Det er nat med Finansnetbanken, hvilket Halternativ ?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Indlæg
  • #219798
    AnonymForfatter

    55 kr. for overførsel af depot -eller?

    #219814
    HalliHalloForfatter

    Hvad tager andre store og små banker i gebyr pr. depot, når Jyske tager 55 kr.

    Jexxg, det koster 500 kr. at overføre et depot uanset fondskoder, hvis jeg har læst prislisten korrekt.

    #219816
    HalliHalloForfatter

    Eller 200 kr. pr. fondskode, dog max 500 kr. for at være helt korrekt.

    Jeg har selv spurgt, men ved noget, man skal selv finde ud af alt selv, men så er det godt man kan selv.

    Der var èn tidligere i tråden, der skrev at han mente at Jyske Bank havde forregnet sig, men mon ikke de har kalkuleret med at den del kunder forsvinder, og så tjener mere på dem som bliver, ligesom de sparer et stort beløb i omkostninger ved nedlægge denne enhed. Jeg ved det ikke, men jeg tror ikke de går rabundus ved at flytte kunderne rundt til nærmeste filial.

    #219854
    AnonymForfatter

    Ja, så er det slut efter mange år som kunde i Skandia Bank, Eik Bank, Spar Lolland og FinansNetbanken. Ærgerligt. Det oprindelige koncept var ellers supergodt for os.

    Hvis I handler værdipapirer så vær opmærksom på at Basisbank tager 0,15% i kurtage for f.eks. obligationer (handelsværdi < 3 mill). Mange andre (herunder Jyske Bank) tager 0,1%. Afhængigt af hvor meget man handler kan forskellen sluge besparelsen i gebyr. Der er forskellige former for kursskæring ("kunstigt" kurstillæg ved køb hv. fradrag ved salg).

    Fast depotgebyr i FinansNetbanken er 0 kr. Jyske Bank 55 kr. og Danske Bank 200 kr. /år. Derudover forskellige gebyrer for ændringsmeddelelser og rentemeddelelser (ikke altid lige gennemskueligt).

    Nogen der kender den relativt nye Maj Bank? De har depot og handel til 0,1% i kurtage. Umiddelbart ikke nogen faste gebyrer på et depot. De har dog ikke Dankort mm. så det skal man finde et andet sted.

    #219874
    HalliHalloForfatter

    Skandiabanken overtog/købte “Din Bank" ejet af Kommunernes Pension.

    Så nogen har været med endnu længere, bare til orientering.

    #219886
    Ole LaursenForfatter

    Ja, jeg var med fra Din Bank-dagene. Ser ud til de har eksisteret nogle år før jeg kom på:

    https://da.wikipedia.org/wiki/Kommunernes_Pensionsforsikring

    Jeg har fået brev om at jeg bliver flyttet til Jyske Bank Online. Som de så vist ikke har oprettet endnu.

    Efter at have nærlæst den temmeligt uigennemskuelige prisliste, er det så vidt jeg kan se kun med hensyn til depot at der kommer gebyrer på for mit vedkommende. Så jeg tror sgu jeg bliver og nøjes med at flytte mine investeringsaktiviteter til Nordnet – jeg ville egentlig gerne over i Basisbank, men får måske brug for et realkreditlån inden for et par år, og så skal man jo tilsyneladende entrere med en murstensbank som det ser ud nu.

    Har brugt Nordnet nogle år nu, og jeg kan ikke sige at jeg er voldsomt imponeret over hverken platformen (bedre end bankernes men det siger jo ikke så meget) eller deres danske kundeservice. Men i det mindste har de lave eller ingen gebyrer.

    Kender et par stykker der har fået flyttet deres pension til Nordnet, for begge kludrede Nordnet/banken med overførslen så det trak ud i flere måneder. Så hvis der er nogle her der skal have flyttet et almindeligt depot, kunne man overveje selv at handle dem og bare overføre kontanter selvom der løber lidt kurtage på. Hvis man er omhyggelig med sin limit, kan man sikkert nemt opveje de 2 x 0,1% kurtage. Hm, tja, men man skal selvfølgelig lige overveje om der er noget beskatningsmæssigt man kan løbe ind i.

    #219888
    AnonymForfatter

    Ole: Hvis du vil flytte papirerne til et Nordnet depot ved at handle dem skal du huske at der skal betales kurtage BÅDE for salget i det gamle OG for købet i det nye depot. Så det er 0,2% måske,0,25% i omkostninger.

    Desuden risikerer du (som du skriver) at der skal afregnes skat hvis du tjener i forbindelse med salget (og her kan du ikke trække købet fra).

    Basisbank ser på mange måder interessant ud som alternativ til FinansNetbanken/Jyske Bank. Jeg er dog usikker på deres økonomi. Så sent som i efteråret 2015 måtte de have tilført 360 Mkr. og nedskrive 220 Mkr. på lån efter besøg fra Finanstilsynet. Alternativet var at de måtte lukke og gå ind i Finansiel Stabilitet. Hvis det sker igen kan man vel have sin tvivl om hvor længe ejerne kan og vil skyde mere kapital i.

    #219890
    AnonymForfatter

    Bedste Rente Fås i Santander Bank.

    Det undrer mig, at alle store danske banker slet ikke vil have vores penge, med mindre vi binder dem i flere år.
    Nogle forlanger binding i 2 år for at give en årlig rente på 0,6%. Samtidig låner de penge ud til 10, 12, 15%

    “there is something rotten in Denmark".

    En sund bankforretning må da være at folk sætter penge ind, og andre låner dem.
    Så har man måske en rentemarginal på 5-10 % og så er alle glade. En god sund forretning.
    Jeg ville helst låne fra private og udlåne til private. Så har man en stabil økonomi kørende.
    Sådan er det ikke i Danmark længere. Man får ikke en krone for sine penge, hvis man ikke vil investere i bankernes
    investerings cirkus, som kan ruinere en på få måneder.

    Marginalt ville det betyde så uendelig lidt for de danske banker at give en lille rente for indskud. Hvorfor er det en smart
    bank som Santander Bank, som folk nu strømmer til med en rente på 0,6 til 0,8 %.

    Jeg tror det drejer sig om unge smarte “investeringsfyre", som i virkeligheden ikke kan overskue god sund bankskik.
    Resultat. Jeg har et billigt lån i Nordea et såkaldt CITA lån. Jeg har også en opsparingskonto. Begge konti koster Nordea
    penge i edb-omkostninger. Jeg overførte tidl 10.000 om måneden til Nordea og lod dem stå. Nu ryger de til Santander
    Her står nu 400.000 kr til latterlige 0,8%. p.a. Vestas bølgede vis 10% op og ned de sidste par dage.

    Er danske bankfolk dummere end de spanske bankfolk ?

    mvh
    vagn

    #219896
    mikkelrForfatter

    Også jeg har været med siden Skandiabank dagene og ikke nok med det så har JB også købt min realkredit i BRF, så nu tror jeg at jeg sætter det hele på auktion her på mybanker. Alternativt må det blive en kombi af COOP, Basisbank og Nordnet.

    For JB bliver det ikke, bare den måde de forsøger at snige de forringede betingelser igennem…ØV. Hvis man vil rationalisere, så fred være med det, men så vær dog åbne om det.

    Kan kun anbefale alle andre at henvende sig til deres Compliance afdeling og gøre krav på at få flyttet eventuelle engagementer omkostningsfrit med henvisning til de forringede vilkår.

    Vh
    Mikkel

    #219898
    testForfatter

    Mikkelr. Jeg ændre på et tidspunkt strategi og bestemte mig til at blive helkunde og kom retur i et proritetslån hvilket jeg ikke har fortrudt et øjeblik. Før var min strageti som din tror jeg. Jeg havde altid mere ind en bank. Bare et alternativ til overvejelse.

    #219960
    -Erik-Forfatter

    Jeg har efter opklaringen af at gebyrændringen hos Jyske Bank besluttet at fortsætte mine daglige bankforretninger der.
    Den aktieposition jeg har hos dem, flytter jeg (nok) til mit depot i Nordnet.

    Jeg kan se at flere der skriver er interesserede i omkostninger til depoter og aktiehandel.

    Her er der 2 mæglere som skiller sig markant ud fra bankerne mht pris – og man behøver heldigvis ikke lægge alle sine bankforretninger, herunder aktiehandel, i samme bank 🙂

    Nordnet, som er en full-service mægler
    DeGiro, som er endnu billigere, men man skal selv indberette til skat.
    (se eksempler på priser senere)

    Begge har kundeservice pr. telefon udenfor normal arbejdstid, og har været nemme at komme i kontakt med de gange jeg har haft brug for det.

    Jeg har konto hos begge, men har ellers ingen interesser i nogen af dem.

    De finansielle virksomheder jeg ejer aktier i er Danske Bank, Nordea og Sydbank.

    ————————————-
    Hurtig sammenligning af Nordnet og DeGiro

    Nordnet
    årligt depotgebyr 0 kr.
    køb salg af dk aktier
    kurtage 0,10 % min. 29 kr.
    depotgebyr 0 kr. (de fleste banker tager 12-15 kr. for dette)

    udenlandske aktier afhænger af land, men meget vigtigt :
    0% i årlig provision for opbevaring af danske aktier
    0 % i årlig provision for opbevaring af udenlandske aktier. Andre banker tager 0,375 – 1 % af kursværdien pr. år for dette.

    Det koster ikke gebyr at oprette et depot, og det koster ikke gebyr til Nordnet at flytte et depot dertil.

    Nordnet har gratis realtidskurser.
    Nordnet kan håndtere pensionsopsparinger.

    Hos Nordnet kan man handle aktier i DK,SE,NO,FI,DE,US,CA

    ————-
    DeGiro

    Absolut billigste børsmægler på det Danske marked er DeGiro
    Årligt depotgebyr 0 kr.
    køb/salg af dk aktier
    0,02 % + 12 kr.
    depotgebyr 0 kr.

    Især amerikanske aktier er rørende billige at handle
    0,5 EUR + 0,004 USD pr. stk (dvs. pas på med penny-aktier)
    … så man kan købe aktier i feks. Google for 50.000 kr til en omkostning på 4,13 KR !!!!!
    0 % i årlig provision for opbevaring af danske og udenlandske aktier

    Gratis realtidskurser i DK, men feks. usa kan ses gratis på google finance.

    Det koster ikke gebyr at oprette et depot, og det koster så vidt jeg husker ikke gebyr til DeGiro at flytte et depot dertil.

    OG
    Hos DeGiro kan man handle på langt flere markeder end hos Nordnet.

    MEN,
    – hos DeGiro skal man selv indberette til skat (og det skal man ikke undervurdere arbejdet i)
    – aktier indlægges ikke i navnenoteret depot.
    – håndterer pt. ikke pensionsopsparinger.

    ————————————-
    Fremgangsmåde ved flytning af depot.

    Vælg ny mægler, og opret depot.
    Beslut om hele/dele af depotet skal overføres.
    Udfyld fuldmagt hos ny mægler (hvis der skal overføres)

    Når man skifter børsmægler kan det gøres på 3 måder
    1. Overføre hele depotet. Man udfylder en fuldmagt hos den nye mægler. Gebyr typisk 1000-1500 kr. til den gamle mægler
    2. Sælge aktierne, overføre kontanterne til den nye mægler, og købe aktierne igen
    3. Overføre enkelte positioner (udfyld fuldmagt hos ny mægler), og sælg/køb resten igen (som pkt.2).

    Hvis aktier sælges/købes igen, realiserer man en kursgevinst/-tab og bliver beskattet heraf.
    Det gør man ikke ved overførsel.
    Dvs. alene de skattemæssige konsekvenser kan afgøre valget.

    Hvad der omkostningsmæssigt bedst kan betale sig afhænger af handelsomkostninger hos gammel/ny mægler.
    Eksempel, hvori der kun medtages variabel kurtage
    Aktier for 400.000 kan sælges hos gammel mægler til kurtage 0,15 % = 600 kr.
    Aktier for 400.000 kan købes hos ny mægler til kurtage 0,10 % = 400 kr.
    Ialt omkostninger 1000 kr.
    Dertil kommer depotgebyrer til gammel mælger, typisk 12-15 kr. pr. handel.

    Dvs. at en hurtig tommelfingerregel siger at har man aktier for mere end 350.000-400.000 kan det omkostningsmæssigt betale sig at overføre hele depotet, dvs. model 1.

    #219970
    AnonymForfatter

    Du kan da i det mindste sætte 750.000 kr i Santander bank til 0,8% med kun 30 dages binding.

    mvh
    Vagn

    #219998
    AnonymForfatter

    Tak for oplysningerne Erik.

    #220000
    Anders RForfatter

    Hej Erik,

    Tak for oplysningerne. Jeg er kommet frem til samme konklusion. Ændringen i gebyrer i dagligdagen ser begrænsede ud.

    Jeg overvejer også at flytte aktierne til Nordnet. Det ser ud til at finansnetbanken tager kr. 500 i gebyr for at flytte hele depotet.

    Vh.

    Anders

    #220040
    -Erik-Forfatter

    Nu har jeg så fået en mail fra Finansnetbanken, hvor de fortæller mig at der _ikke_ fremover er gebyr på 55 kr. /år pr. depot, såfremt man alene har danske aktier eller værdipapirer i depotet.
    Det vil ændre prislisten så det fremgår af den.

    Spændende :-S – men det ser ikke ud til at det bliver dyrere for mig at lade mit depot blive stående hos Finansnetbanken/Jyske.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.