financering af Bolig køb?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87563
    AnonymForfatter

    Jeg er ved at købe et hus til 1.9 mill og har godt 400000 til udbetalingen. Et rådighedsbeløb på godt 14000 til alle de boligrelaterede udgifter. Da jeg af flere grunde (bla. hårdt fysisk arbejde for et “arm og ben" firma) ikke kan være sikker på at have den gode indkomst jeg har nu, har jeg et ønske om at sikre min økonomi bedst mulig. Første indskydelse var et 30års fastforrentet lån hvor jeg kunne placere overskuddet alternativt som buffer til dårligere tider. eller et 20 års hvor jeg hurtigere kunne høvle af gælden og så omkonvertere vis mine økonomiske forhold ændrer sig.
    Banken foreslår så en tredie mulighed: et 30års 5% obligations lån på 1 mill. med de første 10 år afdragsfrit. og så et 10års afdragsfrit 20års (pålydende rente 5,35% åop 5,7%)prioritets lån i banken på 500000. Med en “skygge" konto til dette lån med sammme forentning af indestående.
    Nogen forslag til hvad jeg gør smartest??

    #110504
    fk2001Forfatter

    Kombinationen du beskriver til sidst lyder vel smart nok, men om obgl-lånet skal være afdragsfrit skal nok vælges efter hvordan du mener renten udvikler sig. Afdragsfrihed betyder større kursfølsomhed og du indhenter lånet til en ringere kurs fra starten. Hvis renter stiger “en del" endnu kan det være en fordel men jeg tror vi måske er ved at nå toppen for denne gang. USA er måske på vej ned i gear og det vil slæbe EU med ned. Jeg tror du skal vælge et obgl-lån tæt på kurs 100.

    En anden mulighed er at oprette hele lånet som prioritetslån. Så høvler du af restgælden ligeså hurtigt som du spare op hver måned, og du skal ikke konvertere før renten igen spåes at stige. Det betyder mindre gebyrer, tinglysninger, ingen realkreditlåns bidrag osv.

    Men du skal have en bedre rente på prioritetslånet. De 5,7 % er jo lige så dyrt som et 5% realkreditlån. Skandiabanken tilbyder 4,4%. Her skal så nok lige justeres ,25% op da ECB jo har hævet renten i dag.

    Valget afhænger noget af hvad man tror renten ligger på om et par år

    #110508
    AnonymForfatter

    Husk at skandia kræver 1. prioritet, så det skal være hvis man vælger den mulighed du foreslår med /kun/ prioritetslån. Det næst-billigeste er Basis prioritetslån på 4,7%, der må der være 60% foranstående. Man skal dog have is i maven mht. renten som begge steder er variabel. Du har ret i at renteniveauet forventes at have toppet for denne gang med denne rentestigning, men hvem ved..

    #110528
    AnonymForfatter

    Et alternativ kunne være: 4% 10-årigt obligationslån med afdrag og resten som 5% 30 årigt obligationslån med afdragsfrihed de første 10 år. Fordelingen kan du evt. få pengeinstituttet til at finde frem til.

    #110530
    fk2001Forfatter

    Arghh ja, jeg sammenligner hvis æbler med pærer her….

    Så er renten nok ikke så dårlig alligevel, men det ændre jo ikke på at det stadig er næsten ligeså dyrt som at hive et obgl-lån hjem for hele beløbet.

    Så tror jeg det er bedre at tage et 5% realkreditlån op til de 80%, og sende månedens overskud ind på en konto i Northern Rock til 4,75%. Det koster “kun" 0,75% ekstra, sammenlignet med en prioritetskonto, og stiger renten yderlig bliver forskellen nok endnu mindre og det giver mulighed for en kursgevinst.

    Falder renten før du når at tage kursgevinsten bliver det selvfølgelig dyre, men din 5% obgl kan jo altid indfries til kurs 100, og så kan du vælge en 4% obgl eller et prioritetslån alt efter hvordan renteudsigten ser ud til denne tid

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.