk, blot man ikke står i RKI og har de 20% i udbetaling evt. via den gamle bil.
    Er selv ved at skifte bil og er flere gange stødt på gode “tilbud" indtil man nærlæser det om finansiering, der let kan koste 15.000 kr i stiftelse eller mere og så er det ikke særligt fedt at få 10.000 kr mere for sin brugte bil, når man egentligt selv betaler gildet.

    Fik tilbud på Yaris hybrid, hvor det på hjemmesiden tydeligt kostede ÅOP ca. 4% ved et lån på 100K med samme udbetaling, men forretningens udregning gav ÅOP på over 6%, forskellen var et gebyr på 7.400 kr ved kontrol og tvunget tilkøb af en lakbeskyttelse mm. knapt så fed måde at få rabat på. (Betal den selv!)

    #220028
    thsvForfatter

    PS: Har du en afdragsordning på skattegælden og dit budget kan bære bilkøbet vil du næsten sikkert kunne købe en brugt bil, så længe det er rimelige driftsudgifter og den ikke er alt for gammel.

    #220036
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg afdrager det skat maks. kan tillade sig og kræve. men jeg vil da klart undersøge om de vil/kan gør udlæg ved køb af bil.

    God aften,

    #231022
    Tigerdyr2004Forfatter
    #231485
    Jette2000Forfatter

    Tjekker de gæld som ikke er registreret hos skat

    #231487
    Jette2000Forfatter

    Hvis jeg vil lave et samle lån, vurdere de så gælden jf har registreret hos skat eller tjekker de ogsp de online lån, som ikke står registreret ved skat?

    #231489
    Tigerdyr2004Forfatter

    Det gjorde de ikke da jeg fik mit billån i December.

    #231491
    Jette2000Forfatter

    De tjekkede kun ved skat ?

    #231503
    Tigerdyr2004Forfatter

    De tjekkede kun om jeg var kredit-værdig igennem deres selskab.

    #231505
    morsdrengForfatter

    Når en långiver skal foretage en kreditvurdering, er det som udgangspunkt baseret på de oplysninger og den dokumentation du selv indleverer. Hvis du indleverer dine personlige skatteoplysninger eller giver banken fuldmagt til selv at indhente disse, kan man se de gældsposter som kreditorerne har indberettet til Skat. Eneste undtagelse er privat gæld til familie, håndværkere og andre. Betaler du ikke, kan en kreditor se den gæld som er indberettet til RKI eller andre kreditoplysningsselskaber. Derudover findes Kreditstatus,, hvor du ved optagelse hos et selskab som er medlem af Kreditstatus giver tilladelse til at du indberettes hertil og tilladelse til at man må forespørge i Kreditstatus i forbindelse med en låneansøgning. Der er dog mest ydere af kviklån som er medlemmer af kviklån.

    Men spørgsmålet kan tyde på, at der er gæld som skal holdes skjult for en ny långiver, og det kan i værste fald være strafbart.

    #231507
    Jette2000Forfatter

    Nej der er intet der skal holdes skjult, så ikke hop på de væreste konklusioner på en besked. Jeg ville bare hører hvad der skal indberettes og hvad de er ligeglade med. Men tak for svar

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.