Dokumentation for låneaftale

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • PeterLForfatter
    Indlæg
  • #95179
    PeterLForfatter

    Hej,

    Jeg har et spørgsmål om krav til bankens dokumentation for lån.

    Jeg har udbedt mig en kopi af låneaftalen med min underskrift på fra min bank.
    Pt har det taget dem snar 3 uger, og jeg har endnu ikke modtaget en kopi. Sidst min bankrådgiver svarede lød beskeden “det har jeg da ikke liggende" efterfølgende har jeg rykket vedkommende to gange for at få ønskede kopi – intet hørt eller modtaget.

    Hvordan står jeg hvis banken ikke kan fremskaffe dokumenterne?

    Hvis jeg stopper med at betale, og de så vælger at sende mig til inkasso, skal de vel kunne dokumentere en aftale med beløb, løbetid osv. Eller hvad?

    Og hvor længe er det rimeligt at skulle vente på dette, det kan vel ikke være det sværeste at skulle fremskaffe?

    #219004
    morsdrengForfatter

    At banken ikke fremlægger en kopi af dit lånedokument, er i stridt med god pengeinstitutskik.

    Til gengæld har banken ingen problemer med at kunne bevise, at du har lånt pengene, idet man kan dokumentere at lånets provenu er blevet indsat på din løbende konto i banken og dermed er tilfaldet dig. Samtidig har du bekræftet og vedkendt dig lånet via dine betalinger af de løbende ydelser på dette. Ender sagen i retten, vil du blive dømt til at betale gælden.

    Da du har lånt pengene slipper du KKE for at skulle tilbagebetale dette, selv om banken ikke giver dig en kopi af lånedokumentet. At stoppe med at betale for at fremprovokere en inkassoprocedure vil blive en dyr fornøjelse – for dig.

    Du skal dog være opmærksom på, at i dag kan udlånsdokumenter også underskrives elektronisk ved hjælp af din NEM-ID. Om dette er tilfældet, må du selv vide, og i så fald kan banken IKKE fremlæge kopi af et stykke papir med din underskrift, men alene dokumentation for din underskrift med NEM-ID.

    Du bør sende en mail til din bankrådgiver og bede om at få en kopi af dit udlånsdokument inden en frist å f.eks. 1 uge. Hvis dette ikke hjælper, skal du klage til bankens klageansvarlige, hvis adresse du kan finde på bankens hjemmeside. Husk på, at samtaler og telefonsamtaler og indholdet af samme er svære at bevise, i modsætning til breve og mails.

    #219006
    PeterLForfatter

    Tak for dit svar.

    Jeg er enig i, at de i så fald vil kunne dokumentere at jeg igennem en perioe har indbetalt på lånet.

    Men hvis de evt. vælger at ændre renten, så skal de vel kunne dokumentere at de i så fald har ret til det?

    Næste skridt bliver deres klageafdeling, i håb om at det så er muligt at få en kopi af det.

    #219008
    morsdrengForfatter

    Du skal IKKE løbe an på, at banken ikke kan ændre renten, blot fordi du ikke har- eller får – en kopi af lånedokumentet.

    Da du både har fået udbetalt lånets provenu og betaler de løbende ydelser, har du utvivlsomt lånt pengene, hvilket sædvanligvis også forudsætter et underskrevet lånedokument inden banken afregner lånet. I dette lånedokument fremgår eller henvises der til bankens alm. forretningsbetingelser eller alm. vilkår for lån og kreditter, hvoraf også betingelserne for renteændringer fremgår.

    Der skal ikke ret meget til for at bevise, at bankers forretningsbetingelser m.fl. er vedtaget/aftalt imellem en bank og dens kunde, idet det er alment bekendt, at sådanne betingelser findes og er en forudsætning for bankens etablering af kundeforholdet eller ydelsen af lån eller kredit. Så du kan ikke forhindre banken i at ændre renten på dit lån blot ved at påstå, at du aldrig har fået en kopi af lånedokumentet. Selv hvis banken ikke kan finde det underskrevne lånedokument, vil man kunne sandsynliggøre, at et sådant fandtes og blev underskrevet af dig, idet lånet i modsat fald aldrig var blevet oprettet og afregnet.

    Så det er irriterende at du ikke kan få en kop af lånedokumentet, men du skal IKKE regne med, at dette fritager dig for betaling af gælden eller umuliggør, at banken kan gøre brug af sine forretningsbetingelser.

    #219010
    testForfatter

    den kan jo slet og ret være bort kommet og så er den potte vel sådan set ude

    #219012
    testForfatter

    Hvis formålet med at få banke til at finde en kopi var at slippe for en rente stigning eller ud af lånet er det som skrevet splid af tid.

    så hvad er formålet med at bede om en kopi? At holde bank personalet beskæftiget ?.

    #219014
    MichaelForfatter

    Ja, jeg kan heller ikke se hvad manøvren går ud på. Trådstarter har modtaget en kopi af lånedokumentet allerede ved lånets stiftelse så det er jo sådan set blot at læse denne igennem. At bruge bankens tid på den slags virker fuldstændigt formålsløst og er vel egentlig kun et udtryk for ærgelse over en stigende rente.

    Bankens almindelige forretningsbetingelser fremgår af deres hjemmeside.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.