Handelsbanken prioritetslån

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95160
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg står overfor at skulle vælge mellem at skulle finansiere et huskøb i realkredit eller handelsbankens prioritetslån. Den store forskel er, at Handelsbankens vurdering af huset er 1 mio. Højere end realkredit, da de anvender deres egen vurderingsmand. Det betyder, at vi ikke skal have et boliglån. Åop før skat er 1,7 på mix af p1 og p5overfor f kort på 1,06 og lidt højere for f5, men tilgæld ca. 800.000 derudover i boliglån.

    Nogen, der har gode/dårlige erfaringer med Handelsbankens prioritetslån. Den højere vurdering lokker..

    #218638
    HalliHalloForfatter

    Handelsbanken er vist en rigtig fin bank, er du selv kunde der nu?

    Om man gør det ene eller andet kommer vel ud på et, og ofte kan man ofte først se om nogle år om man har gjort det rigtige eller forkerte.

    Ønsker du slet ikke fastforrentede lån, som de fleste banker altid forslår og realkreditforeninger som også.

    #218646
    AnonymForfatter

    Er ikke kunde der nu. Ønsker ikke fastforrentet endnu. Evt. En p1/p3 hybrid, så der ikke går så længe inden vi kan lægge om.

    #218654
    testForfatter

    https://dk.trustpilot.com/review/www.handelsbanken.dk

    Basseret på anmeldelserne ville jeg nok ta et grundigt blik på deres gebyr politik.

    #218658
    AnonymForfatter

    HalliHallo skrev:
    “Ønsker du slet ikke fastforrentede lån, som de fleste banker altid forslår og realkreditforeninger som også."

    Hvad mener du med fastforrentet, som de fleste banker altid foreslår? Hvor er din argumentation for denne påstand? Hvis en bank anbefaler dig til at tage 30 års fastforrentet går der 1½ år før de viser dig en ny smart beregning, som kræver du omlægger lånet for enten at skære gæld væk eller opnå en lavere ydelse – hver gang ryger der penge ned i bankens kiste og du sidder tilbage med omlægningsgebyrer, kurtage, kurstab mv.

    Min tilgang: se hvordan netto-ydelsen på Realkreditlånet + afvikling af 800.000 kr. boliglån ville have været og benyt samme ydelse til at starte afviklingen på Prioritetslånet. Undgå at løfte jeres rådighedsbeløb.

    Valget må være mellem:
    – et afdragsfrit kreditforeningslån til 3,8125 % inkl. bidrag ekskl. kurtage (afdragsfrit)
    + 800.000 kr. boliglån med afvikling (til hvilken rente?)

    eller ét Prioritetslån med afvikling.

    Brug besparelsen ved rentetilpasning til afvikling, hvis det er den vej I vælger så får I hurtigere friværdi (uændret rådighedsbeløb)

    #218660
    AnonymForfatter

    Tilføjelse: Prioritetslånet eller Realkreditlånet med rentetilpasning – virkede dog ikke til sidstnævnte var et alternativ her ud fra oplyste tekst – men min holdning er generel ved rentetilpasning – brug netto-besparelsen på ekstra afvikling.

    #218662
    AnonymForfatter

    Renten på boliglånet er 3,75%.

    Rådighedsbeløbet de første 10 år, er med realkredit + boliglån 7000 højere end på prioritetslånet, men til gengæld afdrager vi på prioritetslånet fra dag 1…

    Når afdragsfriheden løber ud, går vi ned i rådighedsbeløb.

    Det er jo fristende ikke at skulle have et boliglån.

    Nogen der har input til hybrid af p1 og p2/P3 eller p5 samt fordelingen heraf?

    #218670
    HalliHalloForfatter

    Mathlian,

    dem jeg kender, der ikke har meget begreb om belåning af boliger, har da alle fået optaget fastforrentede lån og får ikke løbende tilbud om at ændre dette. Det får de jo nok først når og hvis renten igen ad åre er oppe på 5-6%, hvilket jo vil være hensigtsmæssigt.

    I øvrigt skriver alle realkreditforeninger at man bør vælge fastforrentede lån, hvis man vil kende sin økonomi i årene fremover.

    Men at man da også kan vælge usikre flekslån, især hvis man har råd til det og måske vil afdrage på et boliglån hurtigst muligt.

    Er dog enig med dig, at visse banker er rene “pengemaskiner" og prøver at sælge sine produkter så godt og dyrt som muligt, så overskuddet bliver størst muligt.

    Tag bare Danske Bank, hvor de tilbyder en rentesats på andelsboliglån på godt 3% og helt op til over 11%. Og der er fuld sikkerhed for deres lån i ejendommen. Dette betragter jeg hensynsløst, da det kun er lavet for at “snyde" den måske gode kunde, der ikke klager, men bare betaler.

    #218678
    AnonymForfatter

    Fru H – hvis I tager udgangspunkt i jeres netto-ydelse ved en standardfinansiering* så vil jeg mene, at det er netto-ydelsen, som I skal overveje at smide på lånet så I ikke står med et “kunstigt" rådighedsbeløb. (medmindre noget taler for det i en kort periode)

    *Standardfinansiering består af fastforrentet 30 års lån pt. 3 % med afdrag samt boliglån over 20 år med afdrag.

    Se evt. på, hvordan jeres restgæld vil se ud efter 10 år med hver af de 2 muligheder du beskrev i starten.
    Påtænker I at blive boende i over 10 år?

    Jeg har ingen reel holdning til at få “P5" uden afvikling på fx 60 % og afvikle de sidste 20 % på en kortere rentebinding, hvor hensigten er, at I er startet afvikling på den yderste del, men at de 60 % af boligens nuværende værdi ved et prisfald på boligen stadig vil kunne refinansieres ude i fremtiden til afdragsfrihed igen, hvis nødvendigt.

    HalliHallo – jeg kender flere der har omlagt fra 4 og 3,5 til 2,5 på deres PI’s foranledning – tommelfingerregel har vist været over 1 %? Nordea og RD skulle være gode til det med at ligge om har jeg hørt….

    #218680
    AnonymForfatter

    Ok, tak.

    Handelsbanken og prioritetslånet giver os samme ydelse i alle 30 år, med respekt af rente stigninger selvf., men vi har et meget fornuftigt rådighedsbeløb, så der er plads til rentestigninger.

    Lyder til vi skal gå efter højeste kreditvurdering, så boliglån ikke er relevant og starte afdrag på prioritetslånet.

    #226198
    Rep8Forfatter

    Hej. Hvad endte det med? Står selv lige nu og over vejer prioritetslån i Handelsbanken. Er du tilfreds med det som de endte med at tilbyde?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.