Indekskonti – varighed af udbetalinger

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • LN2015Forfatter
    Indlæg
  • #95102
    LN2015Forfatter

    Varighed af udbetalinger fra indekskonti

    Årgang 1949 er som bekendt begyndt at modtage brev fra pengeinstituttet med besked om de kommende udbetalinger i 2016 hvor årgangen jo fylder 67 år.

    I brevet fra pengeinstituttet bedes man vælge mellem normal grundrente eller variabel grundrente. Man bør vælge den variable grundrente. Grundrenten har intet at gøre med den faktiske rentetilskrivning på kontoen, men er udelukkende en rente, der af staten er anvendt som beregningsfaktor.

    Grundrenten er som følge heraf heller ikke af betydning for udbetalingernes varighed fra indekskontoen. Varigheden er alene bestemt af indestående ved start samt den rente man får i sit pengeinstitut.

    Pengeinstituttet gør derudover opmærksom på, at udbetalingsperioden i indeksaftalen er fastsat til f.eks. 10 år men at udbetalingsperioden aktuelt kan blive forkortet med 1 år eller mere.
    Desværre oplyser man ikke til kunden hvor lang tid udbetalingsperioden bliver faktuelt for den specifikke konto. Det kunne man jo ellers godt, hvis man blot gør opmærksom på, at man anslår antal år eller måneder med udbetaling med basis i rentesatser samt statens udbetalingsregler for 2016.

    De fleste vil sikkert erfare, at pengeinstituttet ikke har særlig meget lyst til at fortælle kunden, hvor meget de påregnede 10 år bliver afkortet med. Sikkert fordi man forudser en vis skuffelse hos kunden, når hun/han får at vide, at udbetalingerne måske kun varer 6 år i stedet for 10 år. Man går vel ud fra, at denne skuffelse bliver lidt nemmere at håndtere for pengeinstituttet og kunden, når det går op for den til den tid 73 årige kunde, at udbetalingerne stopper. Måske en 73 årig er mere sagtmodig end en 67 årig? Eller satser man på, at energien eller åndsevnerne til den tid ikke er hvad de har været?

    Hvorom alting er, så har rigtig mange vanskeligt ved at gennemskue hvor lang tid udbetalingerne af indekstillæg fra staten egentlig vil komme til at vare.

    Jeg har derfor i det følgende angivet nogle eksempler på varighed af udbetalinger fra indekskontoen med basis i 2016 tal:

    Rentetilskrivning pr. år i pengeinstituttet: 0,35 % (renten varierer fra pengeinstitut til pengeinstitut – check din egen rente, er den højere eller lavere?)

    Udbetaling pr. måned fra indekskontoen: kr. 1.387,02

    Statens indekstillæg kr. 1.407,48 udbetales særskilt og vedrører ikke kontoens saldo på indekskontoen.

    Spørgsmål: en kunde har et beløb stående på kontoen, den 31-12, hvor mange måneder varer udbetalingen af indekstillægget?

    Eksempel 1: Beløb på indekskonto, kr. 100.000; Der udbetales indekstillæg i 72 måneder eller 6 år.
    Eksempel 2: Beløb på indekskonto, kr. 120.000; Der udbetales indekstillæg i 87 måneder eller 6,7 år
    Eksempel 3: Beløb på indekskonto, kr. 140.000; Der udbetales indekstillæg i 102 måneder eller 8,5 år
    Eksempel 3: Beløb på indekskonto, kr. 163.588; Der udbetales indekstillæg i 120 måner eller 10 år

    Som det ses, mister kunden med saldo, kr. 100.000, 48 måneder med indekstillæg eller kr. 67.559, altså 1.407,48 gange 48. Er der tale om ægtefæller med indekskonto, er der således tale om betydelige beløb såvel for staten som for kundens fremtidige økonomi.

    #217742
    AnonymForfatter

    Hej

    Det vil altså sige, at man ikke får de udbetalinger man regner med?

    Kan du svare på hvor lang tid vil udbetalingen vare for disse 2 indekskonti:
    – renten er 0,10%.

    1: der står ca. 105.000
    2: der står ca 120.000

    På forhånd tak, ENB

    #217748
    LN2015Forfatter

    Hej ENB

    Ja, det er desværre ikke alle, der får statens indekstillæg i 10 år.

    Selvfølgelig svarer jeg gerne på hvor lang tid udbetalingen vil vare med afsæt i 2016 tal og den rente, du nævner:

    for 1: vil udbetalingen vare i knap 76 måneder. Det vil sige, at statens indekstillæg bliver udbetalt i 75 måneder.
    for 2: vil udbetalingen vare i knap 87 måneder. Det vil sige, at statens indekstillæg bliver udbetalt i 86 måneder.

    Du skriver ikke noget om hvornår udbetaling skal begynde fra kontiene, så jeg har tilladt mig at gå ud fra, at udbetalingen skal begynde i 2016, at indeksaftalen er tegnet i 1970 og at alderen er 67 år.

    Som du kan se, kommer der til at mangle 79 måneder med udbetaling af statens indekstillæg. Målt i 2016 tal bliver det:

    79 gange 1.407,48 = kr. 111.190,92

    Mvh

    LN2015

    #217750
    LN2015Forfatter

    Hej ENB

    For god ordens skyld skal jeg nævne, at du selvfølgelig skal checke tallene med dit pengeinstitut. Der kan jo være lokale forhold i dit pengeinstitut, der gør at de har en anden mening. Hvis de har, er jeg – og sikkert mange andre – meget interesseret i at høre om det.

    Mvh

    LN2015

    #217776
    HalliHalloForfatter

    Var det ikke bedre at henvise til den hjemmeside, du selv har taget tallene fra?

    Enhver opsparer ved vel nok, at når renteniveauet er så lavt som i øjeblikket, så rækker udbetalingerne ikke til en periode på 10 år eller mere.

    Du burde endvidere have rådet til at anbefale kunder med f.eks. en god forrentning til vælge variabel rente, da de så kan få mest mulig gavn af indekstillægget. Dette skal kunden aftale med banken, så der ikke bliver udbetalt mere end mindstebeløbet pr. kontrakt pr. år. 5589 kr. eller ialt 33.534 kr. for det maksimale antal kontrakter, 6 stk.

    I øvrigt tror jeg ikke der er mange, der kun har 105.000 kr. stående, for så har de i hvert fald valgt et forkert pengeinstitut.

    #217806
    LN2015Forfatter

    Hej HalliHallo

    Der eksisterer mig bekendt ingen hjemmesider, der kan give svar på hvor mange måneder en udbetaling fra vil vare fra en indekskonto med en given saldo samt et pengeinstitut med en given rente.

    Du kan derimod sagtens finde hjemmesider, der i generelle vendinger beskriver emnet, men som sagt ingen der giver svar på det, der er interessant: hvor lang tid vil udbetalingen vare?

    Hvis du studerer mit indlæg én gang til, kan du sikkert se, at det fremgår af afsnit 2, at man bør vælge variabel grundrente.

    Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med din kommentar om, at indeksopspareren har valgt det forkerte pengeinstitut, hvis ”man kun har 105.000 stående”. Mener du, at indeksopspareren skulle have shoppet rundt blandt pengeinstitutterne hvert år i 45 – 49 år for at finde den højeste rente?

    Teoretisk kan man selvfølgelig godt skifte pengeinstitut i tide og utide for at få de bedste betingelser, men det var altså ikke moderne i 1957, 1970, 1980 eller nu i 2015 for den sags skyld. For de årgange der har indekskontrakter, er det overhovedet ikke moderne at skifte pengeinstitut.

    Mvh
    LN2015

    #217810
    AnonymForfatter

    Tror de fleste har set de 10 eller 15 år som noget fast. Det er overraskende at man således ikke får indekstillæg i det antal år man har regnet med og dermed går glip af en væsentlig præmie som der kan være budgetteret med.

    Det vil så sige at med et indestående på 127.000 vil udbetalingerne kun vare i ca 92 mdr i stedet for 120 mdr og man derved mister ca. 40.000 i indekstillæg?

    VH

    #217812
    LN2015Forfatter

    Hej m4R71n

    Ja, det er mit indtryk at rigtig mange har regnet med udbetaling af indekstillæg fra staten i 10 år. Det er egentlig rimeligt nok, for staten har jo bestemt størrelsen af de årlige indbetalinger, som har medført den saldo man har på sin indekskonto. Og de fleste har jo nok fået det indtryk, da de tegnede aftalen for mange år siden.

    Med hensyn til dit spørgsmål, vil jeg sige at du har ramt plet, hvis du har regnet med ca. 0,125% i årlig rente i dit pengeinstitut,
    idet kr. 127.000 med rente 0,125%, medfører udbetaling i 92 måneder. Helt nøjagtigt mister man så kr. 39.409,44 i indekstillæg eller ca. 40.000 som du skriver.

    Du har helt ret i, at disse manglende måneder kan blive en grim overraskelse, især for den pensionist, der har budgetteret med beløbet eller endnu værre, til den tid måske har disponeret beløbet f.eks. til financiering af bil eller lignende.

    Mvh

    LN2015

    #217814
    LN2015Forfatter

    Hej igen m4R71n

    Jeg skrev 0,125%, det giver faktisk kun lige knap 92 måneder. Indekstillægget vil derfor kun blive udbetalt for 91 måneder. Men det er jo renten for 2015 der er basis og meget kan og renten ændres jo år for år. Skal perioden være længere end 92 måneder skal renten beregningsmæssigt være 0,1275% – lidt har åbenbart også ret….

    Mvh

    LN2015

    #217816
    HalliHalloForfatter

    Af en saldo på 105.000 kr., som en oplyser, kan du så finde ud af, hvor meget han har betalt i rene bidrag til ordningen? Det kunne da være interessant at få oplyst.

    Du skriver at nogen “mister" tillæg, men hvem kan så gøre for det? Alle får ydelser udbetalt efter lovgivningen.

    Jeg ved ikke om indeksopsparere skulle have “shoppet" rundt i 45-49 år, men ville da ikke have være forkert og have været i egen interesse.

    Det du skriver om at det for indeksopsparere ikke var moderne at skifte pengeinstitut er jo heller ikke helt rigtigt.

    Året efter at indeksloven trådt i kraft oprettede Brask Thomsen Finansbanken med rigtige gode renter på bl.a. indekskonti indtil 1980, hvor han solgte til Jyske Bank. I mange af årene gav opsparing på indekopsparing 12-15% i forrentning, hvor de gamle storbanker kun gav måske 7-8%.

    Apropos at “at miste". Hvad så med en pensionist, der måske er gået på pension midt eller sidst 90erne og ikke har fået reguleret sin pension i måske nu 20 år, fordi renten har været lav. Han har så også “mistet" mange penge i alle disse år, sikkert langt over 100.000 kr., eller mere alt efter pensionens størrelse.

    Hvad med den fattige pensionist, der nu kommer til at mangle op til 8000 kr. eller mere om året i boligydelse i de næste 3-4 år, han kommer også til at “miste" mange penge.

    Og den enlige kontanthjælpsmodtager med børn, kommer også til at “miste" mange, mange penge fra 1.10.2016. Helt op til 40.000 kr. årligt eller mere.

    LN2015, jeg syntes du skriver meget populistisk og umiddelbart tror jeg du har skrevet under andet pseudonym herinde i flere år, men jeg ved, at du ikke ville indrømme det, men holdninger og skrivefacon minder meget om andre skribenters, men jeg vil ikke nævne navne.

    For hvorfor skulle du lige oprette dig herinde og begynde at besvare spørgmål om indekskonti, som man ikke har kunnet tegne i over 50 år, ja, jeg spørger bare………..

    #217826
    HalliHalloForfatter

    Korrektion: Man har ikke kunnet tegne indekskontrakter siden 1971, så det bliver kun i 44 år.

    Min nabo er født 1.11.1953 og vil gå på pension 1.11.2020, så hvis du venligst kunne oplyse hvor meget han kan få udbetalt om måneden og hvor længe?

    Har har 199.607 kr. på sin konto pr. 31.12.2014.

    Hvis ikke du kan svare, må jeg henvise ham til banken. Jeg ved godt du ikke kan give et nøjagtigt svar, men bare sådan løseligt, så han kan planlægge sin økonomi i god tid og om han evt. kan købe en ny bil næste år, hvor hans gamle bil skal til syn, og sikkert ikke kan synes mere uden for store omkostninger.

    #217844
    LN2015Forfatter

    Hej Hallihallo

    Jeg synes, at du skal ønske din ”nabo” tillykke med opsparingen og derudover hjælpe ham så godt du kan.

    Dine indlæg i øvrigt vil jeg afholde mig fra at kommentere yderligere.

    Mvh

    LN2015

    #217908
    HalliHalloForfatter

    LN2015:

    Det er jeg rigtig ked af at høre, men så må jeg prøve at hjælpe ham så godt jeg kan.

    Jeg regnede da heller ikke med, at du kunne besvare spørgsmålene endsige ville kommentere mit indlæg.

    Heraf ses blot, at forummet kun følges af meget, meget få personer. For ellers ville debatten da være meget livligere.

    #218154
    FredensborgForfatter

    Jeg er glad for og tilfreds med LN2015’s indlæg. Tak LN2015.

    Jeg tror at mange ser indlæggene herinde, men blot ikke deltager i debatterne.

    Når man har kronisk kræft gælder det om at være positiv. Så bliver livet lidt lettere. God jul og godt nytår.

    #218258
    HalliHalloForfatter

    Ja, jeg er også meget tilfreds, men dog ikke helt, da trådstarter desværre ikke kunne besvare min henvendelse på min nabos vegne.

    Så der kom hans viden og evner tilsyneladende til kort.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.