Salg af sommerhus

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95141
    AnonymForfatter

    Jeg havde valgt at sælge min andelslejlighed og havde også køber til dette, dette oplyste jeg banken, da jeg har lån i denne,
    Efterfølgende besluttede jeg at blive boende og fortalte banken at jeg ikke solgt alligevel.
    Bankrådgiveren har efterfølgende skrevet til adm. Om at de gerne vil have papirer på salget.
    Dette syntes jeg er mærkeligt og føler ikke at de tager mine ord for gode vare.
    Skal lige tilføjelse at jeg har ikke minus på kontoen og har altid betalt mit lån hos den.
    Mit spørgsmål er må de godt kontakte adm. Når jeg nu har oplyst at jeg ikke sælger.
    Jeg har ingenting at skjule, men syntes det er frækt og føler at de de behandler mig som utroværdig.

    #218340
    testForfatter

    Banken må kontakte dem de vel. Spørgsmålet er havde de må udveksle af information. Hvis banken har pant i din bolig har de også nogle rettigheder.
    Personlig kan jeg godt forstå det er mærkeligt at du først finde en køber er så langt med et salg at du kontakter banken og derefter pludselige ikke sælger.

    #218344
    AnonymForfatter

    Mærkeligt eller ej, spørgsmålet lød må de det eller ej

    #218346
    morsdrengForfatter

    Har du meddelt banken, at du ikke sælger din andelsbolig alligevel, vil der naturligvis IKKE være nogle papirer vedrørende salget som bankrådgiveren kan anmode administrator om at få tilsendt. I øvrigt er foreningens/administrators rolle begrænset til at afgive oplysninger til sælger i forbindelse med salget, godkende køberen, modtage købesummen og efterfølgende afregne denne, efter fradrag af foreningens eventuelle tilgodehavende til sælger eller en eventuel panthaver. Så også af denne grund kan det undre, at man kontakter administrator og ikke dig.

    Så alt tyder på, at der er tale om en misforståelse. Enten har du ikke oplyst banken, at du alligevel ikke vil sælge, eller også har din Bankrådgiver ikke fattet budskabet.

    Så dit spørgsmål om hvorvidt banken må kontakte administrator kan ikke besvares entydigt. Det er under alle omstændigheder ikke korrekt, når det oplyses, at banken kan kontakte hvem de vil, blot den ikke bryder sin tavshedspligt. Banken skal overholde reglerne om god skik for pengeinstitutter, og kan naturligvis ikke uden gyldig og god grund kontakte en kundes læge, tandlæge, købmand, fodplejer, leverandører, udlejer, andelsboligforening eller dennes administrator m.fl. for at få oplysninger om kunden fra den pågældende.

    Hvis jeg var dig ville jeg sende en mail til banken og oplyse, at du har erfaret, at banken har rettet henvendelse til andelsboligfor-eningens administrator for at få tilsendt papirer vedrørende salget, hvilket du står uforstående overfor, når de den xx.xx.xxxx har meddelt banken, at andelsboligen alligevel ikke bliver solgt. Det vil enten lukke sagen, eller give dig en forklaring på hvorfor banken har rettet henvendelse.

    #218348
    AnonymForfatter

    Tusinde tak for svaret mors dreng, jeg vil skrive til banken og bede om en forklaring, men føler godt nok mistillid til bankrådgiveren, da jeg syntes hun vælger at ignorere min mail om ikke T sælge.
    Men tak for svaret

    #218350
    testForfatter

    Nu er det jo nok en noget tænkt situation at en bank sku ønske at kontakte en tandlæge med mindre de har en grund til det. Hvis de har en grund til det kan jeg ikke unidelbart forstå hvad grunde skulle være. Så vidt jeg husker er det kun kontakten fra banken til kunde der er reguleret af reglerne om god skik .

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=170595#Bil1

    Men held og lykke med klagen

    #218372
    morsdrengForfatter

    Du har selv oplyst, at banken kan kontakte hvem de vil, og så kan en tandlæge være lige så godt et eksempel som enhver anden.

    Som allerede oplyst, er banker underlagt kravet om god pengeinstitutskik, der bl.a. indebærer, at banker grundlæggende skal handle redeligt og loyalt over for sine kunder, hvorfor man ikke uden saglig grund kan kontakte alle mulige for at få informa-tioner om eller dokumentation vedrørende en kunde. Skal et PI finansiere en kundes køb af bil, kan man selvfølgelig kontakte forhandleren for at få oplyst stel- og registreringsnummer til brug for udfærdigelse af løsørepantebrev, hvorimod henvendelse til en forretningsdrivende for at få oplyst, hvilke varer kunden har købt for en specifik dankortbetaling, ikke vil være en saglig grund.

    At kravet om god skik kun skulle regulere et PI´s kontakt til sine kunder er ikke korrekt. Læs blot § 43 i Lov om finansielle virksomheder, God skik bekendtgørelsen og vejledningen om god skik.

    #218380
    testForfatter

    tak for oplysningen og henvisningen. Som sagt kan jeg kun finde regler om kontakt der omhandler bankens kontakt til kunden e.g. intet om bankens kontakt til tredje part. Beklager hvis det var uklart formuleret. At reglerne omhandler andet ind kontakt var jeg klar over.

    Hvis banken er kommet i tvivl om at et salg er ved at ske eller ej vil jeg formode at en henvendelse for at sikre at administrator er bekendt med bankens pant er både redelig og påkrævet. Det er også en mulighed at processen med at kontakt admin var sat igang og bare ikke blev stoppet.

    Beklager hvis jeg i mit først svar ikke havde fantasi til at tolke det som at banker har tid til at ringe telefonbogen rundt og spørg efter alt mellem himmel og jord.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.