Kæreste par, en ejer og en lejer?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95132
    AnonymForfatter

    Hej.

    Med risiko for at få at vide at spørgsmålet er blevet rejst tidligere vil jeg blot sige at jeg ikke har fundet nogen i lignende situation.

    Vi ønsker at købe vores første hus. Situationen er blot den at min kæreste har en sygdom og risikere at komme ind og ud af fleksjob og kontanthjælp og ingen af os ønsker at sende boligen på tvang når/hvis og såfremt vores folkevalgte politikere vælger at gøre det endnu svære at eje noget når man er på offentlige ydelser.

    Vi ønsker derfor at jeg skal eje huset 100 % og kæresten skal betale en eller anden form for leje. I vores nuværende situation hvor vi bor til leje betaler hun 20% af de samlede udgifter og det vil sikkert være noget tilsvarende i fremtiden.

    Vores forhold er stabilt og vi venter vores første barn. Hun vil få udbetalt en livsforsikring på 2 mil. såfremt jeg gik. Hun er med andre ord sikret 2 x husets værdi.

    Min ønske aftale vil være:
    A)Mmin kæreste som udgangspunkt ikke ejet noget af huset, men såfremt jeg gik bort fik hun alt hvad der var af friværdi i huset.
    B) Hun betalte en mindre månedlig husleje for at tingene kan køre rundt. Et beløb der er en fornødenhed for at hjulene kan løbe rundt.
    C) Såfremt vi valgte at gå bort fra hinanden ville det ikke gøre mig noget at hun fik hendes indbetalinger (leje) af 20% af måndl. ydelse retur. Men kan det overhovedet lade sig gøre?

    Mit spørgsmål lyder derfor.
    1) Hvad skal der til for at sikre punkt A, B og C?
    2) Er der nogen skattemæssige konsekvenser at jeg som ejer skal forholde mig til?

    Mvh
    Dem som gerne vil have styr på papiret forud for første køb.

    #218226
    AnonymForfatter

    En anden løsnings model kunne også være at kæresten boede gratis men istedet betalte månedlige udgifter til kost, internet, tv pakker mm.

    #218230
    morsdrengForfatter

    Hvis du dør er det barnet der arver dig. Din kæreste arver kun, hvis du har oprettet testamente der begunstiger hende. Om forsikringen udbetales til hende som nærmeste pårørende afhænger bl.a. af om forsikringen er tegnet efter 1.1.2008 og vise andre forhold. Som udgangspunkt har samlevende intet krav på at formuen skal deles, hvis de går fra hinanden.

    Der er derfor kun en ting at gøre og det er at gå til advokat for at få rådgivning og få udarbejdet de nødvendige papirer.

    #218234
    testForfatter

    Enig at der skal advokat på. Noget af nogle foranstaltninger du vil ud i fordi du ikke vil risikere at forsørge moren til dine børn. Du forestiller dig også at hun i så fald fraflytter adressen kan jeg forstå? Jeg er også gift med en kone i flexjob og der er jo så bare sådan det er.

    Advokaten kan nærmere oplyse dig om hvad ægteskaber yderlige ville regulere.

    #218246
    HalliHalloForfatter

    NicDk, mon ikke du selv kan klare sagen uden at gå til advokat, det vil jeg tro du kan udfra formuleringen af dit indlæg m.v.

    #218278
    AnonymForfatter

    Tak for jeres respons.

    @Test. det handler ikke om at lave nogen særlige foranstaltninger for ikke at ville forsøge hverken barn eller moder. Det handler om at jeg vil risikere ikke at stå med hendes gæld i hus som jeg pludselig skal kunne overtage uden selv at have de økonomiske muligheder fra den ene dag til den anden. Jeg kan forstå at din kone er på aktuel flexjob. Det er min så tilgængæld ikke. Så længe det er fleksjob er jeg i bund og grund ikke så bekymret. Det er mere reglerne på kontanthjælp der på sigt nok ikke ændre sig til vores fordel i forhold til at stå som ejer af noget.

    @HalliHalo. Hvis muligt ville jeg da gerne. Men ved bare ikke hvordan jeg hverken skal starte eller slutte med sådan en aftale. Har du noget jeg kan lade mig inspirere af.

    #218280
    morsdrengForfatter

    Tør du virkelig kaste dig ud i udfærdigelse af testamente og andre juridiske dokumenter alene på baggrund af råd eller inspiration fra debattører, hvis identiteten og faglige viden du ikke kender?

    Teorien i dit indlæg halter. Ved at købe ejendommen alene komme du netop til at hæfte for HELE gælden alene og dermed også for den andel af gælden som ville have været din samleverskes, hvis huset havde været købt huset i begges navne. Forsvinder din samleverskes indkomst, bliver dine problemer de sammen som hvis i havde ejet huset sammen.

    Tag og gå til advokat for at få råd og få udfærdiget de nødvendige dokumenter som du ikke har forudsætningerne for selv at kunne udfærdige, heller ikke med hjælp fra internettrolden HalliHallo. Gå ind og se på HH´s seneste indlæg, hvor han bl.a. på tråden “lån trods RKI" forsøger at bilde læserne ind, at han søgt julehjælp og fået denne udleveret på andres vegne.

    Det eneste seriøse råd til dig er – gå til advokat.

    #218286
    peter holm larsenForfatter

    Hej NicDK,

    Jeg er 100 % enig med morsdreng – det er rent vanvid, at begynde at kaste dig ud i et testamente selv hvis man ikke har styr på arvelovgivningen som et helt grundlæggende forudsætning.

    Det er hverken for at forklejne skabeloner eller noget andet. Men med mindre man ønsker en helt standardiseret testamente f.x. hvor ens samlever (ej gift) skal arve mest muligt og ens fællesbarn mindste muligt – vil jeg aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig anbefale en selv af gå i gang.

    Og dine spørgsmål viser jo netop den tvivl du har og som morsdrengs skriver lad være med at kaste dig ud i at tro på nogle hvis faglige viden du ikke kender – og slet ikke tro på nogle, hvis faglige viden du ikke kender, når andre meget klart er helt uenig med denne person.

    Tror nemlig der er mange flere ting du skal have med i dine overvejelser som morsdreng også forsøger at skrive.

    Og bare et godt råd, tro ikke du kan forudsige alle risici ved at lave et testamente – og dermed tro at al fremtidig lovgivning vil leve som en usynlig sky der driver uden om jer.

    Så en gang en person der have lavet et udkast til et testamente selv. Der i sin substans forsøgte at tage højde for alle fremtidige situationer i den helt absurde grad. Den indeholdt hvordan hans formue som var af en væsentlig størrelse skulle deles mellem hans samlever som han havde fælles børn med og hans fællesbarn og sine 2 særbørn. Så langt sådan set fornuftigt, men så havde han også indføjet bestemmelser, om hvordan eventuelle kommende fællesbørn skulle omfattes af testamentet og så havde han blot for at være sikker også tilføjet, hvordan eventuelle kommende særbørn af ham skulle omfattes af testamentet og der var meget næsten endnu værre.

    Mit råd til ham var, at hvis målet var at han gerne ville vise storsind og gavmildhed ved at testamentere en relativ stor andel til sin samlever – og han forventede hun skulle ville se det som et positivt element, var min formodning at han ikke skulle forvente de største roser når hans samlever ventede deres fællesbarn, at han så også havde kommende særbørn med i arverækken.

    Vi lavede testamentet om til et enkelt testamente – og en del år efter fortalte jeg historien i helt anonymiseret form til et middagsselskab hvor både han og hans samlever var med. Flere af gæsterne fast den mand jeg omtaltes testamente noget taktløst og hans samlever deltog selv i debatten uden af vide hvor historien stammede fra – men hendes “Iskolde kommentar var – hvis du (henvendt til sin samlever) var kommet med sådan et testemente var du røget ud – på mindre end 1 sekund". Samleveren grinede helt forstående over hendes udmelding, for efter 15 års fællesskab – tror jeg godt han kunne se, at hans “hemmelig udkast til testamente" kunne havde end deres fællesskab mange år tidligere, blot fordi alle tænkelige og utænkelige, alle sandsynlige og usandsynlige risici skulle omfattes.

    Der er meget symbolik i et testamente og kan let også være mange flere følelser end du tror – ikke kun den dag I laver det – men kan også komme om 1, 2 5 10 og 20 år.

    Så tal med en advokat og tag din samlever med til alle møderne – så I i fællesskab er åbne og årlige om hvad i går indtil.

    Og tænk på den der “får" mindste selv hvor meget man betænker personen på anden vis – ikke nødvendig vis ser lige så positivt på testamentet gennem årene.

    #218298
    MichaelForfatter

    Som altid: Ignorér julehjælp/kontanhjælpsmodtager/daytrayder/mangemillionær-HalloHalli

    Enig med de andre herinde der er udstyret med en hjerne. Gå til advokat og få professionel hjælp til din sag. Det er slet ikke noget for et internetforum.

    #218314
    HalliHalloForfatter

    Sidstnævnte indlæg ses af være nok så nederdrægtigt og ærekrænkende, men man skal finde sig i meget herinde fra en person, der på dette site har givet et hav af forkerte råd……Denne mand må have mange indestængte aggressioner, når han altid går efter “manden" og ikke “sagen".

    Sådan kunne jeg aldrig i livet selv finde på at udrykke mig, jeg vil dog ikke indberette til Mybanker, men hvis man læser med, så vil jeg bede om at man holder øje med denne mand, han virker meget farlig på sådan et forum.

    NicDK, jeg går ud fra at så nu vil gå til advokat for at få lavet alle formaliteter udfra 3 råd herfra, men så forventer jeg at du om 14 dage vender tilbage og oplyser hvad det har kostet dig og hvad du er blevet rådet til konkret.

    Jeg vil dog lige påpege, at jeg i din situation aldrig ville konsultere et advokat, jeg kunne give mange grunde hertil og vil dog gerne nævne et par stk.:

    Når du har sikret din kæreste med hele 2 millioner, og I køber hus for 1 mill., så går der fmt. en rum tid før at der er ret meget friværdi i huset, hvorfor din kæreste til en hver tid vil kunne købe huset af dødsboet (dit kommende barn) for en mindre sum.

    Din kæreste er ikke fuldt arbejdsdygtig, hvorfor man må forvente at der indenfor nogle ganske få år kommer en afklaring på hendes arbejdsevne med sandsynligvis et fleksjob til følge med mindst en ledighedsydelse på knapt 16.000 kr. eller ca. 1500 end kontanthjælpen for forsørgere.

    Er det fleksjob i hus, så vil jeg anbefale ægteskab, og alle problemer er løst.

    Som sagt, gå til advokat og få fornøden rådgivning, hvis du har det bedst med det, men jeg har vel ret til her at skrive at jeg aldrig ville smide 10-15000 kr. ud til en advokat.

    Held og lykke med det hele og godt nytår.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.