Aktiedepot til mindreårig-skattefradrag?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95221
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har oprettet et aktiedepot til min datter. Er det muligt at udnytte hendes personfradrag hvis jeg køber akkumulerende investeringsforeninger, eller bliver en evt. Kursgevinst beskattet hos mig?

    #219962
    ABDForfatter

    Det vil blive lagerbeskattet som kapitalindkomst hos barnet og dermed kan personfradraget udnyttes

    Jeg har selv overvejet tilsvarende model, men fandt ikke nogen interessante investeringsforeninger som var akkumulerende, hvad har du i kikkerten?

    #219964
    humseperForfatter

    Tak for svaret. Ja udvalget blandt de akkumulerende foreninger er ikke så imponerende, men med de skattemæssige fordele, opvejer det de ringe foreninger.

    Jeg har valgt henholdsvis Danske Invest Danmark Akk, samt Nordea Invest Stabile Aktier -Akk. Begge foreninger har begge rimeligt gode resultater og relativt lave omkostninger.

    Jeg ville dog foretrække at investere pengene i Etf’er, men så vidt jeg har læst mig til vil disse blive beskattet hos mig. Dette ville sandsynligvis kunne undgås ved først at overføre pengene til min far og derefter lade ham overføre pengene til min datter. Bedsteforældrene vil nemlig ikke blive beskattet af gaver til deres børnebørn. Spørgsmålet er om det lille trick vil blive betragtet som skatte unddragelse.

    #219966
    ABDForfatter

    Mig bekendt kan du ikke lave manøvren med bedsteforældrene. Har du nogen kilde på beskatning af ETF’er fsv. børn? Det eneste jeg kan finde indikere at det afgørende er om de betaler udbytte, men da ETF’erne ikke oplyser Skat herom er det nærliggende at tro at de behandler alle over en kam som udbytteudlodende, dvs beskatning hos forældrene/bedsteforældrene. Omvendt kan man sige at hvis Skat ikke får oplyst hvor barnets likvider/papirer stammer fra kan de kun beskatte barnet, ellers skal de selv aktivt gøre en indsats og undersøge sagen nærmere.

    #219984
    ABDForfatter

    Jeg har undersøgt sagen lidt nærmere. SKAT henviser til KSL § 5, stk. 2:

    § 5. Børn ansættes selvstændigt til skat.
    “Stk. 2. Har barnet modtaget en indtægtsnydelse eller formue som gave fra sine forældre, stedforældre eller plejeforældre, beskattes indtægtsnydelsen eller formueafkastet hos giveren, hvis denne er fuldt skattepligtig her til landet. Dette gælder dog kun til udløbet af det kalenderår, i hvilket barnet fylder 18 år, eller til barnet indgår ægteskab."

    Konklusionen er altså at det er ligegyldigt om du investere i det ene eller andet, beskatningen sker hos giveren. Eneste mulighed for at opnå nogle skattemæssige fordele er altså at oprette en traditionel børneopsparing og tilknytte et værdipapirdepot hertil, afkastet på disse papirer vil være skattefrit. Men det er selvfølgelig meget lidt man kan sætte ind herpå

    Hvordan SKAT så kan vide hvem der har foræret barnet formue må guderne vide. Jeg antager at man selv er pligtig hertil. Så hvis du vil være “kreativ" kan du vel bare undlade at oplyse SKAT herom.

    #219986
    humseperForfatter

    Taget fra sydinvest:

    Gaver fra forældre
    Hvis investeringsbeviser er givet som gave fra forældre (også stedforældre og plejeforældre), bliver eventuelle udbetalte udbytter fra investeringsbeviserne beskattet hos giveren. Dette gælder til og med det år, hvor barnet fylder 18 år (eller gifter sig under 18 år).

    Kursgevinster og –tab fra salg af investeringsbeviser bliver derimod altid beskattet hos barnet.
    Dette gælder ikke børneopsparing, da al afkast på børneopsparinger er skattefrie.

    For frie midler
    Kursgevinster og –tab på obligationsafdelinger: Unge under 18 år skal betale skat af kursgevinster, når deres indkomst overstiger personfradraget, som i 2015 er på 34.800 kroner.

    Unge har fordel af akkumulerende afdelinger: For unge under 18 kan det være en fordel at vælge at investere i akkumulerende afdelinger. Afdelingerne udbetaler ikke udbytte, og afkastet kommer alene som kursstigninger eller kursfald. Overstiger kursgevinsterne og barnets øvrige indkomster ikke frikortsbeløbet, skal der ikke betales skat af gevinsten.

    Dette betyder vel, så vidt jeg kan se, at gevinster ved akkumulerende afdelinger bliver trukket fra barnets personfradrag.

    #219988
    ABDForfatter

    Det budskab jeg fik fra skat strider fuldstændigt mod det du her skriver. Har du et link?

    #219996
    humseperForfatter

    Fra bankinvest: file:///C:/Users/Jonas/Downloads/2015-912_skatteguide_generelt_v3%20(2).pdf

    Både løbende afkast og kursstigninger på investeringsbeviser i
    akkumulerende afdelinger beskattes løbende som kapitalindkomst
    hos barnet efter lagerprincippet. Så længe barnets samlede ind

    komst ikke overstiger personfradraget (33.000 kroner for børn
    under 18 år i 2016), skal der ikke betales skat af disse kursstig

    ninger. Derfor kan det være en fordel, at anbringe barnets midler i
    beviser i akkumulerende foreninger.
    Gevinst/tab skal skrives på barnets selvangivelse, også i tilfælde
    af en gevinst der er omfattet af personfradraget.
    Gaver fra forældre
    Hvis barnet har fået investeringsbeviserne som gave af forældre

    ne (herunder stedforældre og plejeforældre), eller de er købt for
    penge, der er givet som gave af forældrene, skal udbytte beskat

    tes hos forældrene indtil udgangen af det år, hvor barnet fylder
    18 år, eller indtil barnet bliver gift forinden. Fortjeneste eller tab
    ved salg af investeringsbeviserne beskattes derimod hos barnet.

    Så vidt jeg kan forstå det bliver akkumulerende afdelinger derfor beskattet hos barnet.

    #220010
    ABDForfatter

    Det ser grangiveligt ud til at SKAT har mig forkerte oplysninger. Jeg har skrevet til dem og forhørt mig nærmere.

    Men konklusionen må være at det mest fordelagtige vil være at investere i ETF’er.

    #220012
    humseperForfatter

    Skriv lige når du får svar fra skat.

    #220542
    ABDForfatter

    Så fik jeg svar fra SKAT. Det blev desværre som ventet en upræcist svar fyldt med stavefejl. Kort og godt henvises der blot til ABL §19 hvilket man ikke bliver så meget klogere af. Jeg tror derfor jeg vil henholde mig til de kilder Humseper har linket til tidligere.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.