Er dette en mulighed? Boliglån

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95199
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker

    Min bror og jeg har længe gået og tænkt på at investere i fast ejendom. Vi kigger på boliger til 1,3-1,5 mio. Jeg er studerende og færdig med uddannelsen om 4 år. Jeg modtager udeboende SU. Min bror arbejder på deltid/næsten fuldtid (33 timer i ugen) og tjener brutto 19.000 kr. Vi tjener dermed tilsammen brutto 25.000 kr.

    Er det overhovedet muligt at låne et mio. beløb svarende til ovenstående boligpriser som vi har kigget på?

    Vi har hørt at nogle banker er villige til at låne penge til studerende. Er det overhovedet muligt?

    – og til sidst skal det nævens at vores forældre får lov til at bo i vores hus, hvilket betyder, at de skal være med til at betale husleje mm, da de får lov til at bo der til leje samtidig med at vi to også bor der.

    Vil banken overhovedet tage vores forældres indkomst i betragtning ift. de udgifter som vil forekomme ved huskøb og ift. hvor stort et beløb vi vil blive tildelt til køb af ejendom?

    Bedste hilsener Mads

    #219420
    MichaelForfatter

    Lejeindtægt regnes aldrig med i en kreditvurdering. Derudover skal I selv lægge 5% kontant jf. nye regler pr. 1/11 så I skal spare mindst 65-75.000 kr. op. Selv hvis dette skulle være opfyldt er det urealistisk at købe en bolig til 1,3-1,5 mio med så lille en indkomst.

    Overvej projektet igen når du er færdiguddannet og har et fast arbejde.

    #219430
    AnonymForfatter

    Hej
    Tak for svar. Vi har sparet 5 % op, så dette er opfyldt.. Det er forståeligt, at banken ikke regner lejeindtægter med i finansiering, men tror du/I ikke, at de måske vil tage det i betragtning, når der er tale om vores forældre og ikke en lejer som er usikker, hvilket betyder, at vi er 100 % sikre på, at halvdelen (hvis ikke mere) af lejeindtægterne bliver betalt af forældrene, og den anden halvdel står vi for. Rundt regnet har vi (4 mand) tilsammen 40-45.000 netto at gøre godt med om måneden. Dette anser vi ikke for urealistisk når det kommer til rådighedsbeløb mm.

    Hele pointen er hér, at ejendommen skal være i min brors og mit navn!

    Er det for banken helt uvedkommende, hvilken uddannede man er i gang med ift. ens minimum lønindtægt mm. og mulighed for arbejde efter færdig uddannelse?

    Venlig hilsen Mads

    #219432
    MichaelForfatter

    For bankens vedkommende er lejeindtægten absolut ikke sikker. I princippet kan dine forældre flytte dagen efter købet så der er ingen sikkerhed i denne indtægt overhovedet. Banken har intet “pant" i indkomsten så at sige.

    Uddannelse er absolut relevant, men med 4 år til endt forløb kan vejer den nuværende lille indkomst alt for tungt uanset hvordan jobsituationen måtte se ud for dit felt.

    #219434
    AnonymForfatter

    Det er jeg ked af at høre, men vi vil da lige prøve at ringe til banken og høre ad. Vi har haft danske bank i over 15 år.

    Om ca. 4 år bliver jeg uddannet jurist, så måske spiller det en rolle. Hvilke banker er mest villige til, at låne når der er tale om studerende?

    Venlig hilsen Mads

    #219436
    testForfatter

    der er ingen tvivl om at banke lander sig påvirker af om man møder frem med et budget og en plan for hvad man vil. Har en kollega der kan låne i danske bank til den ene ejendom efter den anden som han sætter i stand og lejer ud.

    så rådet er generelt statdig. Lav et budget / foretingplan. Ha en plan og en plan b.

    hvilket jo er hvad man kunne fortrykke på alle disse sprogmål om banken vil låne til dit eller dat.

    Man skal ikke spørge banken om de tror man har råd men vise et budget der viser at man har råd-

    #219438
    AnonymForfatter

    Hej test og tak for svar

    Med min. 40.000 til rådighed om måneden har vi råd ift. Budgettet som vi har lavet – det er rigeligt, men problematikken ligger kun i, om de vil tage vores forældres indkomst i betragtning eller ej, for hvis ikke, så tror jeg ikke, at vi har den store mulighed for at låne

    #219440
    MichaelForfatter

    Uanset hvilken bank I spørger vil dine forældres indkomst ikke blive regnet med. Beklager, men det er sådan virkeligheden er. Det er ejernes og kun disses indkomst der er relevant medmindre der er helt særlige omstændigheder og det faktum at lejerne er dine forældre ændrer ingenting.

    #219442
    testForfatter

    Det er helt bestemt muligt at michael ikke tager fejl, faktisk tro jeg han har.

    Har personligt oplevet at blive afvist i RD men begrundel lavt rådighedbeløb kombineret med arbejdsløshed og godkendt i totalkredit via en bank til en låne omlægning.

    Men “gebyret" for at få et svar er at lave et budget og fremlægge din plan for banken. Øvelsen vil ikke gøre dig dummere og kun fattigere på tid.

    jeg er ikke bank professionel men udtaler mig som privat person. Men som sagt hvad mister du ved at lave et budget og gå en tur i banken? Det kombineret “med ring og aftalt et møde" hvor du fremlæger dit budget. Ikke ring “og spørg om lov."

    Var sådan set bare hvad jeg ville sige. held og lykke med projektet eller hvad det nu bliver til.

    #219444
    AnonymForfatter

    Hej test. Mange tak for svar.

    Jeg vil prøve at fremlægge mit budget til banken og se hvad de siger til det

    Vh

    #219470
    HalliHalloForfatter

    Hej Mads Jensen

    Selvfølgelig kan du og din broder investere i fast ejendom, men det kræver selvsagt at I kontakter jeres bank for at høre hvilke muligheder I har ud fra jeres opsparinger, indtægter m.v. evt. kaution fra forældre eller hvad ved jeg.

    Vend gerne tilbage, når banken har talt………….

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.